Mozaika orchestrů a dirigentů

Zápisník Jindřicha Bálka (110)

Uplynulý týden na Pražském jaru byl víc než pestrý a už jen série orchestrálních koncertů nabízí zajímavá srovnání.

Velmi mile překvapil Litevský národní symfonický orchestr a jeho dirigent Modestas Pitrénas, i když hlavní devízou byla zajímavá dramaturgie. Mezzosopranistka Violetta Urmana byla vlastně ideální představitelkou Kleopatry a orchestr doprovázel měkce a barvitě. Ještě zajímavější ale byla druhá polovina koncertu s oratoriem Broniuse Kutavičiuse. Letos čtyřiaosmdesátiletý skladatel ho složil koncem devadesátých let minulého století jako svého druhu vlastenecké plátno. Není to ale žádná patetická oslava v novoromantickém slohu, soustředěné dílo zajímavě využívá minimalismu i neoklasických postupů – má například čtyřvětý „symfonický“ půdorys, kdy první věta odkazuje na legendu o založení Vilniusu. Druhá věta má ovšem formu Passacaglie a je zároveň krátkým hymnem na vznešenost a svobodu hudby. Třetí část na místě pomalé věty pod titulem Věčný nářek odkazuje na porobení Litvy v devatenáctém i dvacátém století a tvrdou nadvládu Ruska. Závěrečná část ovšem neoslavuje žádné národní probuzení, ale jmenuje se Znovuposvěcení katedrály. A kvalitu provedení dovršil Kaunaský pěvecký sbor. Mezi situací malé pobaltské země a naší situací lze tušit řadu paralel a každé takové připomenutí je velmi cenné.

Modestas Pitrénas - Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)
Modestas Pitrénas – Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)

O den později dirigoval PKF – Prague Philharmonia Jiří Rožeň, mladý dirigent se zajímavě nakročenou cestou do světa. V současné době je asistentem Donalda Runniclese v Glasgow. A ve svých pětadvaceti letech už má zkušenosti s Turangalilou i Brucknerem. Byl to tedy debut jak má být. Začal barvitým a živým provedením částí Schubertovy Rosamundy – a přes svěží provedení Martinů Sinfonietty vyvrcholil Kabeláčovou Symfonií č. 4 provedenou s naprostým přehledem.

Jiří Rožeň - Pražské jaro 2016 (foto Zdenek Chrapek)
Jiří Rožeň – Pražské jaro 2016 (foto Zdeněk Chrapek)

Výrazným dirigentským hostem byl Sakari Oramo v čele Symfonického orchestru BBC. Vystřídal na postu šéfa Jiřího Bělohlávka, ale projevil se jako naprostý „antibělohlávek“. Zatímco náš dirigent pečoval o jemný homogenní zvuk a celkové proporce skladeb, Oramo nabídl opět tvrdší zvuk, typický pro rozhlasové orchestry, a tempově značně rozevláté provedení Beethovena i Prokofjeva. Jako by jeho hlavní kompetencí bylo vnášet průvan do slavných partitur. A v něčem bylo těch nečekaných impulsů až příliš. Důvěru nevzbuzuje ani věta z životopisu: „Model kumulovaných prestižních dirigentských postů a funkcí se všemi svými výhodami a nevýhodami je dnes zcela běžný…“, která doplňuje informaci o tom, že se šéfem hned tří orchestrů a u tří dalších je stálým hostem. Bartókův Druhý koncert pro housle ovšem dokázal doprovodit s přehledem a sólistka Alina Ibragimova podala sólový part s jakousi přirozenou integritou a vnitřní logikou, plným a nosným tónem.

Sakari Oramo - Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)
Sakari Oramo – Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)

Po zážitku s Orchestrem BBC pak vyzněl koncert České filharmonieJurajem Valčuhou o den později jako milé pohlazení. A to i přesto, že na programu byl opět Bartók. Slovenský dirigent Juraj Valčuha vedl Koncert pro orchestr se vzácnou muzikantskou jistotou, jako by šlo o klasický koncert i symfonii najednou. Všechny barvy se přirozeně pojily dohromady do nových a nových harmonií. Velký melodický půvab a vylehčený zvuk měla v jeho podání i Schubertova Třetí symfonie a Suita z Kodályovy opery Háry János. Slovenský dirigent, který je v současnosti šéfem rozhlasového orchestru v Turíně, už má za sebou řadu debutů u nejlepších světových orchestrů. A tak je dobře, že i debut pražskojarní vyšel tak jednoznačně.

Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)
Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej

Dobrý den pane Balku, mohl by jste,jen pro zajímavost, rozvést myšlenku, že “rozhlasové orchestry mají typicky tvrdší zvuk” ?
Nikdy jsem to neslyšel,ale třeba to tak je.
Děkuji.