Mozartovský zážitek, jaký přijde jednou za život. Ale proč na Dvořákově Praze?

  1. 1
  2. 2

Jedinečný zážitek, který přijde jednou za život?
Freiburger Barockorchester, který vystoupil pod vedením René Jacobse, provedl Dona Giovanniho s neobvyklou lehkostí, samozřejmostí a dech beroucí profesionalitou, navíc v historicky poučené intepretaci na dobové nástroje. Tempa byla o poznání rychlejší než u běžné intepretace, dynamika i způsob hry na nástroje v souladu s dobovou praxí. Orchestr hrál neuvěřitelně jistě a přesně, přesto nechyběly emoce nebo potřebná verva (zejména v rychlých a forte pasážích).Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Dvořákova Praha 2015 (foto Dvořákova Praha / Petra Hajská)Chvála náleží také pěvcům, kteří ukázali stejné vlastnosti, které měli hráči orchestru – lehkost, samozřejmost, navíc hravost a vynikající herecké vyjádření. Hlavní představitel Dona Giovanniho Nor Johannes Weisser by snad přesvědčil úplně každého o tom, že je pravý svůdník. Napovídala tomu jeho vizáž a dokonalý herecký i hlasový projev. Bylo také patrné, že se tento mozartovský pěvec nesetkává s touto rolí poprvé. Bezpečná znalost role mu dovolovala emočně vyjadřovat stejné pasáže více způsoby za sebou a přitom se bezpečně pohybovat na jevišti. Jeho krásně barevný, sytý a znělý baryton zněl nenapodobitelně zejména v duetu v prvním jednání La ci darem la mano a v árii druhého jednání Deh, vieni alla finestra.

V roli Leporella sekundoval Weisserovi Slovinec narozený v Argentině Marcos Fink, který předvedl nevšední komediální talent. Pěvecky byl přesný a přesvědčivý (basbaryton). V dalších mužských rolích exceloval Tareq Nazmi (narozený v Kuvajtu, ale naturalizovaný v Německu), který zastal roli Massetta a Komtura, i Don Ottavio – anglický tenorista Jeremy Ovenden, jehož lyrický témbr ovšem mnohdy zastínila jeho partnerka Brigitte Christensen (Donna Anna), majitelka silného až dramatického sopránu. Představitelka Donny Elviry sopranistka Alex Penda byla herecky dostatečně temperamentní zhrzenou Giovanniho milenkou, hlasově mířící také spíše k dramatičnosti. Naopak sopranistka Sunhae Im coby Zerlina působila svým hlasem spíše lyricky (výrazně lepší byla ve druhém jednání opery). Kühnův smíšený sbor, z nějž se uplatnila více jeho mužská část, spolupracoval po herecké stránce výborně se sólisty. Rovněž po pěvecké stránce byl výborně připraven.

Na závěr ještě poznámka – v programu nebylo otištěno libreto opery, což bývá u operních představení dobrým zvykem. Znalost libreta je pak o to potřebnější, je-li dílo uváděno v cizím jazyce a není-li v sále instalováno titulkovací zařízení.

Hodnocení autorky recenze: 90%

Dvořákova Praha 2015
Opera in Concert
Wolfgang Amadeus Mozart:
Don Giovanni
(poloscénické provedení)
Dirigent: René Jacobs
Freiburger Barockorchester
Kühnův smíšený sbor
10. září 2015 Rudolfinum Praha

Zerlina – Sunhae Im
Massetto / Commendatore – Tareq Nazmi
Donna Anna – Brigitte Christensen
Don Ottavio – Jeremy Ovenden
Leporello – Marcos Fink
Don Giovanni – Johannes Weisser
Donna Elvira – Alex Penda

www.dvorakovapraha.cz

Foto archiv autorky, Dvořákova Praha / Petra Hajská

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Don Giovanni (Dvořákova Praha 10.9.2015)

[yasr_visitor_votes postid="184069" size="small"]

Mohlo by vás zajímat