10 let v Ostravě, dalších 30 v Praze. Vzpomínka na sopranistku Miladu Musilovou

  1. 1
  2. 2

O Miladu Musilovou se začalo zajímat Národní divadlo. Už v dubnu 1937 tam hostovala v roli Jitky v Daliborovi, později v Karolině ve Dvou vdovách a v titulní roli Madame Butterfly. V roce 1945 Milada Musilová z Ostravy skutečně odchází, ale do nově vzniklé Velké opery 5. května, kde se sešla skupina mladých, energií nabitých mladých kumštýřů, kteří se rozhodli, že se pokusí vlít novou krev do leckdy stárnoucího organismu opery. A to se jim do značné míry začalo dařit. Milada Musilová si v Praze zopakovala některé své úspěšné role ostravské, jiné si zazpívala a zahrála poprvé. Ve slavné provokativní Kašlíkově inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách ztvárnila postavu Ludiše, znovu se setkala s Neddou v Komediantech, Musettou v Bohémě, s titulní hrdinkou Traviaty anebo s Toničkou ve Vomáčkově Vodníkovi. V Carmen slavila úspěch jako Micaëla a velkého ohlasu se dočkalo její ztvárnění titulní role v Madama Butterfly. Významnou rolí Milady Musilové je pak hlavní úloha Maruši v Hábově čtvrttónové opeře Matka, která měla svoji českou premiéru v rámci Pražského jara 1947. V opeře Jaroslava Křičky České jesličky Milada Musilová účinkovala v roli První matky, premiéra tohoto díla se ale konala už poté, co nařízením shůry její soubor v roce 1948 splynul s Operou Národního divadla.

Boleslav Vomáčka: Vodník - Milada Musilová (Tonička) - ND Praha 7. 12. 1948 (foto ND Praha/Josef Heindrich)
Boleslav Vomáčka: Vodník – Milada Musilová (Tonička) – ND Praha 7. 12. 1948 (foto ND Praha/Josef Heindrich)

Své největší úspěchy na scéně Národního divadla slavila Milada Musilová v českých operách. Byla skvělou Mařenkou v Prodané nevěstě. V této roli, které propůjčila svou schopnost upřímně procítěného projevu, pro smetanovské role tak potřebnou, vystoupila v premiérovém obsazení v Krombholcově a Paloušově inscenaci v květnu 1949. V roli Mařenky také účinkovala při prvním provedení Prodané nevěsty v albánské Tiraně.

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta - Milada Musilová (Mařenka ) - ND Praha 28. 5. 1949 (foto archiv ND Praha/Josef Heindrich)
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Milada Musilová (Mařenka ) – ND Praha 28. 5. 1949 (foto archiv ND Praha/Josef Heindrich)

Jejími velmi úspěšnými postavami byly dále Barče v Hubičce, Karolina ve Dvou vdovách, Blaženka v Tajemství, Terinka v Jakobínovi anebo Markéta v Blodkově Zvíkovském raráškovi. V Rusalce vystoupila v postavách První i Druhé žínky, ve Fibichově Šárce vystřídala hned tři role – Častavu, Mladu a Libinu, v Kovařovicově opeře Na starém bělidle byla zamilovanou Kristlou, ve Foersterově opeře Nepokoření Lidkou. Zpívala také sólo v baletu Bohuslava Martinů Špalíček.

Svůj úspěch si zopakovala rovněž v Lišce Bystroušce, do níž si ji Jaroslav Vogel obsadil v roce 1955. Na sklonku kariéry účinkovala v desítkách repríz v postavě Chocholky, v ní také 7. prosince 1975 naposledy vystoupila na scéně někdejšího Smetanova divadla. V Její pastorkyni byla po léta hlavní představitelkou Karolky, později Bareny a ve Věci Makropulos se představila v roli Komorné. Z jejích dalších rolí v českých operách dvacátého století připomeňme Ženu Ivanovu v Ostrčilově Honzově království, Číšnici v Kvapilově Pohádce máje, Sousedku ve Fischerově opeře Romeo, Julie a tma a Lojzku Hilsovou v Tkalcích Víta Nejedlého. V Suchoňově Krútňavě se setkala nejdříve s postavou Marky, později s rolí Zalčičky.

Z postav v dílech velkých světových klasiků patřily k jejím nejúspěšnějším tři mozartovské postavy, Despina v Così fan tutte, Zerlina v Donu Giovannim a především Zuzanka ve Figarově svatbě, kterou zpívala a hrála po řadu let stejně jako Marcelinu v Beethovenově Fideliovi. Velmi sympaticky působila její Marie v Lortzingově Caru a tesaři. V Charpentierově Louise byla představitelkou Zuzany. V pozdějších letech se podílela v mnoha reprízách na řadě středních a drobnějších úkolů: V inscenacích Verdiho Traviaty v roli Aniny, v postavě Anny v opeře Nabucco, Marianny ve Straussově Růžovém kavalírovi a jedné ze služek v Elektře. Mezi její poslední role patřily Teta a Sestřenka v Pucciniho opeře Madama Butterfly.

Milada Musilová se věnovala rovněž koncertnímu zpěvu, především jako interpretka kantát. Po léta rovněž působila pedagogicky. Obdržela řadu vyznamenání. Její rodné město Blansko jí v roce 1968 udělilo čestné občanství. Zemřela 24. ledna 1995 v Praze.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat