Jak je možná neznáte: Carlos Kleiber

  1. 1
  2. 2


Pořadatelé se třásli, dokud nepřišel. Když přišel, třásli se hudebníci
Carlos Kleiber byl přehnaně nedůtklivý a manažeři londýnských koncertů nikdy neodpustili hudebním kritikům, kteří svými recenzemi koncertu v roce 1980 způsobili jeho bojkot londýnských pódií. I menší hádka mohla v jeho mozku vyvolat rozhodnutí, že okamžitě odjede na letiště. Třeba v Berlíně měl po zkouškách rezervován let do Mnichova pro případ náhlého rozčilení. Také v Bavorské státní opeře v Mnichově to s ním neměli lehké pro jeho nepředvídatelnou povahu a velmi neobvyklé umělecké požadavky. Při svém debutu v Covent Garden v červnu 1974 strávil tři hodiny zkoušením osmdesátivteřinového úseku z Preludia Růžového kavalíra, když hudebníkům vysvětloval, že struktura vychází z frázování úvodní pasáže.

Než zvedl taktovku, bylo nutno překonat řadu překážek. Jak vysoké honorářové požadavky, tak také dlouhé zkouškové období, které vyžadoval k naplnění svých uměleckých představ. V roce 1996 Carlos Kleiber poté, co odmítal veškerá vystoupení, učinil zcela zvláštní výjimku a obchod. Vystoupil s Brahmsovou 4. symfonií a Bavorským státním orchestrem za zbrusu nové Audi A8 v hodnotě 140.000 DM. To vše na základě dohody formou podání ruky, neboť nesnášel písemné smlouvy. Kromě klasických koncertů Kleiber rád hrál pro svého patrona, bavorského mediálního magnáta Leo Kircha, nebo za honorář ve formě luxusního vozu za koncert na slavnostním veletrhu automobilového koncernu Audi v Ingolstadtu.

Carlos Kleiber nikdy neposkytoval rozhovory a za svůj život dirigoval pouze devadesát šest koncertů (více jich udělá Valery Gergiev za rok) a necelých čtyři sta operních představení. Měl vždy u postele knihu čínského filozofa Zhuangziho (Čuang-c’), která je plná anekdot, alegorií, podobenství a bajek a ve níž měl mnoho zatržených myšlenek. Čtyřmi vykřičníky označil větu: „Chování ega je strašidelné!!!!“


Kde všude odřekl a jaké skandály jej doprovázely?
Zrušil mnohem více nahrávek, než kolik jich pořídil. Pro nahrávání Wozzecka v Drážďanech pro EMI si vyžádal dovézt orchestrální party s poznámkami svého otce z britské premiéry v roce 1951. Když po složité operaci přišly, bez vysvětlení z Drážďan odjel. Ve Vídni odešel ze zkoušky a odcestoval do Mnichova nebo se nechal odvézt z Bayreuthu na představení do Mnichova sanitkou s tím, že může jet pouze vleže.

S velkým úspěchem dirigoval Tristana a Isoldu ve Vídni (1973) a v Bayreuthu (1974), ale teprve v roce 1980 souhlasil s realizací nahrávky pro Deutsche Grammophon. Po obrovském úspěchu této desky s ním a s Arturo Benedettim Michelangelim chtěla nahrávací společnost realizovat nahrávku všech Beethovenových klavírních koncertů. Nápad vzbudil dirigentovo nadšení, ale po jediném dni nahrávání a střetu dvou neústupných názorů na interpretaci se Kleiber uzamkl v místnosti pro dirigenta a odmítl vyjít ven. Producent jej vylákal příslibem večeře s ústřicemi. Ústřice byly snědeny, ale záznam nebyl nikdy dokončen.

Dokonce ještě před oficiálním nástupem do angažmá ve Stuttgartu ztroskotalo pro neshody s režisérem a několika zpěváky uvedení Bergovy opery Wozzeck. Druhé představení této opery v Edinburghu odřekl pro „náhlou bolest v žaludku“. V Bayreuthu zase zakázal smluvně potvrzené živé rozhlasové vysílání Tristana a Isoldy a stanice na celém světě musely zařadit do programu několik let starou nahrávku s Karlem Böhmem.

Navzdory tomu, že jako dospívající studoval v New Yorku, dirigoval ve Spojených státech jen čtyřikrát – dvakrát Chicago Symphony Orchestra a dvakrát v Metropolitní opeře v New Yorku. V roce 1989 měl v Metropolitní opeře uskutečnit pět představení opery La traviata, ale když dva zpěváci onemocněli, Kleiber po dvou představeních angažmá ukončil. Byl střídavě citlivý, ale také dovedl hrubě své kolegy ponižovat. Jednou, mezi dvěma akty v La Scale v Miláně, barytonista Renato Bruson v zákulisí vybuchl a chtěl Kleibera uhodit pěstí.


Citáty:

Jak nově a vzrušeně by mělo znít opakování hlavního tématu? „Představte si stejně krásnou ženu, ale v jiné poloze.“
„Chci růst v zahradě. Chci se slunit. Chci jíst a pít, spát a milovat. A to je všechno.“

Živý záznam jeho práce na zkoušce ukazuje následující video:

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář