Marius Petipa – choreograf génius (3). Jeho doba a odkaz

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Le Corsaire
Hudba: Adolphe Adam, doplněno Cesare Pugni, vévoda Oldenburg, Léo Delibes
* Původní premiéra – 23. ledna 1856 Paříž, Joseph Mazilier
* Premiéra v St. Petersburgu – 24. ledna (dle ruského kalendáře 12. ledna) 1858, Petipa asistent režie, rozšířil Pas de trois odalisque
* První obnovené nastudování – 5. února (dle ruského kalendáře 24. ledna) 1863, přidána hudba od Pugniho
Medora – Maria Surovščiková, Conrad – Christian Johansson
* Druhé obnovené nastudování – 6. února (dle ruského kalendáře 25. ledna) 1868, Petipa vytvořil Le Jardin animé
Medora – Adèle Grantzow
* Třetí obnovené nastudování – 22. listopadu (dle ruského kalendáře 10. listopadu) 1880, přidána hudba Delibese a Oldenburga
Medora – Eugenie Sokolova
* Čtvrté obnovené nastudování – 25. ledna (dle ruského kalendáře 13. ledna) 1899, přidána hudba od Driga
Medora – Pierina Legnani, Gulnara – Olga Preobraženská, Conrad – Pavel Gerdt

Notace pořízena mezi lety 1894 (Le Jardin animé) až 1906. Balet se hrál celé dvacáté století v různých verzích. Částečná rekonstrukce Liška/Fullington 2006 v Mnichově a Ratmansky/Burlaka 2007 v Moskvě. Petipa ale nikdy nevytvořil známé Pas de deux Medory a Conrada, měl jen menší v prvním dějství. Velké Pas de deux vzniklo až roku 1915 a dotvořeno 1931 Vaganovou na hudbu Driga a Fitinhof-Schella.

Giselle
Hudba: Adolphe Adam
* Původní premiéra – 28. června 1841 Paříž, Perrot/Coralli
* Premiéra v St. Petersburgu – 18. prosince 1842
* První obnovené nastudování – 1884, doplněna hudba Minkus Pas de deux
Giselle – Maria Goršenkova
* Druhé obnovené nastudování – 1887, Pas seul v prvním dějství, hudba Minkus/Drigo
Giselle – Emma Bessone
* Třetí obnovené nastudování – 1899
Giselle – Henrietta Grimaldi
* Čtvrté obnovené nastudování – 1903
Giselle – Anna Pavlova

Notace pořízeny roku 1903, Fullington roku 2011 rekonstruoval závěr baletu v Pacific Northwest Ballet, výrazně se liší konec, kdy za Petipy Albert umírá před Bathildou a doprovodem, po roc 1920 odstraněno.

Coppélia
Hudba: Léo Delibes
* Původní premiéra – 25. května 1870 Paříž, Saint-Léon
* Premiéra St. Petersburg – 7. prosince (dle ruského kalendáře 25. listopadu) 1884
Swanhilda – Varvara Nikitina
* Obnovené nastudování – 8. února (dle ruského kalendáře 26. ledna) 1894
Swanhilda – Pierina Legnani

Notace pořízeny 1904, rekonstrukce Vicharev 2009 v Moskvě.

La Fille mal gardée
Hudba: Ferdinand Herold
* Původní premiéra – 1. července 1789 Bordeaux, Jean Dauberval, obnovené verze Jean-Louis Aumer (1828) a Paul Taglioni (1864)
* Premiéra St. Petersburg – 28. prosince (dle ruského kalendáře 16. prosince) 1885
Lisa – Virginia Zucchi, Colas – Pavel Gerdt

Notace mezi lety 1903–1906, Petipova verze se hrála do roku 1917 (naposledy 10. října 1917), rekonstrukce Vicherev 2015 v Jekaterinburgu. V Rusku vznikly další verze Gorský (1903), Lavrovský (1937), Vinogradov (1989). Na Západ přinesla Petipovu verzi 1912 Anna Pavlova, ale západní scény ovládla od 1960 Ashtonova verze.

Ferdinand Herold: La Fille mal gardée – Anna Pavlova (Lise), Nikolai Legat (Colas) – cca 1909 (zdroj commons.wikimedia.org)

La Esmeralda
Hudba: Cesare Pugni
* Původní premiéra – 9. března 1844 Londýn, Jules Perrot
* Premiéra St. Petersburg – 2. ledna 1849 (dle ruského kalendáře 21. prosince 1848)
* První obnovené nastudování – 17. prosince 1886, doplněna hudba Driga, hlavně Pas de six
Esmeralda – Virginia Zucchi, Phoebus – Iosif Kšessinki, Pierre – Pavel Gerdt
* Druhé obnovené nastudování – 21. listopadu (dle ruského kalendáře 9. listopadu) 1899
Esmeralda – Matilda Kšesinská, Phoebus – Pavel Gerdt, Fleur – Olga Preobraženská

Notace jsou z roku 1900, v Rusku dílo zůstalo v úpravách po dvacáté století, jinde po světě prakticky neznámé. Částečná rekonstrukce Medvedev/Burlaka 2009 v Moskvě, od března 2018 bude v Bratislavě.

Labutí jezero
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
* Původní premiéra – 4. března (dle ruského kalendáře 20. února) 1877 Moskva, Julius Reisinger
* Obnovené nastudování St. Petersburg – 27. ledna (dle ruského kalendáře 15. ledna) 1895, Petipa spolu s Ivanovem, hudební úpravy Drigo a Modest Čajkovskij
Odette/Odilie – Pierina Legnani, Princ – Pavel Gerdt

Notace pořízeny 1901–1907, rekonstrukce Ratmansky 2016 v koprodukci baletů Curych a La Scala Milano (více viz můj článek zde). Nejznámější balet dvacátého století se šířil v mnoha verzích po celou dobu.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na