Mário Radačovský se z Londýna vrátil se jmény hvězd Královského baletu, které vystoupí v Janáčkově divadle

Mário Radačovský, umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno, navštívil na přelomu listopadu a prosince Londýn, aby se zde setkal s celou plejádou osobností baletního světa. Pracovní cesta se uskutečnila s cílem zajistit brněnskému Národnímu divadlu rozvoj již započaté bilaterální spolupráce s jedním z nejprestižnějších baletních souborů The Royal Ballet a neméně významnou školou The Royal Ballet School. Po návratu Radačovský potvrdil nejen hostování Vadima Muntagirova, které bylo již předjednané, ale i dalších hvězd: prvních sólistek Fumi Kaneko a Yasmine Naghdi. Bajadéra s hvězdným obsazením se uskuteční 8. února 2022.
Vadim Muntagirov v baletu Labutí jezero se souborem NdB v roce 2019 (foto Arthur Abram)

Vadim Muntagirov se na scéně Janáčkova divadla v Brně objevil již v září v Labutím jezeře. Obě uvedení tohoto klasického titulu s jedním z nejobdivovanějších tanečníků současnosti byla samozřejmě zcela vyprodána, a tak bylo hned plánováno další hostování na jaro. Již nyní je tedy možné zakoupit vstupenky na 8. února na Gala Bajadéru a připravovaný je předprodej Labutího jezera. V Bajadéře se ale neobjeví jen Muntagirov, ale i první sólistky Královského baletu Fumi Kaneko a Yasmine Naghdi.

Hlavním důvodem mé cesty byla schůzka s Kevinem O’Harou, uměleckým šéfem The Royal Ballet. Probírali jsme zejména únorové představení Bajadéry, kde se objeví hned tři hvězdy Královského baletu. A mám radost, že Kevin O’Hara přijal mé pozvání a přijede se na představení osobně podívat,“ doplnil po svém návratu šéf souboru jihomoravské metropole.

Vadim Muntagirov začal spolupracovat s Baletem Národního divadla Brno v roce 2019 při turné do finského Tampere. V září 2021 přijel podruhé i do České republiky a rozburácel Janáčkovo divadlo jako princ Siegfried v Labutím jezeře. Muntagirov byl vyhlášen časopisem Dance Europe tanečníkem roku 2021 a patří mezi nejlepší interprety klasického repertoáru na světě. Yasmine Naghdi je první sólistkou Královského baletu od roku 2017 a v repertoáru má titulní role baletů Labutí jezero, Giselle, Spící krasavice a další. Fumi Kaneko patří mezi nejnovější první sólistky Královského baletu, kdy do pozice byla jmenována tuto sezonu.

Hostování takto prestižních sólistů je pro diváky velkým zážitkem a pro většinu z nich jedinou možností vidět je živě, ale jak Mário Radačovský zdůrazňuje, přínos má i pro samotný soubor: „Vadim Muntagirov u nás, dá se říct, hostuje pravidelně a dopad na soubor je neuvěřitelný. Když tancuje on, všichni chtějí podat co nejlepší výkon. Je vidět, kde je svět, a co všechno je ještě před námi, abychom se takovému umělci aspoň přiblížili. Je to pro soubor také obrovská reklama s dosahem do celého světa. Opravdu do celého světa. A zkušenost k nezaplacení. To, že s námi Vadim chce a bude tancovat pravidelně, je malý zázrak.“

Mário Radačovský v Londýně (uprostřed Kevin O’Hare, umělecký ředitel Královského baletu)

Spolupráce s The Royal Ballet funguje v rámci hostování zatím jednostranně a vedení si uvědomuje, že aby se členové jihomoravského souboru dostali do Londýna, je před nimi ještě hodně práce. Londýnská scéna patří k vůbec nejlepším na světě a není snadné na ní obstát: „Pokud tam přijdete příliš brzy a nejste připraveni, můžete velmi rychle pohořet. Samozřejmě, pokud by se podařilo uvést třeba náš moderní program v Sadlers Wells, bylo by to pro nás něco velkolepého. Budeme dále pracovat, snít a kdo ví…,“ odpovídá brněnský šéf na otázku, zda by chtěl svůj soubor vidět v anglické metropoli.

Mário Radačovský dále využil toho, že byl v Londýně během adventu, a navštívil zde světoznámou inscenaci Louskáčka. Na představení se potkal mimo jiné s ředitelem The Royal Ballet School Christopherem Pawneym: „Mluvili jsme o možné účasti studentů této prestižní školy na konkurzech do našeho souboru. A byl jsem také pozván, abych osobně vedl pár tréninků a při té příležitosti si i několik studentů pro soubor vybral.“ V rámci plánování spolupráce se školou se Radačovský také několikrát setkal s Dariou Klimentovou, která na škole po skončení aktivní kariéry již několik let učí, a domluvil se studijními asistentkami, že balet Národního divadla Brno zařadí na seznam souborů, které končícím studentům nabízí při rozhodování o budoucím uplatnění. Už dříve se tanečníci z této lokality na konkurzech objevovali, nejen z The Royal Ballet School, ale i z akademie v Birminghamu. V souboru již působila absolventka z Královské akademie a další měli nastoupit, ale pandemie a také jiné nabídky to nakonec zmařily.

„Bylo nádherné vidět jeden z nejlepších souborů na světě v akci, a hlavně v klasickém repertoáru. Je tam vidět úžasná kvalita. Vadim Muntagirov a Marianela Núñez jsou pojmy. Úchvatná scéna, orchestr, ale i sbor. Jednoduše řečeno fotbalovou terminologií Champions League. Mají svůj styl, tančí klasiku pro jednadvacáté století. Technika je samozřejmostí stejně jako umělecká vyspělost. Prostě nádhera. Nedá se to popsat, je potřeba to zažít,“ trochu přiblížil výjimečné baletní zážitky z Covent GardenMário Radačovský. Kromě Louskáčka navštívil Radačovský také Giselle, kde se potkal s hlavním protagonistou Cesarem Corralesem a také s ikonou Královského baletu Monicou Mason.

Zda si tento výjimečný zážitek, jakým by mohlo být vystoupení prestižního bristkého souboru na naší půdě, bude moci vychutnat i brněnské publikum, je zatím spíše v úrovni snů. Vedení brněnského baletu pro to bude dělat vše. V jejich hledáčku není pouze Královský balet, ale například i Mariinský balet. O něco blíže realizaci je pozvání některého z tvůrců z The Royal Ballet, aby pracoval s brněnským souborem. „Je to součást dlouhodobé strategie. Uvidíme, máme plány, ale kdo ví. Možná přijde překvapení brzy. A co je zcela aktuální, během pobytu jsem mluvil s několika pedagogy, které jsem pozval, aby vedli naše divadelní tréninky.“

Další dvě schůzky měl Mário Radačovský s kritikem Jonathanem Grayem a s předsedou National Dance Award Grahamem Watssem. Johnatan Gray potvrdil zájem přiletět na představení Bajadéry a dále jednou za půl roku o brněnském souboru psát. Stejně tak je i Graham Watss možnosti přicestovat do Brna nakloněn a plánuje se druhému nejvýznamnějšímu českému ansámblu věnovat ve svých článcích pravidelně.

Mário Radačovský tak před koncem roku udělal další krok směřující k naplnění vize vybudovat z brněnského baletu světový soubor a umístit jihomoravskou metropoli na taneční mapu: „Celá pětidenní cesta byla pracovně velmi intenzivní a opravdu úspěšná,“ uzavřel ohlédnutí za nabitým londýnským programem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments