Milan Paľa: Brittenův koncert patří mezi ikony houslové literatury 20. století

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Děkuji za rozhovor.

Milan Paľa (zdroj milanpala.com / foto © Julian Veverica)

 

VIZITKA
Milan Paľa (1982) na sebe upozorňoval úspěchy na mezinárodních soutěžích už během svých studií na Bellově konzervatoři v Banské Bystrici, na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Vídni a na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Účastnil se také mistrovských kurzů v Curychu (Vladimir Spivakov, Jeanne Guillou), v soukromé třídě Semjona Jaroševiče se obeznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha. Jako vyhledávaný interpret nových děl pro housle i violu má za sebou řadu premiér (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Emmert, Marián Lejava, Erkki-Sven Tüür a další) a účastí na prestižních festivalech současné hudby (ISCM World New Music Days, Muzički Bienale v Záhřebu, Arcus Temporum v Maďarsku či Melos-Étos v Bratislavě). Jeho široký repertoár však zahrnuje i hudbu starších období.

Spolupracoval se špičkovými orchestry v Kyjevě, Petrohradě, Tokiu, Praze, Brně či Bratislavě za řízení Theodora Guschlbauera, Howarda Armana, Alexandra Černušenka, Petra Gribanova, Pierra-André Valadeho či Jakuba Hrůši. Jeho rozsáhlá diskografie zahrnuje už víc než dvacet titulů, především antologii slovenské tvorby pro sólové housle, za niž získal několik ocenění (mimo jiné Cenu Ľudovíta Rajtera, 2009), dále sérii kompletů houslových sonát Brahmsových, Beethovenových, Suchoňových a Griegových, nejnovějším počinem je CD s Šostakovičovými sonátami houslovou a violovou. Značné mezinárodní pozornosti se těší nahrávka koncertů Szymanowského a Berga. Významné místo mezi Paľovými aktivitami zaujímá propagace pětistrunných houslí zvaných milanolo, které pro něj byly vyrobeny v brněnském houslařském Ateliéru Bursík a pro které své skladby napsali mnozí renomovaní současní autoři.

www.milanpala.com

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář