Macbeth v Met s Annou Netrebko

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Anna Netrebko jako Lady Macbeth v Metropolitní, bezkonkurenční senzace

Anna Netrebko svým debutem v roli Lady Macbeth ve Verdiho shakespearovské opeře, která měla premiéru 24. října, zvedla ze židlí publikum v Metropolitní opeře tvořené fanoušky i zasvěcenými znalci. S podporou zkušených kolegů podala dramaticky vzrušující a hlasově uspokojivý výkon v jedné z Verdiho nejobtížnějších sopránových rolí.

Nobleova
temná a nedůsledně aktualizovaná inscenace Macbetha (scéna a kostýmy Mark Thompson, světla Jean Kalman, choreografie Sue Lefton) byla poprvé uvedena v roce 2007. Mísí se v ní různá desetiletí dvacátého století – čarodějnice jsou bezdomovkyně z let padesátých, výstředně dovádějící se svými kabelkami, které jim v prorockých okamžicích ozařují obličej. Zařadit ostatní je obtížnější, s večerními róbami z let třicátých, s polním vozidlem z časů druhé světové války, moderními koženými bundami a siťkami na vlasy, které tvoří matoucí směs. Kulaté sloupy stylově evokující art deco se pohybovaly dovniř a ven, aby vymezily vnitřní prostory, ale ostře svítící věštební bubliny připomínaly spíše sci-fi z let šedesátých. Tak jako tak – jak nám nedávno připomnělo referendum o skotské nezávislosti, mocenské boje a hnutí za nezávislost neexistují výlučně pouze v jedné éře.

Hlavním příběhem však byl první „velký“ Verdi Anny Netrebko v Metropolitní opeře. Charismatická ruská sopranistka, chráněnka Valerije Gergijeva v Mariinském divadle v Petrohradě, byla roku 1996 díky Merolově stipendiu v sanfranciské opeře, kde odzpívala mnohá ze svých raných amerických vystoupení. Roku 1998 vystoupila poprvé v Metropolitní opeře během turné Kirovovy opery. Svižný hlas a vzezření Audrey Hepburnové jí přinesly okamžitý úspěch.

Pro její ranou kariéru v Metropolitní opeře byly charakteristické role se jménem končícím na „ina“ – Zerlina, Adina, Norina – a tak jako pro ostaní subrety: Musetta, Gilda, Lucia a Juliette.

Podle některých nebyl její belcantový zpěv vždy úspěšný, ale jevištní osobnost byla neodolatelná a v průběhu času se koloraturní práce zpřesnila a ukáznila.

Mezitím přidávala větší role jinde: Donna Anna v Berlíně a v Salcburku, kde její senzační Violetta v „krátkých červených šatech“Traviatě uvedené roku 2005 posílila její mezinárodní věhlas. Na konci desetiletí se začala posouvat k těžšímu bel cantu (Anna Bolena), k Puccinimu (Mimi a Manon Lescaut) a Čajkovskému (Tatiana v Evženu Oněginovi a Jolanta). Její fáze lyrického Verdiho se po nějakou dobu rozvíjela a letošní salcburský Trubadúr umožnil mezinárodnímu publiku vychutnat si její zrající hlas a novou důstojnost přidanou k charismatickému vzezření, které z ní udělalo hvězdu. Lady Macbeth jí umožňuje nový rozměr: „Konečně mohu být sama sebou,“ řekla v jednom rozhovoru.

První árie Anny Netrebko „Vieni t´affretta“ obnažila charakter Lady Macbeth. Probuzená služkou, která nese dopis oznamující manželovo první povýšení, je kočičí a divoká, své drsné ambice jen stěží maskuje svým dětským obličejem a smyslným tělem. I hlas má smyslný a svůdný: posluchač v tu chvíli pociťuje její šlechetnost a zaujetí. Byl-li její první tón poněkud neukázněný, s nehezky širokým vibratem, ovládla pak svůj hlas, a zpívala s jistotou. Její mistrná práce s dechem dává jejímu hlasu dojem větší velikosti, než jaká ve skutečnosti je, a pečlivá podpora hlavního dirigenta Metropolitní opery Fabia Luisiho zaručila, že ji orchestŕ nikdy nepřehlušil.

Při brindisi ve třetím jednání jí léta belcantového zpěvu umožnila odlehčit tón, aby mohla dosáhnout pružnosti pro provedení zdobných linek. Somnambulní scéna ve třetím dějství byla oslnivá, třebaže ukázala, že na roli je stále třeba pracovat: v nižší střední hlasové poloze se necítí zcela bezpečně. Je také možné, že jí dosud nedaří nenuceně „přecházet ve spánku“ řadu polstrovaných židlí. Celkově vzato jde o dosud nejlepší ztělesnění Lady Macbeth od premiéry této inscenace.

Macbeth v podání Željka Lučiće od doby , kdy se po premiéře této inscenace objevil v recenzních titulcích, vyspěl v mistrovství i komplikovanosti. Jak se Machbeth stává vražedně nemilosrdným a upadá do šílenství, barytonistův krásný hlas se stával hrubším, spolu se stále neklidnějším chováním. Tento Macbeth byl hnán vlastními ambicemi stejně jako manželčinou touhou po moci.

Tenorista Joseph Calleja v malé roli Macduffa zněl ve své árii ve čtvrtém dějství takřka nemístně energicky na někoho, kdo právě ztratil rodinu, ale árie „Ah, la paterno mano“ krásná a patetická, byla nadšeně přijata.

René Pape jako Banquo představuje dokonalé obsazení (je v New Yorku kvůli recitálu v Metropolitní opeře a vystoupí i v roli Sarastra). Chvíli trvalo, než se rozezpíval, ale jeho oslnivý bas už ve druhém dějství v árii „Come dal ciel precipita“ zněl nádherně. Později, jako zkravený duch, který vyděsí Macbetha během hostiny, působil obzvlášť hrozivě.

Sbor má v Macbethovi důležitou dramatickou roli. Předpovědi čarodějnic ženou Macbetha nejprve k činům, pak ho dohánějí k šílenství, a vzpoura vojáků přináší rozuzlení. Sbor Metropolitní opery byl vynikající a zdůraznil rytmické detaily, které mi při  předešlých návštěvách v Metropolitní opeře scházely. Zejména čarodějnice byly viditelně přítomné a dojemný žalozpěv vyhnaných obyvatel ze začátku čtvrtého dějství připomínal slavnější sbor „Va, pensiero“ Nabucca. Fabio Luisi, debutující s touto partiturou, řídil dokonalé, jasné, byť poněkud rezervované představení. Zatímco přiměl vynikající orchestr k barevnému a silnému zvuku a zdůraznil verdiovské detaily, byla patrná i jistá ostražitost, která se po několika reprízách jistě zmírní. Měl by naslouchat Lady Macbeth, která žádné takové zábrany nemá.

(Classical Voice North America – 26.9.2014 – Susan Brodie)***

Anna Netrebko jako smyslná a krutá Lady Macbeth v čele vynikajícího obsazení

24. září se na jeviště vrátila Nobleova inscenace Verdiho Macbetha s novým obsazením a silným orchestrem, řízeným hlavním dirigentem Metropolitní opery Fabiem Luisim.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Macbeth (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="128580" size="small"]

Mohlo by vás zajímat