Málo čarovná Händelova Alcina v Theater an der Wien

  1. 1
  2. 2
Mirella Hagen (Morgana), Theater an der Wien 2018 (foto Herwig Prammer)

Srbská mezzosopranistka Katarina Bradić, známá i v Čechách, předvedla v roli Ruggierovy „stíhací“ snoubenky Bradamante solidní hlasový výkon s působivým tmavým témbrem. Hlas ale nemá především ve spodní poloze dostatečnou pohyblivost pro ozdobný zpěv. Ve Vídni mimořádně oblíbený lyrický tenorista Rainer Trost mohl uplatnit bohaté zkušenosti se stylem, ač se v současnosti věnuje převážně již jinému oboru. Solidně odvedený výkon v roli Oronteho, Alcinina generála, také při závěrečné děkovačce ocenilo bouřlivě vděčné vídeňské publikum, tradičně milující domácí a usazené pěvce.  Rakouský basista Florian Köfler (Melisso, Bradamantim průvodce a mentor) v nevděčné roli nemohl zanechat většího dojmu. Pochybným výsledkem se stalo obsazení dětské role Oberta, Alcinina syna s Astolfem (postava, která vystupuje v původním eposu a v opeře může být zastoupena pouze mimicky), členy St. Florianer Sängerknaben. V posuzované repríze Christian Ziemski přes usilovanou snahu a soustředění nestačil v závěru na mimořádné nároky árie, kterou ve výsledku interpretoval jen velmi zhruba.

Florian Köfler (Melisso), Theater an der Wien 2018 (foto Herwig Prammer)

Největší otazníky klade režijní výklad oceňované německé režisérky Tatjany Gürbacy, která zde se smíšenými kritikami v Theater an der Wien již inscenovala Straussovo Capriccio (2016) a v minulé sezóně vlastní třívečerovou úpravu Wagnerova Prstene Niebelungů ve spolupráci s dramaturgyní Bettinou Auer, její častou spolupracovnicí. Její režijní koncept trpí nevyjasněností i diváckou nečitelností některých jevištních situací a motivací. Základní myšlenkou, ostatně častou v jejích režijních pracích, je konfrontace ženského a mužského světa, přičemž T. Gürbaca jednoznačně straní svému pohlaví, které považuje za vstřícné, moudré a empatické. Muži podle jejího oblíbeného výkladu ztrácejí příliš času, energie a životů ve válkách a vzájemných střetech. Režisérka dále setrvává ve svých obvyklých režijních postupech (zpomalený pohyb, „loutkový“ pohyb, dvojprojekce na pozadí atd.), které jsou zařazeny spíše nedůsledně a nahodile, a tak kompaktnosti režijního výsledku nedodají.  Ač je zařazena většina baletních čísel, na tanec režisérka rezignuje, a vytváří více či méně vydařené mimické akce, ilustrující svět kouzelného Alcinina ostrova. Ten má být pro začarované návštěvníky exotickým rájem, v inscenaci již od začátku jde o vyprahlé nehostinné místo, které spíše odpuzuje, než inspiruje k milostnému vzplanutí. Poněkud scénicky neobratné proměny Alcininých obdivovatelů ve zvířata, kameny nebo rostliny, směřují k výtvarné inspiraci „ptačími“ muži výtvarníků Reného Magritta a Maxe Ernsta. Zpočátku dobrý nápad se pak stává spíše vizuální přítěží a naprosto nudně a bezradně působí i závěr, ve kterém nechává režisérka nechává spustit ohromný textilní horizont. Octneme se se náhle v syrovém prostřední divadelní jeviště postupem, který jsme již viděli mnohokráte.

David Hansen (Ruggiero), Theater an der Wien 2018 (foto Herwig Prammer)

Scénografie Katrin Ley Tag působí v prvním momentě inspirativně v očekávání proměny pustiny v kvetoucí ráj, bohužel pár rozkvetlých rostlin ani otrhaný stromek uprostřed točny tento dojem posléze nevzbudí. Ani její kostýmy, orientující se zhusta na soudobý civilní oděv, nevzbudí větší diváckou imaginaci (vyjma hezkého počátečního kostýmu Alciny). Ostatně až otravně působí neustálé svlékání a oblékání Ruggiera a Bradamente.

Škoda, že se výkonu Marlis Petersen nedostalo tentokráte větší podpory v sofistikovanější produkci a adekvátnějších pěveckých partnerech.

Hodnocení recenzenta: 75% hudební nastudování, 35% režijní koncept

Georg Friedrich Händel: Alcina
Theater an der Wien, Vídeň

Navštívené představení (3. repríza): 22. 09. 2018, 19.00
(délka představení 3 a půl hodiny, pauza cca 25 minut)

  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na