Mám na čas půjčené jedno z nejkrásnějších divadel aneb Kdo je Ivan Liška?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Práce a interpretace na Limónově díle obohatila nesmírně mou práci coby tanečníka, i technicky. Tento vliv patří i mladým generacím tanečníků, tak i publiku. Původ pohybů pochází u Limóna „ze země“, zcela jiná pohybová inspirace než v klasickém tanci.

V této sezoně se objevil na repertoáru jeden z prvních, pokud ne absolutně první, nedějový, alegorický balet Choreartium od Leonida Miassina. Má takové dílo co říct dnešnímu divákovi?

I u Miassina platí opět: muzikalita, pravdivost a výraznost pohybu jako symfonický proud skvělého orchestru. Tyto kvality s jeho choreografickými nápady tak komplexními, až „přecházejí oči“. Jeho schopnost vytvářet velké a náročné sborové tance! Vystihnout Brahmsovu atmosféru.

V dnešním baletě se opět vrací do módy tendence baletních hvězd, které hostují po celém světě ve svých oblíbených rolích. U vás se třeba objeví v obsazení exponovaná Polina Semionova. Myslíte, že hostování soubor motivuje? Nebere domácích členům spíše příležitosti?

Otázka podivuhodná. Taglioni hostovala, Legnani obohatila ruský balet o fouettée. Vynikající tanečníci vždy posouvali příčku vývoje baletu mezinárodně. Lucila Grahn přivezla Giselle do Mnichova. Deset let u nás tančí Lucia Lacarra. Hostování Zacharové, Višnové, Ossipové, Guillem a Semionové, Fedějeva, Vasiljeva, Zelenskeho, Acosty jsou pro mezinárodní soubor samozřejmost, jež vadí pouze malým charakterům.

Vyrostl jste u Neumeiera, který je geniální vypravěč a klade mimořádný důraz nejen na tanec, ale i herectví. Nemáte pocit, že dnes jde v baletu spíš o technické dovednosti tanečníků než o emoce, herecké vyjádření, u choreografů pak spíš o postmoderní hříčky, performance, scénografii než o tanec samotný?

Už jsem měl zkušenosti, které jsem k Neumeierovi přinesl. Sílou Johnova díla je bezprostředně zasáhnout diváka líčením lidských vztahů a jejich subtility. To je nadání mimořádné a k tomu našel svůj tvůrčí a pohybový kánon. Současné tvoří řada choreografů, kteří nelíčí příběhy lineárně: Kylián, Forsythe, Ek, Duato – napínavé, asociativní, bořící formy, tvořící nové obzory. V každém oboru umění jsou velikáni a ti, co jimi jistě nejsou, nebo nebudou!

Ve spolupráci s Konstanze Vernon, vedoucí Heinz-Bosl nadace a Janem Broeckxem, vedoucím Ballettakademie der Hochschule für Musik und Theater München jste na podzim založili Bayerische Staatsballett II – Junior Company (2010). Jaký je váš vztah k mladým tanečníkům? To je odvážné gesto v současné, i v Německu napjaté ekonomické situaci, vedle velkého souboru zakládat juniorský soubor…

Založení Bayerische Staatsballett II je pouze konsekventní krok při hledání mladých, ale už zkušených tanečníků, tak jak je náš soubor při své rozmanitosti choreografů potřebuje. Finančně se skládají tři instituce a pracujeme úspěšně na budování renomé. Máme představení v Mnichově, Bavorsku, Německu i Evropě. Repertoár se stále rozšiřuje. Deset tanečníků jsem už mohl převzít do velkého souboru. Odvážné založení tohoto souboru bude za pár let samozřejmostí.Mnichov je nádherné město. Kousek od něho Alpy, krásná příroda, architektonické památky, Nepřipomíná vám Mnichov svou architekturou trochu Prahu? Jaký vztah jste si k Praze uchoval?

Praha nikdy nebyla tak zničena jako Mnichov za poslední války. Oba národy si váží svých metropolí, oba národy mají své Národní divadlo. V Mnichově vidím často Alpy ze svého okna, pilně používám dalekohled. Do Prahy jezdím a nechám se vždy středem města opojit.

Čeká na vás v Česku někdo z rodiny? Máte se kam vracet?

Přátelé, jedna sestra. Nevracím se do Prahy, jezdím tam. Lidé se mění, duch města je stejný.

Když se vrátím zpět na začátek, emigrovala celá vaše rodina. Jak se pak vaše cesty rozdělily? Žili jste roztroušení po celé Evropě? Jezdili rodiče na vaše premiéry do Hamburku… ?

Rodiče se usadili v Meersburgu u Bodamského jezera. Otec vyučoval výtvarnou výchovu na gymnáziu a plodně pokračoval ve své malířské kariéře. Matka pracovala v kanceláři. Jedna sestra – grafička u Mercedesu, druhá sestra zubařka v Hesensku. Ano, rodiče viděli má představení v Hamburku.

Vaše paní pracuje taky v baletu. Jak funguje soužití dvou silných uměleckých osobností? Navíc jiných národností?

Náš soukromý čas též rádi věnujeme péči o naše syny. Naše soužití samostatných uměleckých osobností slouží neustálému úsilí předat nejenom techniku tance, ale i prohloubit interpretaci, pochopit váhu, opozici, artikulaci, koordinaci atd. atd.

Mnoho umělců maluje, fotografuje, nebo naopak sportuje, sbírá starožitnosti. Co dělá Ivan Liška, kromě šéfování?

Čtu F. A. Z., krásnou literaturu česky, německy, anglicky. Tolik možných objevů…

Vlastníte něco, co by vám mohli kolegové závidět?

Nevlastním, ale mám na čas půjčené jedno z nejkrásnějších divadel. A taky velkou sociální vymoženost: mateřskou školku pro děti tanečnic přímo v baletním domě, resp. zkušebně.

Je něco nehmotného z vaší vlasti, co máte rád? Třeba literaturu, hudbu, malíře…?

Janáčka.

Mnoho vašich spolupracovníků, lidí, kteří vás znají, říká, že jste velmi přísný člověk, dosti odměřený, distingovaný. Že neprojevujete navenek žádné emoce. …

Přesný opak si myslím já o sobě.

Postupně jste se začal věnovat i choreografii, začal jste osobitým způsobem vyprávět klasické balety. Jak k tomu došlo?

Šípková Růženka v roce 2003 byla z nouze ctnost. Výše zmíněný znenadání snížený rozpočet. Le Corsaire pak přišel už s rozmachem, podporou dokumentů z harvardské university, totiž zápisků Petipových baletů od Sergejeva. Toto úsilí je poplatné tradici klasického tance v Německu, která je mnohem menší a slabší než v sousedních zemích jako Francie, Anglie, Dánsko, Rusko, Itálie.

Jak se díváte třeba na práci kolegů, kteří se věnovali nebo věnují těmto romantickým baletům 19. století, jako byly třeba inscenace Nurejeva, Patrice Barta…? Porovnáváte si jejich pohled se svým?

Zajímavé jsou rekonstrukce Lacotta. Snaží se najít krokový materiál z ducha doby kreace. Je třeba se rozhodnout: buď nemilosrdná rekonstrukce (Bajadéra, Šípková Růženka v Sankt Peterburgu) a restaurace starých baletů, anebo času poplatné čili kratší nebo i zlogičtěné verze.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat