Motion Scores – taneční projekt deseti choreografů k Roku české hudby

  1. 1
  2. 2

Doposud jsem měl možnost to kombinovat. Lítal jsem z velkých jevišť tančit do sklepních scén a činoherních divadel. Měl jsem pocit, že patřím všude. Ale dnes si nejsem úplně jistý, zda takové rozpětí nebylo spíš na škodu, člověk pak v očích druhých vlastně nepatří nikam. Ale tento rozhovor je o Motion Scores a vážné hudbě a současném tanci na ni. Ta kombinace je pro publikum a naši ProART produkci docela „smrtelná“, protože kdo poslouchá Kaprálovou, Suka, Martinů a spol., tak většinou nechodí na tanec do Ponce a naopak. Ale o té proměnlivosti a prolínání neslučitelného je celý ProART. Stejně jako jsme byli mimo, když jsme před deseti lety mluvili jako tanečníci na jevišti, a dnes je to norma, tak možná bude jednou zase norma i vážná akustická hudba na jevišti současného tanečního divadla. Hudba je nadčasová, tanec už méně, tanec je o okamžiku tady a teď. Cesta ProART se vždy odrážela v hudbě, literatuře či společenských tématech. Není důvod z té cesty scházet, i když nevede hlavním proudem.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně zdaru.

Vizitka:

Martin Dvořák (1979) český tanečník, choreograf, režisér a pedagog. Mezinárodní kritikou označovaný za tanečního chameleona, jehož pohybový a výrazový rejstřík se rozprostírá od klasických, neoklasických přes moderní až po současné a alternativní směry baletu, tance, tanečního a hudebního divadla a performing arts.

Narodil se v Brně, kde rovněž vystudoval Taneční konzervatoř. Již během studia byl angažován v Baletu Národního divadla v Brně, po absolutoriu pak krátce působil v Laterně Magice v Praze a Pražském komorním baletu / Baletu Praha. V tomto období byl též nominován na Cenu Thálie za roli Svědomí v baletu Hirošima Libora Vaculíka.

Od roku 2001 žije a převážně tvoří v zahraničí. Jako sólista byl angažován ve Volksoper Wien / Tanztheater Wien, Baletu Bern, Tanečním divadle Tiroler Landestheater v Innsbrucku a Baletu Landestheater Linz v Rakousku, kde byl kmenovým členem souboru a protagonistou titulních a hlavních rolí velkých dějových moderních baletů mj. Coppélia, Sissi, Salome, Buster Keaton, Louskáček a myší král, Lorenzaccio, Bernarda Alba, Fidelio, Michelangelo, Rumi, Šípková Růženka a další. Jako host působil rovněž v Magyar Festival Ballet v Budapešti, německých ansámblech Ballett Vorpommern, Stadttheater Fürth / Nürnberg, Staatstheater Darmstadt, Staatstheater Kassel a především pak v English National Opera v Londýně, irském Fabulous Beast Dance Theatre a rakouských Tanztheater Homunculus a Tanz Company Gervasi. Zde se “přehrál” k žánru současného abstraktního tance a alternativním formám tanečního a pohybového divadla. Doposud pracoval s bezmála padesáti mezinárodními choreografy na více než devadesáti projektech, sám jich vytvořil již přes třicet. Spolupracoval také s mezinárodními operními režiséry mimo jiné s Brigitte Fassbaender, Rainer Mennicken, Matthias Davids, Karl Sibelius a dalšími.

Po celou dobu svého zahraničního působení si udržuje kontakt s českou scénou v podobě uměleckého vedení Mezinárodního Workshop Festivalu ProART se zaměřením na propojování a hledání společných cest pro tanec, zpěv, herectví a fotografii, a rovněž stejnojmenného tanečního souboru ProART Company, který se ve své dramaturgii nízkorozpočtových projektů zaměřuje na nové choreografické koncepty pro vážnou hudbu, literární předlohy a sociální témata dnešní doby. Jako choreograf prezentoval svou tvorbu v Rakousku, Německu, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Portugalsku, Itálii, Izraeli, Jižní Koreji a na Maltě.

V roce 2012 absolvoval studijní pobyt jógy v Indii. V roce 2013 posléze dokončil magisterské studium pohybového výzkumu na Anton Bruckner Privat Universität v Linzi. Žije ve Vídni.
***

Motion Scores
Taneční projekt deseti mezinárodních choreografů na hudbu deseti českých skladatelů k Roku české hudby
Choreografie: Irene Bauer, Jan Březina, Martin Dvořák, Eran Gisin, Eva Klimáčková, Neil Paris, Vladislav Benito Šoltýs, Bärbel Stenzenberger, Leonie Wahl, Gabriel Wong
Hudba: Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák, Bohuslav Foerster, Josef Suk, Jaroslav Ježek, Pavel Haas, Hans Krása, Vítězslava Kaprálová
Námět a režie: Martin Dvořák
Tančí – Irene Bauer, Jan Březina, Martin Dvořák, Petr Nebřenský, Mirka Prokešová
Premiéra 8. listopadu Moravská galerie Brno

Foto ProART

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář