MusicOlomouc 2015 – svátky avantgardní a experimentální hudby

Mezinárodní hudební festival soudobé hudby MusicOlomouc 2015 je za námi. Tradičně se konal na konci dubna (20.–29. dubna 2015), tentokrát pouze v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci. Pořádající spolek MusicOlomouc a katedra muzikologie Univerzity Palackého se letos více zaměřily na studentské publikum a filharmonické posluchače nechaly sedět doma. Sedm olomouckých koncertů komorního typu doplnila repríza jednoho z nich ve Zlatých Horách a doprovodný program v podobě dvou přednášek Geralda Resche a Markéty Dvořákové na festivalu uváděných skladatelů. Zásadní změnou tohoto ročníku byla výměna ředitelů festivalu. Jan Vičar, zakladatel a dlouholetý vůdčí organizátor celého projektu, předal funkci mladšímu kolegovi, klavíristovi, skladatelovi a pedagogovi Marku Keprtovi. Dosavadní koncepce se přidržovala tradičnějšího pojetí a také velké stylově-žánrové šíře. Nyní se festival vyprofiloval jako svátek avantgardní a experimentální hudby, kde dostanou prostor i mezní žánry. Snaha zvát renomované ansámbly soudobé hudby je stále zřetelnější. Právě uplynulý ročník je toho důkazem.Marek Keprt zahájil 20. dubna 2015 MusicOlomouc nejen úvodními slovy, ale také svým klavírním recitálem Oiseaux-Schwebung-Shine. Jako interpret se představil ve skladbách zejména francouzských autorů. Program doplnily dvě premiéry z české provenience a kompozice skladatele Geralda Resche. Celý večer doprovodila světelná projekce, jež dokonale korespondovala se znějící hudbou. První skladba večera, Cloches d’adieu, e tun sourire… (Zvony rozloučení a úsměv…) od Tristana Muraila, navodila messianovskou atmosféru, která se víceméně udržela celou první půli koncertu. Následující miniatury premiérovaného cyklu Mikropříběhy ostravsko-brněnské skladatelky Markéty Dvořákové působily na první pohled kontrastně, avšak pohromadě je držel modální základ či program.Keprt do nich vnesl náležitou hravost a vzletnost. Toru Takemitsu zazněl na festivalu vůbec poprvé. Jeho Les yeux clos II (Zavřené oči) Keprt velmi dobře dynamicky i agogicky vyjádřil. Všemu pomáhala výborná akustika kaple Božího Těla, která hrála roli taktéž v následujícím výběru z cyklu Petites esquisses d‘oiseaux Oliviera Messiaena. Imitace ptačího zpěvu nechával Keprt v každé části náležitě doznít. Koláže, střihy a kontrasty vévodily skladbě Ambre nous resterons Gérarda Pessona, s níž jsme se přehoupli do druhé půle večera. Bloudění mezi kvintakordy a snivost přinesla Reschova Phantasie über Dreiklänge (Fantazie na kvintakordy). Keprt na závěr recitálu uvedl svou novinku V punčošná chvění vRosnívá šaloBdění – kratší a svěží opus – a nejnovější verzi kompozice Květ vyškeblování se zhmotňuje na sněhu. Celý recitál byl reprízován 24. dubna 2015 ve Zlatých Horách.

Koncert mezních žánrů obstaral pro tento rok soubor SWOMP ve složení Kamil Slezák (bicí), Michal Wróblewski (basklarinet, altsaxofon), Martin Opršál (marimba), Vladimír Micenko (kontrabas) a Jan Přibil (trubka).Ansámbl se repertoárově pohybuje mezi moderním jazzem a minimalismem, tedy částečně stále čerpá z oblasti vážné hudby. To je dobudoucna také záměrem dramaturgie – na rozdíl od předešlých let, kdy se jednalo o spíše nonartificiální vybočení (vzpomeňme například na Ivana Myslikovjana či Dana Bártu a Robert Balzar Trio). Festival se pro tento večer přesunul do divadelního sálu K3. SWOMP zde uvedli autorskou tvorbu svého leadera Michala Wróblewského. Rozmanitou barevnost nástrojů SWOMP vystupňovali pomocí různorodých způsobů interpretace (hra smyčcem na kameny marimby, používání dusítek, využití nejrůznějších paliček, vrzání stojanu na noty, klapání částí nástrojů do stojanů a podobně). Jazzovou složku zastupovaly časté improvizace a rytmické cítění, minimalismus zase melodické smyčky, které procházely jednotlivými skupinami nástrojů.

V pořadí třetí festivalový koncert s podtitulem Initial Music plně pracoval s prostorem Atria. Duo Pavel Zlámal (klarinet, basklarinet a saxofon) a George Cremaschi (kontrabas) na něm provedli hned tři premiéry. První z nich – Tasted Thoughts Michala Nejtka, byla zkomponována přímo pro sólový klarinet Pavla Zlámala. Ten v ní ukázal netušené možnosti klarinetu, s lehkostí si pohrával s alikvotními tóny a mikrointervaly a nakonec ohromil dynamickou šíří. Zlámalův cyklus Way of Consideration, z něhož zazněla vybraná část, působil jako zvukový experiment. Občas se zdálo, že místo dechových nástrojů hrají bicí (například tlukot zvonů). V jednom z úseků kontrabas dokonale zmátl publikum, když začal nepozorovaně hrát v ústraní Atria. Další pasáž se měla odehrávat netradičně v posluchačově hlavě. George Cremaschi se plně zapojil až ve druhé polovině koncertu.Vůbec první provedení skladby COAX pro kontrabas a saxofon brněnského skladatele Petera Grahama vyvěralo z improvizačních schopností obou interpretů. Kompozice byla charakteristická střídáním hráčských technik a velmi kontrastní dynamiky, zapojením šumů a ruchů a neméně důležitou prací s tichem. Závěr večera pařil art improvizaci obou umělců s názvem Initial music, jež skvěle navazovala na předešlý kus.

Nedělním koncertem se olomoucké veřejnosti představil špičkový pražský soubor specializující se na soudobou hudbu – Prague Modern, společně se sopranistkou Irenou Troupovou. Ansámbl přijel ve složení David Danel (housle), Roman Hranička (housle), Ondřej Martinovský (viola), Balázs Adorján (violoncello) a Ivan Šiler (klavír). Večer započal kompozicí Iannise Xenakise mikka v podání Davida Danela, překvapivě stojícího v zadní části kaple Božího Těla. Toto glissandové dílo záhy vystřídal kus pro housle a violoncello Hunem Iduhey téhož autora. Houslista David Danel a violoncellista Balázs Adorján se vzájemně střetávali v příbuzných tónových výškách ve fortissimo dynamice a tvořili zdánlivou jednohlasou linii. Čistě smyčcovou část koncertu zakončil výběr ze sbírky Signs, Games and Messages (Znamení, hry a zprávy) Györga Kurtága opět pro sólové housle. Tyto miniatury zároveň plynně přemostily program do druhé třetiny, v níž dostala prostor zpěvačka.Nejdříve v Kurtágově  S. K. Remembrance Noise, op. 12, a zejména v Kadeřábkově Mileně dovedla svůj part velmi dramaticky zpracovat. Závěrečná skladba večera – Smyčcový kvartet č. 5 Georga Friedricha Haase, si vyžádala změnu prostředí a tmu. Mírně zmatení posluchači na nepravidelně uspořádaných sedadlech sledovali postupně všechny hráče stojící osaměle jen se stojanem a lampičkou v rozích Atria.Tóny se hemžily mezi diváky, procházely jednotlivými nástroji, disonovaly. První týden festivalu nemohl být lépe zakončen.

Počátek druhého festivalového týdne přinesl jeden z nejsilnějších zážitků této akce. David Danel a Jan Trojan zde představili rozsáhlou skladbu Luigiho Nona La lontananza nostalgica utopica futura neboli Madrigal pro několik poutníků/cestovatelů s Gideonem Kremerem, sólové housle, osm magnetických pásů a osm až deset notových pultů. Atrium opět potemnělo. Houslista David Danel putoval mezi jednotlivými pulty a buď u nich setrval, nebo pokračoval na cestě. Jan Trojan, který měl na starosti zvukovou projekci, bedlivě sledoval Danelovy zastávky a reagoval na ně zesílením či zeslabením zvuku i samotným výběrem stop. Volnost v provedení dala interpretům možnost zvolit si délku celého díla, publikum se tak z Nonovy kompozice těšilo plných padesát minut.O ryze ženský večer se předposlední festivalový den v kapli Božího Těla postaralo brněnské ISHA trio. Zpěvačka Lucie Rozsnyó, flétnistka Kristina Vaculová a klavíristka Sára Medková zahájily mnohavětou kompozicí Ivo Medka Ancient Stories, v niž zněl preparovaný klavír, šepot a syčení, dyšné tóny flétny a podobně. Skladba Skrz sen Petry Machkové nastínila všechny výrazové možnosti hry na příčnou flétnu. Vaculová v průběhu skladby, majíc flétnu stále u úst, stihla párkrát výsknout a místy i „zazpívat“. Krátký Chanson Petera Grahama opět přivolal na podium všechny interpretky. Následující Ligetiho klavírní Der Zauberlehring a Der Sommer daly vyniknout rytmické složce hudby.Dílem Sáry Medkové s názvem Arachne prostupovaly klastry, prolínající se se zvukovou stopou, zpěvem v němčině a dramatickou složkou. S nahrávkou pracovala i další skladba – Seide Changierend německé komponistky Marii Porten, která do úvodu vložila zvuk osamělých kroků. Odlehčení lyrického a mystického večera přinesly Papli songs Miloše Orsona Štědroně na parafráze dětského jazyka. V zápětí se však vrátila vážnější nálada ve zhudebněné básni Mela Coxe A Wind at Rooks Haven anglické autorky Roxanny Panufnik. Koncert uzavřel opět cyklus Ivo Medka New Ancient Stories, během jehož provedení hlavní aktérky pískaly, rytmizovaně pronášely slabiky, vzdychaly a smály se. Využily kromě klavíru i dalších bicích nástrojů (ozvučná dřívka, africký buben, chrastítka). Pomyslný kruh se uzavřel.

Na závěru festivalu ve středu 29. dubna 2015 vystoupili čtyři hráči rakouského souboru Österreichisches Ensemble für neue MusikTheodor Burkali (klarinet), Ivana Pristasova (housle), Peter Sigl (violoncello) a Nora Skuta (klavír).Jako první zazněla skladba Lagrein z díla rakouského skladatele Johannese Marii Stauda. Ačkoli se nástroje mezi sebou bily flažolety, vysokými rejstříky, rychlými běhy a glissandy, z chumlu zvuků vystoupila sólová plocha klarinetu a souznění houslí a violoncella. Ivana Pristasova svou bravurní techniku představila v opusu Georga Friedricha Haase de terrae fine (na konci země), hýřícím čtvrttóny a kontrasty mezi jemnou a místy až surovou hrou, ztělesňující extrémní stavy duše. Jako leitmotiv se vracel drobný „ptačí zpěv“. V třetí skladbě doslova žíně praskaly. Schlechtecharakterstücke Bernharda Gandera charakterizuje agresivita, zvířená žárlivost, sténání. V programu nesměl chybět velikán soudobé německé hudby – Helmut Lachenmann. Jeho Allegro sostenuto pro klarinet/basklarinet, violoncello a klavír pracovalo s dozvuky a rezonancí, zvláště vždy, když klarinet zahrál směrem do těla klavíru. Nora Skuta během skladby vystřídala různé paličky, a dokonce i kladívko, kterým bušila do nitra nástroje. Violoncellista vystřídal snad všechny možné techniky hry od col legno až po hru za pražcem.Sedmý ročník MusicOlomouc opět dokázal, že má olomouckému publiku (a nejen jemu) co nabídnout. Nová generace organizátorů zdárně navázala na minulá léta a přišla s jasnou vizí. Snad se ji v budoucnosti podaří naplnit.

MusicOlomouc 2015
(7. mezinárodní festival soudobé hudby)
20.–29. dubna 2015, Olomouc

Oiseaux-Schwebung-Shine
Marek Keprt (klavír)
20. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – kaple Božího Těla Olomouc a 24. dubna 2015 ZUŠ Franze Schuberta Zlaté hory

program:
– Tristan Murail: Cloches d’adieu, et un sourire
– Markéta Dvořáková: Mikropříběhy pro klavír (premiéra)
– Toru Takemitsu: Les yeux clos 2
– Olivier Messiaen: Petites esquisses d´oiseaux – výběr
=přestávka=
– Gérard Pesson: Ambre nous resterons
– Gerald Resch: Phantasie über Dreiklänge
– Marek Keprt:
V punčošná chvění vRosnívá šálobdění (premiéra)
Květ vyškeblování se zhmotňuje na sněhu
***

Difference and repetition
SWOMP
– Michal Wróblewski (basklarinet, altsaxofon)
– Jan Přibil (trubka)
– Martin Opršál (marimba)
– Vlado Micenko (kontrabas)
– Kamil Slezák (bicí)
21. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – Divadlo K3 Olomouc

program:
Michal Wróblewski: autorská tvorba
Dreaming
Drops
Cuckoo’s Nest
Infantile
Anima
Amparo
=přestávka=
Chalupa na konci tunelu
Plateaux
Trilogy
Hrací skříňka
Schultz gate (premiéra)
Difference and repetition
***

Initial music
Pavel Zlámal (klarinet, basklarinet, saxofon)
George Cremaschi (kontrabas)
22. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – Atrium Olomouc

program:
– Michal Nejtek: Tasted Thoughts (premiéra)
– Pavel Zlámal: Way of Consideration (premiéra)
=přestávka=
– Peter Graham: COAX pro kontrabas a saxofon (premiéra)
– Pavel Zlámal/George Cremaschi: Initial music (improvizace)
***

Prague Modern
– David Danel (housle)
– Roman Hranička (housle)
– Ondřej Martinovský (viola)
– Balázs Adorján (violoncello)
– Ivan Šiler (klavír)
Irena Troupová (soprán)
26. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – kaple Božího Těla Olomouc

program:
– Iannis Xenakis: mikka
– Iannis Xenakis: Hunem Iduhey
– György Kurtág: Signs, Games and Messages
– György Kurtág: S. K. émlek záj / S. K. Remembrance Noise pro soprán a housle
– Jiří Kadeřábek: Milena
=přestávka=
Georg Friedrich Haas: Smyčcový kvartet č. 5

***

David Danel (housle)
Jan Trojan (zvuková projekce)
27. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – Atrium Olomouc

program:
Luigi Nono: La lontananza nostalgica utopica futura
***

ISHA trio
– Lucie Rozsnyó (zpěv)
– Kristina Vaculová (flétna)
– Sára Medková (klavír)
28. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – kaple Božího Těla Olomouc

program:
– Ivo Medek: Ancient Stories
– Petra Machková: Skrz sen
– Peter Graham: Chanson
– György Ligeti:
Der Zauberlehrling
Der Sommer
– Sára Medková: Arachne
– Maria Porten: Seide Changierend
– Miloš Orson Štědroň: Papli songs
– Roxanna Panufnik: A Wind at Rooks Haven
– Ivo Medek: New Ancient Stories
***

Österreichisches Ensemble für Neue Musik
– Theodor Burkali (klarinet)
– Ivana Pristasova (housle)
– Peter Sigl (violoncello)
– Nora Skuta (klavír)
29. dubna 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého – kaple Božího Těla Olomouc

program:
Johannes Maria Staud: Lagrein
Georg Friedrich Haas: de terrae fine
Bernhard Gander: schlechtecharakterstücke
=přestávka=
Helmut Lachenmann: Allegro sostenuto

www.musicolomouc.cz

Foto  KZK, Petra Kožušníková

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat