Musica Florea završuje dvořákovský cyklus záznamem 6. symfonie. Poslechněte si ji on-line

Orchestr Musica Florea se pod vedením dirigenta Marka Štryncla specializuje na dobově poučenou interpretaci hudebních děl od období baroka až po 1. polovinu 20. století. Speciální pozornost byla v posledních letech věnována světoznámému českému skladateli, Antonínu Dvořákovi, jehož symfonickou tvorbu se orchestr rozhodl představit v neotřelé, historicky autentické podobě na dobové nástroje s dnes takřka zapomenutou romantickou interpretací. Cyklus devíti symfonií nyní završuje autorova Symfonie č. 6 D dur, která ještě v tomto roce vyjde na CD.

Musica Florea (foto Zdeněk Nováček)
Musica Florea (foto Zdeněk Nováček)

Orchestr Musica Florea si dobovou interpretaci 6. symfonie nechal na samotný závěr svého několik let budovaného dvořákovského cyklu. Velkolepý koncert byl naplánován na jaro 2021, nemohl se však z pochopitelných pandemických důvodů uskutečnit veřejně. Vznikla však alespoň nahrávka, na které je krom 6. symfonie zachycena rovněž Dvořákova Suita A dur.

Záznam koncertu je přístupný k poslechu až do letošního Štědrého dne na YouTube kanálu orchestru. Současně probíhá rovněž dokončování nahrávky k vydání na CD, jehož vznik mohou zájemci podpořit skrze portál donio.cz.

Antonín Dvořák svou 6. symfonii napsal během několika týdnů roku 1880 a je považována za první, v níž autor dosáhl symfonického mistrovství. Dílo se vyznačuje nesmírnou bohatostí, výraznými melodickými linkami a živou rozmanitostí, jak je ostatně pro období romantismu typické.

Uvedení 6. symfonie bylo v době jejího vzniku však poněkud problematické. Na jedné straně stál nadšený šéfdirigent Vídeňských filharmoniků Hans Richter, jemuž Dvořák symfonii dedikoval, a jenž skladateli psal o „skvělém díle, na jehož věnování jsem opravdu hrdý“. Na straně druhé pak byli mnozí Vídeňané, včetně řady členů Filharmonie, kteří odmítali podpořit dílo českého tvůrce kvůli národnostnímu napětí v rámci Rakousko-Uherska.

Průlom znamenala dvě provedení symfonie v Londýně roku 1882. Z recenzí, které se nezdráhají mluvit o bezvýhradné rozkoši, se dá vytušit, že svět plně pochopil Dvořákova génia.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments