Mám na čas půjčené jedno z nejkrásnějších divadel aneb Kdo je Ivan Liška?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Myslíte, že má smysl lpět na historických rekonstrukcích? V hudbě se dnes neustále mluví o poučené barokní interpretaci, v Dánsku uchovávají odkaz Bournonvilla, v Rusku svůj národní poklad v podobě verzí Petipy, Ivanova, Grigoroviče…

Ano, má to smysl do té doby, než nezůstane divadlo prázdné. Na klasiku je naše divadlo vyprodané.

Není balet součástí živého divadelního umění? Nikdo nerežíruje v činohře podle Stanislavského nebo nezpívá Tosku jak Callasová. Co je na baletu tak fascinujícího, že se vyvíjí jinak než ostatní divadelní žánry?

Na klasickém tanci je fascinující pohybový systém, který nám neustále připomíná harmonii, symetrii, soulad. Vniknete-li například do jádra rostlin, sněhových vloček – je to geometrie bez hranic. Pohlédnete-li na balet Forsytha, ve špičkách, má mnoho diváků „ a prima vista“ problém s porozuměním. Vývoj je předehnal. V Anglii se Shakespeare mluví a hraje v shakespearovské angličtině, italské opery můžete zpívat v džínách, ale „bel canto“!

V baletu Korzár jste variaci v pas de deux, kterou tančí snad ve všech inscenacích Ali, přisoudil Konradovi. Čímž jste narušil nejen klišé, ale i zaužívanou představu, že Ali je menší „mrštný“ tanečník. Co vás zajímá prvořadě, když pracujete na své inscenaci? Choreografie, režie, psychologie postav…?

Studií starých dokladů jsme s muzikoložkou Marii Babaninou lecos objevili, co přispělo k logice vyprávění příběhu. Sovětská verze Korzára používala více méně dvacet různých hudebních skladatelů. Hudba a děj jsou jádrem příběhu. Logiku a rozměr choreografie skloubit. Interprety vodit a přesvědčivě nadchnout.

V Česku jste jako choreograf pracoval pouze v Národním divadle Brno na pozvání tehdejšího šéfa Zdeňka Prokoše (Spor – 1997), není vám to trochu líto?

Velice si vážím pozvání Zdeňka Prokeše do Brna. Vím, že dokáži choreografovat. Ale: cením si těch choreografů, jejichž kalibr patří na první scény světa. Například Mnichov.

V Česku se vždy s někým pěkně zamete. Například se Zdeňkem Prokešem nebo jinými umělci, choreografy, šéfy. Je možné něco takového i v cizině? Že je někdo jen tak odvolán, uklizen, možná i umělecky pohřben? Nebo je to naše domácí specialita? Sledujete vedle svého nabitého pracovního kalendáře třeba českou politickou scénu? Nespokojenost obyvatel s politickou reprezentaci, znovu nalezené sympatie nejednoho Čecha ke komunistické straně, tahanice kolem ředitele Národního divadla v Praze?

Odstrašující odvolání z funkcí jak ve světě kultury, tak i v politice tkví v nedostatku respektu, kvalifikace, v takové zvláštní snaze zbalkanizovat srdce Evropy!? Nebo břicho Evropy?

V roce 2016 vám vyprší smlouva v Mnichově. Přijal byste, kdyby přišlo pozvání na post šéfa baletu třeba v Národním divadle Praha?

Už se těším na cesty do Indie, Kašmíru, kráteru Ngorongoro v Tanzánii, Horehroní, kde jsem od mládí nebyl a tak dále…

Od roku 2005 jste v poradním orgánu Národního divadla. Má taková rada vůbec význam? Funguje?

Rada radí řediteli, on rozhoduje.

Když člověk, navíc umělec, oslaví kulatá výročí, od jistého věku začne bilancovat. Vidí za sebou práci a přemýšlí, co má před sebou, taky třeba kolik času má. Co nestihl udělat a co by udělat chtěl. Přemýšlíte o životě?

Bilancujete-li, uzavíráte okruh. Nebilancujete-li, vše pokračuje.

Dostal jste mnoho uměleckých i státních vyznamenání napříč celým světem. Dostal jste něco i z České republiky?

Čínský ministr kultury mi udělil za mezinárodní kulturní výměnu medaili velkou jako disk. Z německých vyznamenání je to takzvaná Evropská medaile za zásluhy za Bavorsko ve sjednocené Evropě. Myslím na Jiřího z Poděbrad, který si už svého času představoval Unii evropských států! V Československu jsem získal vzdělání, které mi umožnilo let světem tance. Mým vlastenectvím, i kritickým, dávám já Česku…

Máte ještě České občanství?

Prakticky ne, de facto ano. Myslím na Jana Amose Komenského: Kolik umíš řečí, tolikrát jsi člověkem.

Děkuji za rozhovor! 

Foto Sascha Kletzsch, Day Kol, Holger Badekow,  Charles Tandy, Wilfried Hösl, Ursula Kaufmann, Bayerische Staatskanzlei

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat