Místo nudných paragrafů se cele oddal kumštu. Před 170 lety se narodil tenorista Adolf Krössing

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Pro tyto kvality si jej zamilovalo obecenstvo a nepřeháníme, když řekneme, že jeho obliba v operním souboru byla zcela souměřitelná s oblibou Jindřicha Mošny v činohře. Oba tito umělci byli v roce 1906 vyznamenáni udělením rytířského řádu Františka Josefa I. Pro české poměry je typické, že o tomto vyznamenání se v dobách po roce 1918 příliš nehovořilo.

V roce 1896 byl jmenován Adolf Krössing po boku svých kolegů Františka Hynka a Edmunda Chvalovského režisérem Opery Národního divadla. V Národním divadle nastudoval celkem devětačtyřicet nových titulů a vedle toho také pečoval o inscenace svých kolegů, pokud zůstaly na repertoáru po jejich odchodu do důchodu.

Profesor Srba charakterizoval Krössingovu režijní činnost následovně: „Ve své režijní práci se přidržoval tradicionalistických postupů a jako typický herecký režisér dbal především o to, aby vytvořil dobré podmínky pro uplatnění účinkujících zpěváků. Jeho režie nepřekročily rámec běžného operního stylu své doby, i když v nich postupně sílily tendence realistické.“

Adolf Krössing (zdroj archiv ND Praha / foto Karel Váňa)

Za nejkvalitnější Krössingovy režie jsou pokládány inscenace tří oper, jež vyšly vítězně ze soutěže o novou operu pro Národní divadlo. Byly to Kovařovicovi Psohlavci, Foersterova Eva, a především Fibichova Šárka. Jeho první inscenací byla dnes již zapomenutá opera italského skladatele Antonia Smareglii Istarská svatba, po ní v rychlém sledu následovaly Boitův Mefistofeles a Nápravníkův Dubrovskij.

Z řady dalších si připomeňme alespoň první uvedení Pucciniho Bohémy na Národním divadle, Borodinova Knížete Igora, Glinkovu operu Život za cara (Ivan Susanin), která byla hrána v jediném představení v roce 1900, scénické provedení oratoria Franze Liszta Svatá Alžběta, dále pak Dvořákova Dimitrije, Smetanovu Čertovu stěnu či Beethovenova Fidelia. Propagátor nové tvorby Adolf Krössing režíroval také řadu premiér původních novinek, které se ale na repertoáru neuchytily a uvádíme je jenom proto, abychom si uvědomili, že skvosty naší operní tvorby vznikaly mezi řadou děl, která ať už právem nebo neprávem upadla v zapomenutí. Patří mezi ně opera českého rodáka, dlouholetého šéfdirigenta moskevského Bolšovo těatra, Váši Suka Lesův pán na námět Máchova Máje, Selská bouře skladatele Ludvíka Lošťáka, k níž jako námět použil její libretista Jaroslav Kvapil text Šubertovy hry Jan Výrava, opera Jana Maláta Stáňa anebo jednoaktovka Kamila, k níž hudbu i libreto napsal enfant terrible české hudby Ludvík Vítězslav Čelanský. Poslední původní Krössingovou režií byla v roce 1905 operní novinka Hjördis od mladého, velmi nadějného hudebníka Karla Moora, jehož ale bohužel potkal stejný osud jako Čelanského.

Po této premiéře už Krössing žádná nová díla nestudoval, zabezpečoval pouze obnovení svých starších inscenací.

Po odchodu do důchodu vystoupil Krössing v letech války v několika inscenacích, které nastudovali bývalí i současní členové činohry v jediném představení na podporu svých kolegů penzistů. Byly to například role Floriána Králíčka v Šamberkově Jedenáctém přikázání anebo Kofránka ve Štolbově Vodním družstvu, což byla někdejší role Jindřicha Mošny.

V období němého filmu stál pak Adolf Krössing několikrát před kamerami. Bohužel, nezachoval se záznam představení Prodané nevěsty v Letním divadle v Šárce v roce 1913, v několika filmech se pak objevil v drobných úložkách ve dvacátých letech.

Adolf Krössing (zdroj archiv ND Praha / foto Vaněk-Kanderál)

Adolf Krössing zemřel obklopen láskou a úctou svého okolí 28. ledna 1933, dvacet dní po svých pětaosmdesátinách. Jeho pohřeb byl podle svědectví účastníků pohřbem krále. V přeplněném strašnickém krematoriu se s ním jménem vedení divadla rozloučil režisér Ferdinand Pujman a jménem kolegů herec Rudolf Deyl. Rakev zmizela za oponou za zvuků státní hymny.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na