Muzikant v nejširším slova smyslu

  1. 1
  2. 2

Na soukromí musí člověku vždycky zbývat nějaký čas. Nerad mluvím o svých soukromých záležitostech, nicméně vám prozradím, že žiji ve šťastném a harmonickém vztahu – na podrobnosti se můžete zeptat mého milého partnera… (smích)

Děkuji za odpovědi!

Vizitka:
Vojtěch Spurný se narodil v roce 1964. Studoval na Pražské konzervatoři (flétna, klavír), AMU (operní režie, dirigování, cembalo) a na Vysoké škole v Utrechtu (cembalo a provozovací praxe staré hudby). K jeho učitelům patřili mimo jiné i Helmut Rilling, Johann Sonnleitner a Kenneth Gilbert.

Jako asistent režiséra a dirigenta spolupracoval mimo jiné s Bohumilem Gregorem, Davidem Radokem  (Národní divadlo v Praze) či Arnoldem Östmanem (Zámecké divadlo v Drottningholmu).

Již během studií diriguje symfonické orchestry a současně s věnuje operní režii (Mozartova Figarova svatba, aktovky Martinů a Bendův Lazebník sevillský v divadle DISK, Gaglianova Dafné na barokním festivalu ve Valticích, Lortzingova Zkouška na operu v České televizi).

Jako dirigent si zaslouženou pozornost získal pohotovým záskokem ve Smetanově Prodané nevěstě při hostování Národního divadla v Bratislavě (1993) nebo českou premiérou Scarlattiho oratoria Agar (se starými nástroji) na festivalu Starý zákon v umění (1995).

V sezoně 1996-1997 přijal nabídku opery v Göteborgu, kde nastudoval a dirigoval Rossiniho Cestu do Remeše, která byla kritikou označena za jednu z nejlepších premiér posledních dvaceti let. V červnu 1998 vytvořil spolu s režisérem Janem Antonínem Pitínským pozoruhodnou inscenaci Purcellovy opery Dido a Aeneas v plzeňské opeře (s ansámblem Musica Solutaris), která byla kritikou vyhlášena inscenací roku 1998. V sezoně 2000-2001 nastudoval v Göteborské opeře Rossiniho Lazebníka sevillského, který získal nadšené přijetí u publika i kritiky.

Od roku 1999 do roku 2004 byl Vojtěch Spurný stálým dirigentem Státní opery Praha.

V sezoně 2002-2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa a dnes je v tomto divadle stálým hostujícím dirigentem. Během svého působení zde nastudoval či přestudoval osm operních titulů.

Intenzivně se věnuje koncertní činnosti – jako hráč na klávesové historické nástroje i čtvrttónový klavír. Se souborem barokních nástrojů Musica Salutaris, jehož je uměleckým vedoucím, uvedl v červnu roku 2000 v zámeckém divadle v Litomyšli českou premiéru první dochované opery Jacopa Periho Euridice. Průběžně pracuje na nahrávce kompletního ročníku Telemannových kantát pro Český rozhlas.

Od roku 1999 Spurný trvale spolupracuje s Českou komorní filharmonií a od roku 2003 je jejím hlavním dirigentem.

Od roku 1991 působí každoročně též na mistrovských kursech Ticino Musica ve Švýcarsku (cembalo, klavírní spolupráce, operní kurs, vedení operního studia).

Jako klavírista se zúčastnil po boku Dagmar Peckové mistrovských kursů v rámci Schleswig-Holstein Musikfestival. Pedagogicky působí na Akademii múzických umění v Praze.
(Zdroj: Pražský komorní orchestr)

www.pko.cz

Foto Pražské jaro, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat