Po Mnichově teď Srnkův Jižní pól nastudovali i v Darmstadtu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (96). Týden od 29. května do 4. června 2017. V dnešním vydání najdete: Srnkova opera South Pole premiérována v Darmstadtu. Ariodante v Salcburku – Cecilia Bartoli s plnovousem. Antonio Vivaldi ve Volksoper Wien. Zemřel dramatik a režisér Tankred Dorst. Nová nahrávka Honeggerova Krále Davida. Opera na ČT art. Operní humor.


Srnkova opera South Pole premiérována v Darmstadtu
Novou, upravenou verzi opery českého skladatele Miroslava Srnky South Pole (Jižní pól) premiéroval operní soubor v Staatstheater Darmstadt 27. května 2017. Po dobře přijaté světové premiéře 31. ledna 2017 v Mnichově (naši recenzi najdete zde), která se proslavila i vynikajícím obsazením hlavních dvou rolí Rolandem Villazónem a Thomasem Hampsonem, teď autor dílo upravil pro uvedení na další scéně. Celkově podle prvních recenzí a dostupného materiálu darmstadtská inscenace působí dosti odlišným dojmem oproti symbolizující a oproštěné mnichovské inscenaci, která byla postavena na kontrastu dvou barev a symbolických polí.

Miroslav Srnka: South Pole – Staatstheater Darmstadt 2017 (zdroj staatstheater-darmstadt.de / foto © Wolfgang Runkel)

Režisér v Darmstadtu a zároveň místní intendant Karsten Wiegand (se spolurežisérem Dirkem Schmedingem) se inspiroval dobovými fotografiemi a společně s výtvarnicí Bärbl Hohmann (která je spolu s ním autorkou návrhů scény a kostýmů) takřka přesně reprodukuje oděvy polárníků včetně kožešin. Navíc dominantou vizuální složky představení jsou působivé velkoplošné filmové projekce, které realisticky zprostředkovávají dojem prostředí dobývaného Jižního pólu. Barevně tónované dotáčky a projekce také simulují dojem zhoršujících se atmosférických podmínek, které vedly ke konečné tragédii. Konečný výsledek se tak blíží poetizujícímu naturalismu, ač to může znít zdánlivě jako protimluv.

Miroslav Srnka: South Pole – Michael Pegher (Robert Falcon Scott) – Staatstheater Darmstadt 2017 (zdroj staatstheater-darmstadt.de / foto © Martin Sigmund)

Role britského polárníka Roberta Falcona Scotta je obsazena mladým americkým tenoristou Michaelem Pegherem, členem místního souboru od sezony 2015/2016. Jeho soupeře k cestě k pólu, Nora Roalda Amundsena, ztvárňuje jiný člen místního operního souboru, německý barytonista David Pichlmaier. Oba dva hlavní výkony kritici chválí (obdobně i představitelky dvou vedlejších ženských partů), stejně jako promyšlené a transparentní hudební nastudování Johannese Harneita. Ten se vedle běžného repertoáru často věnuje soudobé opeře (například Luigi Nono) a v posledních několika letech nastudoval na německých jevištích několik světových premiér. A protože jde o úspěšného komponistu, mezi jeho hudebními nastudováními například nechybí ani prvá uvedení jeho oper Abends am Fluss a Hochwasser na jeho domovském jevišti v Heidelbergu v roce 2015.

V měsíci červnu zažije opera South Pole v Darmstadtu ještě tři reprízy, z nichž poslední bude součástí festivalového programu Hessische Theatertage 2017.


Cecilia Bartoli s plnovousem

Momentální pohled operních fanoušků se zvědavě upírá na krátký festival Festspiele Pfingsten v Salcburku, kde Cecilia Bartoli, slavná italská mezzosopranistka, právě debutovala v další händelovské roli. Po Semele, Alcině a Kleopatře zařazuje do repertoáru scénických rolí „kalhotkovou“ roli krále Ariodanteho ve stejnojmenné opeře Georga Friedricha Händela. Příběh ze středověkého Skotska, plný intrik, záměn identit a skrytých vášní, vykazuje oproti jiným libretům oper Georga Friedricha Händela nezvyklou vážnost a hluboký ponor do psychologie osamělého muže – vládce. V premiéře roku 1735 zpíval titulní part sopránový kastrát Giovanni Carestini.

Georg Friedrich Händel: Ariodante – Cecilia Bartoli (Ariodante) – Pfingstfestspiele Salzburg 2017 (zdroj FB Salzburger Festspiele)

Současná světová média zaplavily fotografie Cecilie Bartoli s plnovousem (není možné nevzpomenout image rakouského vítěze Eurovize, drag queen zpěváka/zpěvačky Conchity Wurst). Ale nejde o žádnou lacinou reklamu, protože režisér Christof Loy se pustil do náročné analýzy role pohlaví ve společnosti i do otázky morálky z hlediska pohlaví.

Jeden z nejžádanějších režisérů dneška tak dále umělecky zkoumá toto pole, které v minulých dvou operních sezonách výrazně a úspěšně rozpracoval v režiích, v nichž tematizoval homosexualitu (například cenami ověnčený Brittenův Peter Grimes v Theater an der Wien nebo Edward II. v Deutsche Oper Berlin) jako fenomén procházející lidskými dějinami. Christof Loy spolupracoval v Salcburku s oblíbenými spolupracovníky, se scénografem Johannesem Leiackerem a kostýmní výtvarnicí Ursulou Renzenbrink.

Pouhá dvě salcburská představení (ale inscenace bude jednou z hlavních atrakcí letního festivalu) imponují i dalším silným pěveckým obsazením: kanadský basbarytonista Nathan Berg jako skotský král, koloraturní sopranistka Kathryn Lewek (jedna z nejproslulejších představitelek Královny noci dneška) jako Ginevra, americký tenorista Norman Reinhardt v roli Lurcania, francouzská sopranistka Sandrine Piau jako Dalinda a francouzský kontratenorista Christophe Dumaux v partu Polinessa. Zvoleným orchestrem je soubor Les Musiciens du Prince, v současnosti oblíbený soubor Cecilie Bartoli, pod řízením Gianlucy Capuana. Podle prvních ohlasů na premiéru 2. června se bude jednat o jednu z nejkvalitnějších operních produkcí tohoto roku. Opera Plus připravuje vlastní recenzi.


Antonio Vivaldi ve Volksoper
V sobotu 3. června 2017 zažila premiéru nová produkce Vivaldi – Die fünfte Jahreszeit (Vivaldi – Pátá roční doba) na scéně vídeňské Volksoper. Za hříčkovitým žánrovým podnázvem Eine BaRock Oper se skrývá klasický muzikál z pohnutého života italského skladatele. Příběh zpracovává většinu chronicky známých historek ze života Rudého kněze, jak byl rudovlasý komponista přezdíván.

Christian Kolonovits: Vivaldi – Die fünfte Jahreszeit – Volksoper Vídeň 2017 (zdroj volksoper.at / foto © Barbara Pálffy/Volksoper)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář