Mozart na prázdninách v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V programu prestižního anglického operního festivalu Glyndebourne nalézáme inscenaci Figarovy svatby, která se bude hrát takřka po celý červenec i srpen, celkem v sedmnácti představeních. Jde o znovu nastudovanou inscenaci z roku 2012, kterou režisérsky zajistil Michael Grandage. Známý anglický soubor Orchestra of Age of Enlightment, specializovaný na provozování staré hudby, řídí Jonathan Cohen. V inscenaci sklízí výborné recenze především obě sopranistky – Italka Rosa Feola (Zuzanka) a Jihoafričanka Golda Schultz jako Hraběnka, která zaujala několika kreacemi na mnichovské scéně a jako výborná Sophie ve Straussově Růžovém kavalírovi v loňském ročníku salcburského festivalu.

Tentýž operní Mozartův titul byl i součástí operní přehlídky na jiném, menším anglickém hudebním festivalu v Longborough (Gloucestershire), celkem ve čtyřech představeních na počátku července. Tento ambiciózní festival, jehož počátky datujeme rokem 1991, sází převážně na domácí interprety. Malá obec disponuje velmi pěkným soukromým zámeckým divadlem a k místní festivalové tradici patří i zařazení wagnerovských titulů na letní program.

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba - Longborough Festival Opera (zdroj FB Longborough Festival Opera)
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba – Longborough Festival Opera (zdroj FB Longborough Festival Opera)

I festivalová inscenace Dona Giovanniho v Savonlinně, největším operním hudebním festivalu ve Finsku, využívá z větší části domácí interprety.

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni Waltteri Torikka (Don Giovanni) a Jaakko Ryhänen (Komtuuri) (zdroj FB)
Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni Waltteri Torikka (Don Giovanni) a Jaakko Ryhänen (Komtuuri) (zdroj FB)

Pět představení od 9. do 25. července bylo pod taktovkou Johna Storgårse a v režii Paula-Emila Fournyho s dvojím obsazením Dona Giovanniho a Leporella uvedeno v krásném prostoru hradu Olavinlinna (česky Olafově hradu), působivé středověké památce.

 

Mozartův současník Cimarosa v Innsbrucku
Il matrimonio segreto (Tajné manželství) je velmi vtipná komická opera, která se na repertoáru operních scén udržela celé devatenácté století až do dvacátých let dvacátého století. A to díky perlivé a lehké hudbě italského skladatele Domenica Cimarosy, o šest let staršího současníka Wolfganga Amadea Mozarta. Zábavný text Cimarosova a Galuppiho oblíbeného libretisty Giovanniho Bertatiho podle dobově úspěšné anglické divadelní předlohy se rozvíjí okolo tajného sňatku Caroliny, dcery bohatého obchodníka, s otcovým pomocníkem Paolinem. Mladý pár se raději rozhodne uprchnout před despotickým otcem. V zápletce ale hraje ale důležitou roli druhá dcera Lisetta a další nápadník Hrabě Robinson. Navíc olej do ohně sváru přilévá obchodníkova sestra, stará panna Fidalma. Opera nabízí řadu komických situací a zpěvních čísel, které charakterizují veselé situace a komické i lyrické operní typy.

Tato veleúspěšná opera buffa zažila vídeňskou premiéru roku 1792 (několik měsíců po Mozartově smrti; při premiéře byla nadšeně přijata císařem Leopoldem II.) a z Mozartových nejlepších komických oper si bere mnohou inspiraci. Současné festivalové nastudování, jež zajišťuje dirigent Alessandro de Marchi (se souborem Academia Montis Regalis), který dirigoval opakovaně i v Praze, bude uvedeno pouze třikrát (12., 14. a 16. srpna). Z ohlášeného souboru je nejznámější lyrická sopranistka ze Švédska Klara Ek (Lisetta), vynikající interpretka Mozarta a Haydna. Hlavní atrakcí a tváří inscenace v propagačních materiálech je ovšem mezzosopranistka Vesselina Kasarova, pro niž je to po Maddaleně v Rigolettovi v Paříži v dubnu a květnu tohoto roku další part, signalizující návrat na velké scény v roli, která poskytuje i značné herecké možnosti. Přál bych této skvělé a odpovědné umělkyni s jedním z nejkrásnějších hlasů, aby se jí vrátila její předchozí umělecká forma, která přinesla mnoho radosti operním fanouškům celé planety. Režijně operu připravil Renaud Doucet, který jako obvykle spolupracuje v tandemu se scénografem a výtvarníkem kostýmů André Barbem. Z představení bude pořízen záznam.

Domenico Crimarosa: Il matrimonio segreto (vizuál) - Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (zdroj altemusik.at)
Domenico Crimarosa: Il matrimonio segreto (vizuál) – Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (zdroj altemusik.at)

 

Výstava měsíce
Franz Xaver Wolfgang Mozart – Ein Komponist von „geringen Fähigkeiten“? (Franz Xaver Wolfgang Mozart – Skladatel „nepatrných schopností“?) Krátkodobá výstava v Mozart Wohnhaus (Markplatz 8, Salzburg). Výstava trvá do poloviny září 2016. Jako doplněk letošního festivalového dění v Salcburku je letos již od ledna instalována zajímavá komorní výstava v Mozartově salcburském domě, která se poprvé komplexněji zabývá osobností a skladatelským dílem Mozartova posledního syna, Franze Xavera Wolfganga, který je také znám jako Wolfgang Amadeus Mozart Junior (1791–1844). Tento syn se narodil jen několik měsíců před otcovou smrtí a byl také jedním ze dvou potomků ze šesti dětí manželů Mozartových, kteří se dožili dospělého věku. Také díky druhému sňatku jeho matky Constanze se mu dostalo velmi solidního hudebního vzdělání ve Vídni i Praze. Mezi jeho učitele patřili například i Antonio Salieri a Johann Nepomuk Hummel.

Záhy se etabloval jako koncertní pianista a také houslista, později i jako skladatel a dirigent. Stejně jako otec v mládí podnikl několik náročných koncertních turné jako pianista k zajištění živobytí, nejdelší z nich trvalo dokonce dva a půl roku. Po roce 1838 se vrátil do Vídně. Obdobně jako otec komponoval již od dětských let. Zanechal řadu skladeb komorních i orchestrálních. Většího ohlasu v posledních letech získaly především jeho dva klavírní koncerty. Z vokální tvorby existuje několik kantát a písně, nevytvářel však kompozice pro hudebně-dramatické jeviště. Věnoval se také pedagogické činnosti.

Salcburská výstava shromažďuje větší množství dokumentů z Biblioteky Mozartiany i salcburských muzeí dalších rakouských institucí. Kurátorům výstavy se také podařilo shromáždit několik portrétů v různých technikách. Název výstavy je odvozen z umělcova vlastního citátu, když skromně roku 1839 odmítl objednávku na slavnostní kantátu ze Salcburku k uctění památky svého otce. Právě díky tomuto Mozartovu synovi získaly salcburské instituce významný odkaz po jeho otci, když jim věnoval svou knihovnu a archiv. Zajímavá výstava zdařile dokumentuje neznámý příběh Mozartova syna. Mozartův syn má i další vztahy k českému prostředí – v roce 1844 se nepříliš úspěšně léčil na rakovinu žaludku v Karlových Varech a byl zde také pohřben na Ondřejovském hřbitově (později přejmenovaném na Mozartův park), i když jeho ostatky byly později exhumovány a přeneseny na hřbitov v Drahovicích. Od roku 1996 je jeho náhrobek znovu umístěn na původním místě v parku.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na