Mansurjanovo Requiem zazní v české premiéře za účasti autora

International Classical Music Awards. Nominace na Grammy. Nejen tato ocenění získalo Requiem současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana. Dílo věnované obětem arménské genocidy v roce 1915 zazní v Besedním domě v české premiéře. Navíc za osobní účasti autora a pod taktovkou Alexandera Liebreicha, který dal podnět ke vzniku skladby. Sólových partů se ujme sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond. Právě osoba autora, dirigenta a zmíněných sólistů pojí dohromady oceňovaná nahrávka z roku 2017.
Alexander Liebreich a Tigran Mansurjan (foto Florian Ganslmeier)

Requiem je mimořádně sugestivní skladba, která propojuje svět Orientu a Okcidentu. Jeho základem je latinský liturgický text příznačný spíše pro západní kulturu protkaný vlivy liturgického zpěvu ortodoxní církve a východní lidové hudby,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Tigran Mansurjan komponoval skladbu v roce 2011 na objednávku Mnichovského komorního orchestru, berlínského sboru RIAS a Alexandra Liebreicha. Latinu zvolil místo arménštiny proto, aby se interpreti nepotýkali s jazykovou bariérou. „Musel jsem důkladně pracovat s textem jak z hlediska přízvuků, v čemž jsem si nechal radit, tak z hlediska významového, fonetického i z hlediska tradice. Mou snahou bylo spojit latinská slova s tradicí arménské monodické duchovní písně. A stala se zvláštní věc. Když jsem komponoval, ztrácel jsem reálné vnímání jazyka – píšu na arménský, nebo na latinský text? Hudební myšlení má stejně tak silný vliv na jazyk, jako má jazyk na hudbu,“ uvedl Mansurjan.

Mimořádně sugestivní, třičtvrtěhodinová skladba zazní v druhé půli večera. Kromě sólistů a orchestru se v ní představí také Czech Ensemble Baroque Choir sbormistryně Terezy Válkové. Ten otevře večer dvěma duchovními kantátami J. S. Bacha. Nejprve Kantátou č. 32 Liebster Jesu, mein Verlangen (Nejmilejší Ježíši, má touho) a poté Kantátou č. 68 Also hat Gott die Welt geliebt (Neboť Bůh tak miloval svět). Obě pocházejí z doby, kdy Bach působil jako kantor v lipském kostele sv. Tomáše a kdy kantáty komponoval nejintenzivněji.

Těžištěm první skladby je dialog mezi Duší a dvanáctiletým Ježíšem. Na úvodní tesknou melodii hoboje navazuje sopránová árie, v níž Duše hledá Ježíše. „Druhou kantátu rámuje úvodní jásavý sbor v rytmu siciliany a motetový sbor finální, doprovázený instrumentálním souborem colla parte (tj. podřízeným vůdčímu hlasu) rozšířeným o cink, dřevěný hudební nástroj s nátrubkem, a o tři pozouny. Vzájemně tvoří výraznou protiváhu. Protiklad biblického textu kdo v něho věří – kdo nevěří, tedy možnost výběru mezi spásou a soudem, se v hudebním zpracování odráží vskutku působivě v podobě dvojité fugy s kontrastními tématy,“ uvedl Mikeš.

Koncert se koná ve čtvrtek a v pátek v Besedním domě od 19.30 hodin. Oběma předchází setkání se sklenkou vína, na kterém se posluchači dozvědí zajímavosti o skladbách, které později uslyší v sále. Tentokrát na besedu zavítá Tigran Mansurjan i Alexander Liebreich, zájemci si tedy mohou donést jejich nahrávky k podpisu.

Mohlo by vás zajímat