Nahrávka britského violoncellisty, pořízená na “zákopový” nástroj z 1. světové války

  1. 1
  2. 2

Muzeum se nachází ve vídeňské čtvrti Heiligenstadt, která je spjata s Beethovenovým osudem. Tam hledal uzdravení nebo alespoň zlepšení svého sluchu. Některé z jeho nejdůležitějších skladeb byly napsány v domě v Probusgasse, včetně Klavírní sonáty op. 31, č. 2 „Sturm“ a prvních skic pro třetí symfonii Eroicu. V roce 1802 tam také napsal takzvanou heiligenstadtskou závěť. Dosud byl dům malým památníkem a sídlem Vídeňské společnosti Beethoven-Gesellschaft.

Reklama


Violoncello je v Německu „Nástroj roku 2018“

Violoncello bylo vybráno jako „Nástroj roku 2018“. Jak oznámil Landesmusikrat Brandenburg v Postupimi, hudební rady několika federálních států se dohodly na tomto nástroji.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Cello nahrazuje hoboj, který byl vybrán pro rok 2017. V roce 2008 se zrodil projekt „Nástroj roku“ s cílem vyvolat zájem o vybraný nástroj, jehož prezentace je podpořena mnoha doprovodnými akcemi. Doposud byly pro jednotlivé roky vybrány následující nástroje: klarinet, trubka, kontrabas, trombon, fagot, kytara, viola, lesní roh, harfa a hoboj.


Omluva Marisse Jansonse
Jeden z nejuznávanějších dirigentů světa se omluvil poté, co naznačil, že nechce vidět ženy dirigovat orchestr. Mariss Jansons v minulých dnech v rozhovoru s deníkem The Telegraph prohlásil, že ženské dirigentky nejsou jeho „šálkem čaje“. Lotyšský dirigent, kterému byla v minulých dnech udělena zlatá medaile Royal Philharmonic Society, byl kritizován poté, co řekl, že si nemůže zvyknout na ženy, které dirigují orchestr.

Mariss Jansons (zdroj commons.wikimedia.org / foto Franz Johann Morgenbesser)

Sdělil novinářům, že není proti skutečnosti, že ženy dirigují, ale že „je to otázka, na co je zvyklý“, a dodal: „Vyrůstal jsem v jiném světě a vidět ženu na pódiu… No, řekněme, že to není můj šálek čaje.“ Ale po reakci jak nadšenců klasické hudby, tak hudebníků, kteří jej obviňovali pro zastaralý postoj, se čtyřiasedmdesátiletý dirigent Mariss Jansons zpětně omluvil.

Ve vyjádření vydaném minulý týden řekl: „Já pocházím z generace, ve které byla dirigentská profese téměř výlučně vyhrazena mužům. I dnes se dirigování věnuje mnohem více mužů než žen. Bylo ale nediplomatické, zbytečné a kontraproduktivní, že jsem zdůraznil, že ještě nejsem zvyklý vidět ženy na dirigentském pódiu. Každá moje kolegyně a každá mladá žena, která se chce stát dirigentkou, si může být jista, že má moji podporu, protože všichni pracujeme na společném cíli: nadchnout lidi pro uměleckou formu, kterou tak hluboce milujeme, pro hudbu.“


Jak by asi dopadl výzkum u nás?

Podle výzkumu Town Hall Symphony Hall v Birminghamu jsou současní teenageři pravděpodobně schopnější hrát na hudební nástroj než jejich rodiče nebo prarodiče.

Studie zjistila, že dvě třetiny (67 procent) mladých lidí ve věku jedenáct až šestnáct let – ve srovnání s 61 procenty předchozích generací – se učily nebo se učí hrát na nějaký nástroj. Z těch, kteří se učili/učí na nástroj, 36 procent hraje na orchestrální nástroj (ve srovnání s 27 procenty svých rodičů/prarodičů) – nejpopulárnější jsou housle (18 procent). Nejoblíbenějším nástrojem se s 37 procenty stal klavír/keyboard. Výsledky však také ukázaly, že zobcové flétny jsou pro dnešní děti méně populární: 33 procent mladých lidí se učí hře na flétny ve srovnání s 57 procenty jejich rodičů/prarodičů.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Studie byla prováděna tak, aby se spojila se spuštěním kampaně Town Hall Symphony Hall, která chce povzbudit více dětí k poslechu živé vážné hudby. V současné době mohou všechny děti ve věku šestnácti let nebo méně navštěvovat klasickou koncertní sezonu v Birminghamu zdarma.

Richard Hawley, vedoucí dramaturg Town Hall Symphony Hall, řekl: „Tyto výsledky ukazují na jasnou budoucnost – zdá se, že dnes existuje více dětí než kdy jindy, které hrají nebo se zabývají hudbou, což je sílící trend. Výzkum také naznačuje, jak důležitou roli hraje hudba v životě mladých lidí. To, co rodiny nyní dělají – ať už prostřednictvím výuky nebo jen tím, že děti slyší někoho cvičit – je základním kamenem, na němž může vyrůst celoživotní vášeň.“
více zde

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na