Nahlédnutí do účetních knih Státní opery Praha

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ministerstvo kultury, když vrchnostensky ohlásilo sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem, sice oznámilo zachování samostatnosti souborů i značky Státní opery Praha, ovšem toto je pouhá hra se slovíčky. Ve skutečnosti obchodní jméno Státní opery Praha od 1. ledna 2012 nebude existovat, protože Státní opera Praha tou dobou bude již pod organizační strukturou jiné své příspěvkové organizace, to znamená, že ze značky Státní opery Praha zbyde pouhý nápis na fasádě budovy. Mají sice být zachovány oba soubory opery, ale otázkou je, jak dlouho. To zaprvé. A zadruhé, už vůbec nelze hovořit o samostatnosti obou souborů, pokud budeme umělecky působit pod jedním vedením. Je úsměvné, že své řešení Ministerstvo kultury opírá o informace a podněty získané od obchodního ředitele Holdingu Spolkových divadel doktora Georga Springera a ředitele Vídeňské státní opery Dominiquea Meyera. Ti, jak náměstek Zdráhal výslovně uvedl na tiskové konferenci Ministerstva kultury 6.června, „byli s touto transformací seznámeni a posvětili nám ji, říkali, že žádnou jinou variantu nevidí“. Podle vyjádření obou pánů, které zaslali publicistce Heleně Havlíkové, skutečně poskytli expertní skupině Ministerstva kultury při její návštěvě ve Vídni osobní zkušenosti a také poskytli informace o operních divadlech. Ovšem vůči tomu, že by uvedenou variantu transformace posvětili, se ohradili. Dovolím si je citovat: „Nemáme žádnou informaci o rozhodnutí Ministerstva kultury, která se týká pražských divadel, protože jsme se na něm ani formálně, ani neformálně nepodíleli.“ Obávám se tedy, že jména obou pánů byla v tomto případě jen zneužita.

Navíc Ministerstvem kultury uváděná „inspirace zkušenostmi podobné transformace ve Vídni“ svědčí o nepochopení vídeňského systému. Jednotlivá divadla tamního holdingu jsou umělecky samostatnými institucemi se samostatnými řediteli. Nic z toho v případě sloučení Národního divadla se Státní operou Praha neplatí. Přitom právě umělecká samostatnost souborů je v celé věci primární.

A ono slibované navýšení platů?

Napřed bylo slíbeno navýšení platů, teď už se mluví jen o srovnání platů Státní opery Praha s platy Národního divadla, což jen tak mimochodem je povinnost daná ze zákona. Proti tomu samozřejmě nelze nic namítat. Platy obou institucí jsou mizerné, ve Státní opeře Praha ještě nižší než v Národním divadle. Minimálně by měly být srovnány, je tedy správné, že se tímto problémem pan ministr zabývá. Platy ale může srovnat, aniž by došlo ke sloučení institucí. Tedy pokud to s tím navyšováním myslí upřímně…

Další pohled na finanční stránku věci: Ministerstvo Státní opeře také vyčítá množství externích firem, se kterými divadlo spolupracuje.

Externí firmy jsou zavedenou praxí ve Státní opeře Praha i v Národním divadle. Není ale chybou vedení divadel, že externí firmy využívají a navíc – jak dokládá řada zkušeností, outsourcing může být levnější, než neefektivně využívané vlastní zdroje. Zřizovatel každý rok určuje výši mzdového fondu, pokud Ministerstvo kultury mzdový fond sníží, divadla na to musí reagovat právě přizváním externistů.

Podobné je to i s tolik vyčítaným baletem Státní opery Praha. Zřizovatel souhlasil se vznikem samostatného baletu v Státní opeře Praha, přidělildivadlu dotaci na pokrytí provozních nákladů, nicméně nikdy pro potřeby baletu nenavýšil mzdový fond, který by pokryl mzdové nároky všech zhruba čtyřiceti tanečníků, kteří v divadle v současnosti působí. Proto je většina z nich nasmlouvána externě. Je přitom třeba zdůraznit, že jde o stálý soubor, ve kterém i externí tanečníci mají stejné pracovní povinnosti jako jejich zaměstnaní kolegové.

Víte, jedno mi není jasné. Pokud Ministerstvu kultury tolik vadí outsourcingové firmy, nabízí se snadné řešení – lze zvýšit mzdový fond, tím spolupráce s většinou externích firem odpadne. Právě toto ovšem byl pro zřizovatele během posledních několika let problém. Proto bývalí ředitelé oslovovali externí firmy. Mimochodem oslovuje je i ředitel Černý, který v tuto chvíli ruší ve Státní opeře místa uklízeček a vypisuje výběrové řízení pro externí firmy na provádění úklidu.

Proč ale Státní opera například nevyužívá dílny Národního divadla?

Je snadno doložitelné, kolikrát jsme jen například v poslední sezoně dílny Národního divadla oslovili. Ke spolupráci ale většinou nedošlo, buď kvůli nedostatečným kapacitám dílen nebo z finančních důvodů. Menší soukromí výrobci jsou zkrátka často levnější, než dílny Národního divadla.

Po sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem má ale podle představ Ministerstva kultury dojít k výstavbě nového objektu dílen a skladů, které by poskytovaly servis oběma divadlům…

Ve Státní opeře Praha se ročně i nadále počítá se dvěma až třemi premiérami ročně, počet premiér na scénách Národního divadla se navyšovat nebude, naopak. Není tedy lepší ty řekněme tři premiéry ročně nechat vyrobit za pro divadlo výhodných podmínek u soukromých výrobců, než navyšovat kapacity a s tím související mzdové a jiné náklady dílen Národního divadla? Nezpochybňuji ten fakt, že současné dílny i sklady Národního divadla nutně potřebují rekonstrukci. Ale skutečně je nezbytně nutné stavět nový areál někde na zelené louce?

Když už jsme u toho: Odboráří Státní opery Praha při veřejném slyšení v Senátu naznačili, že za avizovaným prodejem lukrativních pozemků dílen na Flóře a skladů u Apolináře, stejně jako i za následnou výstavbou nového areálu a také rekonstrukcí budovy Státní opery by mohly být jiné zájmy, než jen ty umělecké.Není to příliš odvážné tvrzení?

Můžete namítnout, že jde o spekulace, konkrétní důkazy o nějaké nekalé činnosti odbory skutečně nemají. Ale co jiného vás napadne, když z úst ministra kultury slyšíte tento výrok – cituji „I v ekonomicky složité době si jako reprezentanti státu uvědomujeme, že peníze do kultury představují investici. V prvé řadě dá stát vydělat firmám a lidem, kteří se na rekonstrukci budou podílet.“ – Následuje tolik diskutované rozhodnutí stejného ministra o demolici architektonicky hodnotného objektu, který je součástí Pražské památkové rezervace, památky světového kulturního dědictví UNESCO na Václavském náměstí, protože tam jistá developerská firma přece nutně musí postavit budovu novou. Další podobné ministerské rozhodnutí padne hned za pár dnů: tentokrát obětujeme gotické sklepy na Národní třídě, protože tam prostě musíme uvolnit místo pro výstavbu parkoviště. Opět stejný ministr chystá veřejnou zakázku pro Národní knihovnu za 284 milionů. O tom, kdo ji získá, rozhodne losování – symbol neprůhlednosti a korupce v českých tendrech. Přitom Jiří Besser je členem vlády, která chce tato losování jednou provždy zakázat. Je také členem TOP 09, tedy strany, která ve svém volebním programu hlásala „odbourávání korupčních příležitostí a rozbíjení korupčních bratrstev na úrovni státu“. Kroky pana ministra nicméně tomuto prohlášení nějak neodpovídají. Je to škoda, spousta lidí si od této strany ještě poměrně nedávno hodně slibovala. Možná jsou tyto domněnky liché a pan ministr svá rozhodnutí v těchto věcech jen neumí zdůvodnit, to je ale jeho problém.

Když už mluvíme o financích: Ministerstvu kultury také vadí „kasovní trháky ve Státní opeře Praha pro dosažení maximálních tržeb“. Povězte upřímně,třeba vy sám už těch věčných Traviat nebo pořád dokola omílaného Nabucca nemáte plné zuby?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


29
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
29 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Porad se tu probira hospodareni SOP, cervena cisla, zakony atd. Ale jeste jsem nikde nevidela vysledky hospodareni ND. Je pravdou, ze posledni dve sezony ND bylo v plusu jen diky tomu, ze do neho bylo napumpovano 120mil.KC z rezevnich fondu? Proc reditel Cerny, potazmo Besser tato cisla taji? Skoda, ze ani v senatu na toto nikdo neupozornil po tom, co Besser lhal o dvou sezonach SOP v minusu..
Alena

Anonymous

Je to prostě křivárna, ať si Besser blábolí, co chce. Petr

Anonymous

Státní opera by se měla zrušit nebo předat do soukromých rukou, na dvě velká divadla v jednom městě prostě nejsou státní peníze. Mnohem důležitější je zachovat divadla v regionech, která jsou zásadní jako lokální zdroje kulturnosti.

Anonymous

2 predchozii
A proc byste rusil zrovna SO?
Podle jakeho klice? Proc nezrusit ND?

Anonymous

Souhlasím s úplným zrušením Státní opery. Pro dvě divadla není v Praze místo. Nemluvě o kvalitě.
Zrušení Národního divadla je samozřejmě nereálné.

Anonymous

Zrušte Národní divadlo a peněz bude dost na všechna v republice. Petr.

Anonymous

to Anonym 13:36
A proc je zruseni ND nerealne?
Oproti SOP. Nechapu.

Anonymous

Někde jsem četla, že korupce v ČR stojí stát ročně kolem 60miliard. Pokud by se toto podařilo ušetřit, nemusela by zřejmě být ani dańová či důchodová reforma. To sice nedokážu posoudit. Každopádně mi připadá vhodnější žádat zavření zlodějů, než divadel. Ono to totiž nemusí skončit jen tam. Nakonec se může zavřít každá instituce, která nevydělává…A co se týče otázky na dvě opery v Praze? Přijde mi zásadní to, že obě divadla hrající operu v jeden večer ve městě s asi 1,2mil. obyvatel jsou naplněná.
M.Š.
.

Anonymous

Kdo to je R.Dolanský? uržený ješita,který nezvládl funkci prazatímního ředitele SOP a jako první prezentoval v tomto blogu SOP & ND se defacto spojily.Dva měsíce před oficiálním vyhlášením. Nyní vnáší mezi zaměstnance neklid už toho bylo dost a nastavá čas pro klidnoui tvůrčí práci

Lukáš Burda

Tak je ten pán zaměstnanec, nebo ne? Pořád zřejme dochází do budovy SOP, ale dostal výpověď, proti které neprotestoval (tedy ji přijal?). Z jeho vyjadřování opravdu čiší křiváctví…

Anonymous

Pan Dolanský určitě křivák není. Už jen ten fakt, že si ho ředitel Černý předvolává ve stejnou dobu, kdy je slyšení v senátu, hovoří za vše….vskutku bolševická metoda.

Anonymous

V této diskusi se stále bohužel objevuje hlas´, který bez argumentů přeje SOP pouze zrušení. I v senátu na veřejnem slyšení si pamatuji na skupinku podivných hlupáčků, kteří se mezi sebou domlouvali jestli budou při vystoupeních zástupců SOP bučet a moc se tím nápadem bavili…

Jana Bílová

Pane Burdo, nechtějte raději slyšet, co čiší z Vašeho vyjadřování. Pana Dolanského bych ráda poznala, i když jsem pro zrušení Státní opery. Ale Vám bych se v životě určitě chtěla vyhnout. Zasloužíte si jen lítost, když ne pohrdání. Jana Bílová

Anonymous

Myslím, že srovnání uměleckých platů v obou institucích je nespravedlivé. Pokud se někdo v uměleckém prostředí pohybuje, je si vědom, že např. vynikající instrumentalista, který bohužel nedosáhne přijetí do České filharmonie, vyhovuje požadavkům pro přijetí do Národního divadla. Pokud nedosáhne úrovně, kterou vyžaduje Národní divadlo, může najít uplatnění ve Státní opeře. Je to jako kdyby na olympiádě dostal první, druhý i třetí stejné ocenění. Bohužel v případě vynikajících umělců se nedá mluvit o drahých kovech.Snad jen v případě Zlaté kapličky, ovšem v dnešní době to je jen takové malé pozlátko na zrezivělém zábradlí.Co se týče názoru na rušení Národního divadla… Číst vice »

Anonymous

2 Anonym 8. srpna 2011 21:02Vážený, Vy se patrně v uměleckém prostředí nepohybujete, jinak byste nemohl psát to, co píšete. Pokud by měly platit Vaše domněnky, pak by každý hráč z ČF musel být lepší, než každý hráč ND nebo SOP. A každý hráč ND by musel být horší, než každý hráč ČF, ale současně lepší, než každý hráč SOP. Tak to samozřejmě není.Místo v daném orchestru je (nikoli vždy, ale zpravidla) nabídnuto tomu, kdo vyhraje konkurz a konkurz vyhraje ten, kdo obdrží více bodů než ostatní účastníci. Tudíž úroveň pro přijetí se odvíjí od účastníků konkurzu a jelikož je… Číst vice »

Dan

Opět zajímavá diskuse svědčící o tom, že téma operní kultury a poměrů v ní u nás není (jak by někteří chtěli) okrajové. Diskutuje se tu skoro, jako když vyjde článek o kudrnatém Kaufmannovi nebo o turné Netrebko + manžel a jak chce Netrebko seknout s operou :-) Škoda jen, že se tomuto veskrze důležitému tématu stejně bohulibě a důsledně nevěnuje také celostátní tisk a internetové "seriózní" noviny. Ti raději popíšou přenosy z Met a Netrebko a takto zásadnímu dění v kultuře moc prostoru nedají. Musí to za ně dělat soukromý web, který tak plní roli veřejnoprávní lépe než televize, rozhlas,… Číst vice »

Anonymous

Novorenesanční budova s prostorným novorokokovým hledištěm jenž patří k nejkrásnějším v Evropě. Ve které v obdobích jímž prošla, působilo a dosud působí řada vynikajících uměleckých osobností se i pro futuro určitě musí zachovat pro dosavadní činnost. To je možné stejně jako z analogických ekonomických důvodů v r 1948 zastřešení pod ND. Stejný postup je i v jiných metropolích Evropy. Nebo má skončit podle různých dobrodruhů u muzikálových škvárů či jako Kasino v neposlední řadě v cizích rukou kde by ovšem pro tělesa orchestru a sboru nebylo místa.

Anonymous

Není pravdou, že rozpočtovou ztrátu SOP v loňském roce způsobilo snížení dotace, jak tvrdí Dolanský. Ztrátu způsobil ředitel Vocelka rozhodnutími v posledních dnech svého mandátu, kdy věděl, že už nebude zodpovědný za jejich plnění. Nejcitelnější překročení plánovaného rozpočtu představovala premiéra a reprízy Tristana a Isoldy. Není pravdou, že Oliver Dohnány ztrátu ještě zvýšil, jak tvrdí Dolanský, jen ji nemohl v krátkém čase v daných podmínkách vyrovnat, mimo jiné pro (ne)spolupráci Dolanského, kterého přitom jmenoval do funkce manažera opery – Dohnányi to ve svém článku na tomto webu uvedl sám a doložil vývojem plnění rozpočtu SOP v loňském roce. Nešlo tedy… Číst vice »

Anonymous

Pane Hermane, na Vás velmi dobře padne rčení "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". A přesně v těchto intencích je nutno Váš příspěvek chápat. Pan Dolanský píše: (Dohnanyi) do opery nastoupil až v půlce kalendářního roku, také tedy neměl relevantní čas na to, aby ji (ztrátu) odstranil, navíc minimálně tu větší část ztráty ani nezavinil.To, že se tu zrovna Vy snažíte něco vysvětlovat, jen poukazuje na další rčení, tentokrát o "potrefené huse, která se vždy ozve".Pane Hermane, "druhá strana", jak píšete, není ta znevýhodněná. MK má všechny prostředky, odpůrci takzvané "reformy" nemají takřka nic. Zaplať pánbůn, že se jim dostává… Číst vice »

Anonymous

A myslíte, že Vocelka všechny ty smlouvy před koncem mandátu podespal schválně, že se půda pro sloučení připravovala už tehdy?

Lukáš Burda

Paní Bílová, opravdu si myslíte že třeba to, co tu v některém předchazejícím rozhovoru "vyzrazoval" Dolanský o svém předchůdci bylo férové chování? A jak to bylo doopravdy s tou výpovědí od Černého vs. "odejdu sám s odstupným"?

Litovat mě nemusíte. Kdybyste mi raději, jako nechápavému jedinci, vysvělila, jestli je Dolanský zaměstnanec SOP, nebo ne?

Anonymous

Ach ty hnusné intriky a čachry – CUI BONO ? Opeře sotva !
Smetana, Dvořák, Talich, Eduard Haken, Milada Šubrtová, Ivo Žídek, Beno Blachut, Marie Podvalová a další a další vynikající umělci, kteří pro operu v Praze tolik udělali… pro vás panové Bessere, Černý atd. asi moc neznamenají, že?

A jak se asi současným umělcům a hudebníkům v Praze může teď – při takovéhle atmosféře – radostně zpívat a hrát…

Kéž by Praha měla ve vedení operních domů lidi podobného formátu a kvalit, jako je pan ředitel Šesták v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích…

Anonymous

Uh, Dolanský a jeho pochlebovači. Super. Zakrývat vlastní neschopnost výpady proti někomu, kdo se snaží udělat ze SOP zase operu na úrovni- posledních pár let je její úroveň velmi tristní. Pane Dolanský, už kolem sebe přestaňte plivat:raději sto Ondřejů Černých, než znovu Vaše nemožné "vedení"…

Anonymous

Černý je v SOP už pěkných pár měsíců.
Můžete prosím napsat jediný jeho krok, který přispěl ke zvýšení úrovně.

Anonymous

Nebylo by nejlepší počkat, kolik tedy MK uvolní ze státního rozpočtu na SOP na příští rok a jestli Rocc opravdu začne realizovat své velkolepé vize, které zde na O+ byly také prezentovány, tuším v sekci Přečetli jsme?

Pokud MK SOP opravdu přidá, tak tím sice popře veškerou svou argumentaci o dosavadním špatném hospodaření, ale pro samotnou SOP to bude dobře. Zvlášť v případě, kdy Rocc začne naplňovat své umělecké vize. To by pak opravdu bylo nebe a dudy s tím, co předváděl Radim Dolanský a všechna předchozí vedení, za kterých v SOP sloužil.

Anonymous

Kdyz Opera+ rekla timto clankem "A", mela by rici take "B". A to clankem "Nahlednuti do ucetnich knih ND". Mate na to odvahu? Budou ty knihy tak pruzracne, jako v pripade SOP?Pro pana Burdu> nevim, jak moc je pro Vas dulezite, zda pan Dolansky je jeste zamestnancem SOP, ale kdyz si clanek prectete jeste jednou a pozorneji, odpoved tam naleznete.Podle meho nazoru je problem SOP umele vyvolany tim, ze ministerstvo zamerne poskytuje male dotace, z kterych se provoz opravdu neda utahnout. Vycitat SOP Tristana, kdyz naopak v ND se Wagner uvadi s daleko vetsi rezii, je ubohe. Je opravdu nezbytne… Číst vice »

Anonymous

To Anonym 12. srpna 2011 11:48Jenže čekat, pane, by bylo jako čekat na zázrak. Čekalo už se dost. MK se sice věcí zabývá již bezmála rok, čísel a analýz jsme se od něj bohužel ještě nedočkali. A co se pana Rapela týče, tak ten má pro svou nejistotu a nezkušenost potíže s elementárním uměleckým provozem SOP. O žádných velkolepých vizích nemůže být vůbec řeč a to se prosím zatím jedná jen o to "menší" divadlo. Co až mu za pár měsíců přibude ještě ND?Pánové Černý s Rapel prostě na tento nesmyslný kolos nemohou stačit. Tito zatím prokázali jen, že jim… Číst vice »

Anonymous

Umělecká úroveň SOP je opravdu tristní, nalezne se pár sólistů a umělců, kteří svými uměleckými výkony před publikem obstojí (a takoví sólisté také hostují v ND), když se podívám na obsazení SOP, hojně hostují v SOP umělci z ND, nižší umělecká úroveň se týká orchestru i sboru SOP. Jedinou možností SOP, která je za ta léta prohnilá již odspodu, je zavřít, zprivatizovat a nebo připojit k ND – což vidím jako nejreálnější řešení. Pánům Černému i Roccovi přeji dostatek energie na boj s předsudky a lživými informacemi vypouštěnými ústy R. Dolanského. Co ten pro barák udělal? Dohnanyi jej z produkčního… Číst vice »

Anonymous

Anonymní řekl(a):13. srpna 2011 13:36 Nádherná ukázka vlivu mistra demagoga vedoucího MK aneb 100x opakovaná lež se stává pravdou. Proč Vás nezajímá hlavní fakt(lež), kterou pan ministr podsouvá médiím?: Tvrdí, že ze zákona by SOP musel zrušit, protože se 2roky po sobě dostal do mínusu (hlavní lež). Další lži: SOP se uzavře z důvodu havarijního stavu budovy, Rocc je držitelem Thálie, posvěcení transformace od ředitele Holdingu Spolkových divadel doktora Georga Springera a ředitele Vídeňské státní opery Dominiquea Meyera (lež), zpočátku bagatelizoval ochotu paní Padmoure se SOP spolupracovat.Dovolím si tvrdit, že pokud by ministr a jeho náměstkové už od prvopočátku nelhali,… Číst vice »