Nahlédnutí do účetních knih Státní opery Praha

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Státní opera Praha neustále bojuje s podhodnocenou dotací z Ministerstva kultury. Připomeňme, že Ministerstvo kultury letos přidělilo Státní opeře Praha 117 milionů korun, přičemž Národnímu divadlu přispívá částkou 422 milionů korun. Podobný nepoměr je tady celá léta. Na to reagovala Státní opera Praha zcela pochopitelně přizpůsobením repertoáru, skutečně se u nás hraje hodně populárních oper, jsme zkrátka závislí na výnosech. Dramaturg opery to tedy u nás nikdy neměl lehké, ale kdykoli to finanční možnosti dovolovaly, zařadili jsme nějaký bonbónek. A nebylo jich málo, jen z posledních pár sezon jmenujme Leoncavallovu Bohému, dále Candida, Lidský hlas, Prsy Tirésiovy, Sicilské nešpory, Peer Gynta, Hélène, Smrt v Benátkách, Tristana a Isoldu, a mohl bych pokračovat. Jistě, pokud by zřizovatel spravedlivě rozděloval dotace, mohli jsme mít těchto titulů mnohem více.

Pojďme to všechno shrnout: Transformaci i za podmínek, tak jak se v posledních týdnech zpřesnily, tedy odmítáte?

Samozřejmě. Stejně jako senátoři považuji i já rozhodnutí ministra Bessera o sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné. Chybí jakékoli konkrétní analýzy právní, ekonomické a především umělecké. Pan ministr v Senátu prohlásil, že sloučení k 1.lednu 2012 přinese konkrétní úsporu 22,3 milionů korun. To je nesmysl, k žádné úspoře nedojde. Jsem si jistý, že Ministerstvo kultury již muselo požádat Ministerstvo financí o navýšení rozpočtu právě z důvodu sloučení obou institucí. Hodně by mě zajímalo, o jakou jde částku. Osobně ji odhaduji na několik desítek milionů korun. Uznejte, že celé počínání Ministerstva kultury je mírně řečeno nestandardní. Buď jde o neznalost problematiky, nebo jde o jiné než umělecké zájmy. Takový to na mě zkrátka dělá dojem. Kéž bych se mýlil…

Jak to je vlastně s vámi osobně? Jste zaměstnancem Státní opery Praha nebo už ne? I teď mluvíte za divadlo a přitom o tom, že jste dostal výpověď, se psalo už několikrát…

Od 6. června, kdy jsme pořádali galakoncert pro naše věrné diváky, mi nikdo nepřiděluje práci. Za tu krátkou dobu jsem byl několikrát přestěhovaný, nakonec jsem skončil v kanceláři u kolegyně, bez počítače, telefonu, dokonce jsem tam neměl ani pracovní stůl. Už toto samo o sobě je dost ponižující. Na 13. července hned po obědě jsem byl pozvaný na schůzi petičního výboru do Senátu, kde jsem měl být oponentem zástupcům Ministerstva kultury a také financí ve věci transformace Státní opery Praha a Národního divadla. Této schůze jsem se zúčastnit ovšem nemohl, protože jsem byl jen pár hodin před jejím začátkem pozvaný na jinou schůzku, a to s nynějším ředitelem Státní opery Praha, který na stejném čase samozřejmě trval. Jistě je všem jasné, o co tady šlo. V ten moment jsem si uvědomil, že jsem v patové situaci – nemám práci, je mi znemožněno zúčastnit se důležitého jednání v Senátu… Takhle to dál prostě nejde. Ředitel Černý mi dal výpověď, ovšem za daných okolností mně nezbylo, než neprotestovat… Můj profesní život se tedy od této chvíle bude ubírat jiným směrem. Slíbil jsem ale zaměstnancům Státní opery Praha, že dokud budu mít jejich podporu, ve svém úsilí o zachování samostatnosti Státní opery a obou jejich souborů budu pokračovat. Zůstávám tedy aspoň v odborech Státní opery Praha a této kauze se budu aktivně věnovat i nadále. Skutečně jsem přesvědčený o tom, že ty soubory mají zůstat samostatné. Stále doufám, že se Ministerstvo kultury umoudří a rozhodnutí o sloučení zruší. Jistě víte, že jsem navrhoval spolupráci Sstátní opery s dirigentem Janem Lathamem-Koenigem na postu šéfdirigenta a paní Elaine Padmore, současnou ředitelkou Královské opery v Covent Garden, na postu umělecké poradkyně. Oba mně nedávno potvrdili svůj stálý zájem na spolupráci se Státní operou Praha, a je přitom úplně jedno, jestli s Dolanským, nebo bez něj. Uznávám, že pro současného ministra jsem personou non grata. Ovšem právě Koenig a Padmore jsou tím klíčem k tolik očekávanému zvýšení kvality obou souborů Státní opery Praha.

Díky za rozhovor.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


29
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
29 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Porad se tu probira hospodareni SOP, cervena cisla, zakony atd. Ale jeste jsem nikde nevidela vysledky hospodareni ND. Je pravdou, ze posledni dve sezony ND bylo v plusu jen diky tomu, ze do neho bylo napumpovano 120mil.KC z rezevnich fondu? Proc reditel Cerny, potazmo Besser tato cisla taji? Skoda, ze ani v senatu na toto nikdo neupozornil po tom, co Besser lhal o dvou sezonach SOP v minusu..
Alena

Anonymous

Je to prostě křivárna, ať si Besser blábolí, co chce. Petr

Anonymous

Státní opera by se měla zrušit nebo předat do soukromých rukou, na dvě velká divadla v jednom městě prostě nejsou státní peníze. Mnohem důležitější je zachovat divadla v regionech, která jsou zásadní jako lokální zdroje kulturnosti.

Anonymous

2 predchozii
A proc byste rusil zrovna SO?
Podle jakeho klice? Proc nezrusit ND?

Anonymous

Souhlasím s úplným zrušením Státní opery. Pro dvě divadla není v Praze místo. Nemluvě o kvalitě.
Zrušení Národního divadla je samozřejmě nereálné.

Anonymous

Zrušte Národní divadlo a peněz bude dost na všechna v republice. Petr.

Anonymous

to Anonym 13:36
A proc je zruseni ND nerealne?
Oproti SOP. Nechapu.

Anonymous

Někde jsem četla, že korupce v ČR stojí stát ročně kolem 60miliard. Pokud by se toto podařilo ušetřit, nemusela by zřejmě být ani dańová či důchodová reforma. To sice nedokážu posoudit. Každopádně mi připadá vhodnější žádat zavření zlodějů, než divadel. Ono to totiž nemusí skončit jen tam. Nakonec se může zavřít každá instituce, která nevydělává…A co se týče otázky na dvě opery v Praze? Přijde mi zásadní to, že obě divadla hrající operu v jeden večer ve městě s asi 1,2mil. obyvatel jsou naplněná.
M.Š.
.

Anonymous

Kdo to je R.Dolanský? uržený ješita,který nezvládl funkci prazatímního ředitele SOP a jako první prezentoval v tomto blogu SOP & ND se defacto spojily.Dva měsíce před oficiálním vyhlášením. Nyní vnáší mezi zaměstnance neklid už toho bylo dost a nastavá čas pro klidnoui tvůrčí práci

Lukáš Burda

Tak je ten pán zaměstnanec, nebo ne? Pořád zřejme dochází do budovy SOP, ale dostal výpověď, proti které neprotestoval (tedy ji přijal?). Z jeho vyjadřování opravdu čiší křiváctví…

Anonymous

Pan Dolanský určitě křivák není. Už jen ten fakt, že si ho ředitel Černý předvolává ve stejnou dobu, kdy je slyšení v senátu, hovoří za vše….vskutku bolševická metoda.

Anonymous

V této diskusi se stále bohužel objevuje hlas´, který bez argumentů přeje SOP pouze zrušení. I v senátu na veřejnem slyšení si pamatuji na skupinku podivných hlupáčků, kteří se mezi sebou domlouvali jestli budou při vystoupeních zástupců SOP bučet a moc se tím nápadem bavili…

Jana Bílová

Pane Burdo, nechtějte raději slyšet, co čiší z Vašeho vyjadřování. Pana Dolanského bych ráda poznala, i když jsem pro zrušení Státní opery. Ale Vám bych se v životě určitě chtěla vyhnout. Zasloužíte si jen lítost, když ne pohrdání. Jana Bílová

Anonymous

Myslím, že srovnání uměleckých platů v obou institucích je nespravedlivé. Pokud se někdo v uměleckém prostředí pohybuje, je si vědom, že např. vynikající instrumentalista, který bohužel nedosáhne přijetí do České filharmonie, vyhovuje požadavkům pro přijetí do Národního divadla. Pokud nedosáhne úrovně, kterou vyžaduje Národní divadlo, může najít uplatnění ve Státní opeře. Je to jako kdyby na olympiádě dostal první, druhý i třetí stejné ocenění. Bohužel v případě vynikajících umělců se nedá mluvit o drahých kovech.Snad jen v případě Zlaté kapličky, ovšem v dnešní době to je jen takové malé pozlátko na zrezivělém zábradlí.Co se týče názoru na rušení Národního divadla… Číst vice »

Anonymous

2 Anonym 8. srpna 2011 21:02Vážený, Vy se patrně v uměleckém prostředí nepohybujete, jinak byste nemohl psát to, co píšete. Pokud by měly platit Vaše domněnky, pak by každý hráč z ČF musel být lepší, než každý hráč ND nebo SOP. A každý hráč ND by musel být horší, než každý hráč ČF, ale současně lepší, než každý hráč SOP. Tak to samozřejmě není.Místo v daném orchestru je (nikoli vždy, ale zpravidla) nabídnuto tomu, kdo vyhraje konkurz a konkurz vyhraje ten, kdo obdrží více bodů než ostatní účastníci. Tudíž úroveň pro přijetí se odvíjí od účastníků konkurzu a jelikož je… Číst vice »

Dan

Opět zajímavá diskuse svědčící o tom, že téma operní kultury a poměrů v ní u nás není (jak by někteří chtěli) okrajové. Diskutuje se tu skoro, jako když vyjde článek o kudrnatém Kaufmannovi nebo o turné Netrebko + manžel a jak chce Netrebko seknout s operou :-) Škoda jen, že se tomuto veskrze důležitému tématu stejně bohulibě a důsledně nevěnuje také celostátní tisk a internetové "seriózní" noviny. Ti raději popíšou přenosy z Met a Netrebko a takto zásadnímu dění v kultuře moc prostoru nedají. Musí to za ně dělat soukromý web, který tak plní roli veřejnoprávní lépe než televize, rozhlas,… Číst vice »

Anonymous

Novorenesanční budova s prostorným novorokokovým hledištěm jenž patří k nejkrásnějším v Evropě. Ve které v obdobích jímž prošla, působilo a dosud působí řada vynikajících uměleckých osobností se i pro futuro určitě musí zachovat pro dosavadní činnost. To je možné stejně jako z analogických ekonomických důvodů v r 1948 zastřešení pod ND. Stejný postup je i v jiných metropolích Evropy. Nebo má skončit podle různých dobrodruhů u muzikálových škvárů či jako Kasino v neposlední řadě v cizích rukou kde by ovšem pro tělesa orchestru a sboru nebylo místa.

Anonymous

Není pravdou, že rozpočtovou ztrátu SOP v loňském roce způsobilo snížení dotace, jak tvrdí Dolanský. Ztrátu způsobil ředitel Vocelka rozhodnutími v posledních dnech svého mandátu, kdy věděl, že už nebude zodpovědný za jejich plnění. Nejcitelnější překročení plánovaného rozpočtu představovala premiéra a reprízy Tristana a Isoldy. Není pravdou, že Oliver Dohnány ztrátu ještě zvýšil, jak tvrdí Dolanský, jen ji nemohl v krátkém čase v daných podmínkách vyrovnat, mimo jiné pro (ne)spolupráci Dolanského, kterého přitom jmenoval do funkce manažera opery – Dohnányi to ve svém článku na tomto webu uvedl sám a doložil vývojem plnění rozpočtu SOP v loňském roce. Nešlo tedy… Číst vice »

Anonymous

Pane Hermane, na Vás velmi dobře padne rčení "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". A přesně v těchto intencích je nutno Váš příspěvek chápat. Pan Dolanský píše: (Dohnanyi) do opery nastoupil až v půlce kalendářního roku, také tedy neměl relevantní čas na to, aby ji (ztrátu) odstranil, navíc minimálně tu větší část ztráty ani nezavinil.To, že se tu zrovna Vy snažíte něco vysvětlovat, jen poukazuje na další rčení, tentokrát o "potrefené huse, která se vždy ozve".Pane Hermane, "druhá strana", jak píšete, není ta znevýhodněná. MK má všechny prostředky, odpůrci takzvané "reformy" nemají takřka nic. Zaplať pánbůn, že se jim dostává… Číst vice »

Anonymous

A myslíte, že Vocelka všechny ty smlouvy před koncem mandátu podespal schválně, že se půda pro sloučení připravovala už tehdy?

Lukáš Burda

Paní Bílová, opravdu si myslíte že třeba to, co tu v některém předchazejícím rozhovoru "vyzrazoval" Dolanský o svém předchůdci bylo férové chování? A jak to bylo doopravdy s tou výpovědí od Černého vs. "odejdu sám s odstupným"?

Litovat mě nemusíte. Kdybyste mi raději, jako nechápavému jedinci, vysvělila, jestli je Dolanský zaměstnanec SOP, nebo ne?

Anonymous

Ach ty hnusné intriky a čachry – CUI BONO ? Opeře sotva !
Smetana, Dvořák, Talich, Eduard Haken, Milada Šubrtová, Ivo Žídek, Beno Blachut, Marie Podvalová a další a další vynikající umělci, kteří pro operu v Praze tolik udělali… pro vás panové Bessere, Černý atd. asi moc neznamenají, že?

A jak se asi současným umělcům a hudebníkům v Praze může teď – při takovéhle atmosféře – radostně zpívat a hrát…

Kéž by Praha měla ve vedení operních domů lidi podobného formátu a kvalit, jako je pan ředitel Šesták v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích…

Anonymous

Uh, Dolanský a jeho pochlebovači. Super. Zakrývat vlastní neschopnost výpady proti někomu, kdo se snaží udělat ze SOP zase operu na úrovni- posledních pár let je její úroveň velmi tristní. Pane Dolanský, už kolem sebe přestaňte plivat:raději sto Ondřejů Černých, než znovu Vaše nemožné "vedení"…

Anonymous

Černý je v SOP už pěkných pár měsíců.
Můžete prosím napsat jediný jeho krok, který přispěl ke zvýšení úrovně.

Anonymous

Nebylo by nejlepší počkat, kolik tedy MK uvolní ze státního rozpočtu na SOP na příští rok a jestli Rocc opravdu začne realizovat své velkolepé vize, které zde na O+ byly také prezentovány, tuším v sekci Přečetli jsme?

Pokud MK SOP opravdu přidá, tak tím sice popře veškerou svou argumentaci o dosavadním špatném hospodaření, ale pro samotnou SOP to bude dobře. Zvlášť v případě, kdy Rocc začne naplňovat své umělecké vize. To by pak opravdu bylo nebe a dudy s tím, co předváděl Radim Dolanský a všechna předchozí vedení, za kterých v SOP sloužil.

Anonymous

Kdyz Opera+ rekla timto clankem "A", mela by rici take "B". A to clankem "Nahlednuti do ucetnich knih ND". Mate na to odvahu? Budou ty knihy tak pruzracne, jako v pripade SOP?Pro pana Burdu> nevim, jak moc je pro Vas dulezite, zda pan Dolansky je jeste zamestnancem SOP, ale kdyz si clanek prectete jeste jednou a pozorneji, odpoved tam naleznete.Podle meho nazoru je problem SOP umele vyvolany tim, ze ministerstvo zamerne poskytuje male dotace, z kterych se provoz opravdu neda utahnout. Vycitat SOP Tristana, kdyz naopak v ND se Wagner uvadi s daleko vetsi rezii, je ubohe. Je opravdu nezbytne… Číst vice »

Anonymous

To Anonym 12. srpna 2011 11:48Jenže čekat, pane, by bylo jako čekat na zázrak. Čekalo už se dost. MK se sice věcí zabývá již bezmála rok, čísel a analýz jsme se od něj bohužel ještě nedočkali. A co se pana Rapela týče, tak ten má pro svou nejistotu a nezkušenost potíže s elementárním uměleckým provozem SOP. O žádných velkolepých vizích nemůže být vůbec řeč a to se prosím zatím jedná jen o to "menší" divadlo. Co až mu za pár měsíců přibude ještě ND?Pánové Černý s Rapel prostě na tento nesmyslný kolos nemohou stačit. Tito zatím prokázali jen, že jim… Číst vice »

Anonymous

Umělecká úroveň SOP je opravdu tristní, nalezne se pár sólistů a umělců, kteří svými uměleckými výkony před publikem obstojí (a takoví sólisté také hostují v ND), když se podívám na obsazení SOP, hojně hostují v SOP umělci z ND, nižší umělecká úroveň se týká orchestru i sboru SOP. Jedinou možností SOP, která je za ta léta prohnilá již odspodu, je zavřít, zprivatizovat a nebo připojit k ND – což vidím jako nejreálnější řešení. Pánům Černému i Roccovi přeji dostatek energie na boj s předsudky a lživými informacemi vypouštěnými ústy R. Dolanského. Co ten pro barák udělal? Dohnanyi jej z produkčního… Číst vice »

Anonymous

Anonymní řekl(a):13. srpna 2011 13:36 Nádherná ukázka vlivu mistra demagoga vedoucího MK aneb 100x opakovaná lež se stává pravdou. Proč Vás nezajímá hlavní fakt(lež), kterou pan ministr podsouvá médiím?: Tvrdí, že ze zákona by SOP musel zrušit, protože se 2roky po sobě dostal do mínusu (hlavní lež). Další lži: SOP se uzavře z důvodu havarijního stavu budovy, Rocc je držitelem Thálie, posvěcení transformace od ředitele Holdingu Spolkových divadel doktora Georga Springera a ředitele Vídeňské státní opery Dominiquea Meyera (lež), zpočátku bagatelizoval ochotu paní Padmoure se SOP spolupracovat.Dovolím si tvrdit, že pokud by ministr a jeho náměstkové už od prvopočátku nelhali,… Číst vice »