„Národní divadlo mi za to stojí“ – Eva Urbanová k situaci v opeře ND

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Jaká je s panem Hansenem komunikace?
Velice mi vadí, že když jdu na schůzku se svým nadřízeným, mohu s ním mluvit jen anglicky, německy – a kdybych uměla, norsky. Protože já, i když se to teď nenosí, já jsem vlastenka. Samozřejmě, když hostují u nás dirigenti, zpěváci, to je něco úplně jiného. Ale myslím si, že jsme státní instituce a jako úřední jazyk máme mít češtinu. S panem Hansenem přijdou do Prahy jeho spolupracovníci, kteří budou mluvit také jenom německy nebo anglicky. Zanikne to, že ND je české. Tím vlastně popíráme, proč ND vzniklo. Nevím, jestli někoho to moje vlastenectví vůbec zajímá, ale mě současná situace v ND hrozně mrzí. Divadlo dokázalo přežít za mnohem obtížnějších dob, ale stále zůstávalo české. Teď najednou to, co je české, je špatné. Jsem z toho nesmírně smutná. Úplně neskutečně. Nikdy bych v životě nevěřila, že se něco takového může stát. Panu řediteli Burianovi se tyto moje názory nebudou líbit, ale Národní divadlo mi za to stojí.

Jan Burian (zdroj DJKT Plzeň)

Odpověď prof. MgA Jana Buriana, ředitele ND na otevřený dopis z 5. 5. 2015

V Praze 23. 5. 2019

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
obrátili jste se na mne otevřeným dopisem, ve kterém žádáte o podrobnější informace v souvislosti se změnou na pozici uměleckého ředitele Opery ND a SO. I když podobné obavy provází každou podobnou událost a jsou přirozenou součástí divadelního života, chci Vám odpovědět otevřeně a v souvislostech. Rozumím totiž Vaší dobře míněné starosti o budoucnost Opery ND a SO i zájmu o Váš další osobní umělecký rozvoj.

Vaše otázky se týkají pěti oblastí:

  1. výběr a působení nového uměleckého ředitele Opery a nového hudebního ředitele SO (otázky 1 – 11, 24 a 26 – 30),
  2. příští sezona (otázky 12 – 16 a 29),
  3. sólistický soubor (17 a 18),
  4. problematika „kolektivních těles“ (otázky 19 – 22),
  5. organizační řád Opery ND a SO (otázky 23, 25 a 31).

Dovolte, abych Vám odpověděl ve výše uvedené struktuře.

1. Výběr a působení nového uměleckého ředitele Opery a nového hudebního ředitele SO (otázky 1 – 11, 24 a 26 – 30)
Zhruba před dvěma lety mi Petr Kofroň oznámil, že po 31. 7. 2019 nebude pokračovat ve funkci uměleckého ředitele Opery ND a SO. Bylo tedy jasné, že se musím se vší vážností a zodpovědností zabývat jeho nástupcem. Po řadě rozhovorů s domácími i zahraničními odborníky jsem se obrátil s žádostí o spolupráci na Nicholase Payna – výkonného ředitele organizace Opera Europa, emeritního ředitele Královské opery a Anglické národní opery v Londýně, který je zároveň členem poradního orgánu ministra kultury (Garanční rada pro Národní divadlo). Nicholas Payne je také všeobecně uznávaným předním operním manažerem, který v současnosti řídí organizaci sdružující na 170 operních divadel. Požádal jsem ho, aby společně s dalšími osobnostmi evropského i českého divadla vytipoval bez ohledu na národnost vhodné kandidáty, kteří by mohli pozici uměleckého ředitele Opery úspěšně zastávat. Nicholas Payne sleduje Národní divadlo v posledních letech soustavně a je dobře obeznámen s jeho tvorbou od začátku šedesátých let. V dialogu s ostatními členy poradního orgánu ministra jsme definovali kritéria, která by taková osobnost měla splňovat. Podmínkou byla dostatečná praxe ve vedení srovnatelného operního souboru, znalost systému řízení repertoárového středoevropského divadla, dobrý vztah k české opeře a její tradici, nadprůměrná orientace v opeře jako uměleckém druhu, příslušné vzdělání, schopnost převzít odpovědnost, dostatečně rozsáhlé mezinárodní kontakty, kladné reference od významných osobností operního světa, souhlas s požadovaným termínem nástupu a v neposlední řadě silná motivace pracovat v Praze soustavně a dennodenně.

Postupně jsme vytipovali následující osobnosti, se kterými jsme vedli (většinou opakovaně) osobní rozhovory. Ty mi přinášely radost, neboť všichni kandidáti oceňovali obrovský umělecký potenciál našeho divadla i všech jeho operních tvůrců. Někteří bohužel vyhodnotili jiné pracovní nabídky jako zajímavější.

Jednání probíhala

– s generálním ředitelem English Touring Opera Jamesem Conwayem,

– s uměleckým a hudebním ředitelem Nové opery v Moskvě Janem Lathamem Koenigem,

– s generálním hudebním ředitelem Badisches Staatstheater Karlsruhe Justinem Brownem,

– s bývalým hudebním ředitelem Norské Národní opery, hudebním ředitelem Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland – Pfalz Karl-Heinzem Steffensem,

– s uměleckým ředitelem Norrlands Operan ve švédském městě Umeå s Kjellem Englundem,

– s uměleckým ředitelem The Royal Opera House v Londýně (v letech 2011–2017) režisérem Kasperem Holtenem,

– s bývalým hudebním ředitelem BBC National Orchestra of Wales a bývalým hudebním ředitelem English National Opera dirigentem Markem Wigglesworthem,

– s uměleckým ředitelem Norské národní opery (v letech 2012–2017) Per Boye Hansenem.

Samozřejmě, že uvedení kandidáti mají za sebou i jinou uměleckou praxi.

O procesu výběru jsem pochopitelně od začátku informoval paní Silvii Hroncovou, neboť jsem počítal s její další spoluprací. S některými kandidáty se setkala také osobně (Kjell Englund, Per Boye Hansen, Karl-Heinz Steffens). Kaspera Holtena jsme dokonce oslovovali společně v Kodani.

Na základě dalších konzultací, osobních rozhovorů i získaných referencí jsem vše projednal s poradním orgánem ministra kultury pro Národní divadlo. Názory a doporučení velké řady odborníků mne vedly k závěru, že optimálním uměleckým ředitelem Opery pro další období Národního divadla je Per Boye Hansen. Přesvědčil mne i ostatní kolegy svými znalostmi a praxí, jasnou a klidnou představou, jak evolučně a krok za krokem zkvalitňovat naši společnou práci. Jednoznačně se rozhodl věnovat se této službě více než na sto procent. V této souvislosti mi dovolte malou odbočku. Při vedení ND postupuji tak, jak je to obvyklé v kulturně rozvinutých evropských zemích. Přestože zákon svěřuje pravomoc jmenovat uměleckého ředitele výhradně do mých rukou, obracím se na renomované domácí i zahraniční odborníky. Společně s nimi vytipovávám a oslovuji zajímavé umělecké osobnosti, vedu s nimi dialog o budoucnosti Národního divadla i jeho umělců a vše v závěru co nejkorektněji projednám prostřednictvím poradního orgánu s naším zřizovatelem. Bylo tomu tak i při výběru a jmenování současných uměleckých ředitelů Činohry a Baletu.

Na základě dosavadních zkušeností jsem pevně přesvědčen, že se nestačí spoléhat na náhodu a štěstí. Nestačí oslovit inzerátem jen ty, kteří mají čas si ho přečíst, a vyzvat je k předložení písemné koncepce. Hledat špičkové manažery vyžaduje aktivitu, opravdovou odbornost a rozhled všech zúčastněných. Komise se nemůže skládat jen z těch, kdo mají „v úterý“ čas. S kandidáty je třeba vést široký dialog a přesvědčit je, že právě my nabízíme něco opravdu zajímavého. Postupuji prostě podle obvyklé praxe významných kulturních institucí. Získat kvalitního manažera nebo uměleckého ředitele vyžaduje zkrátka hodně práce a otevřený dialog.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
GAMBETTI

Jářku, paní Urbanová, mohla byste mi prosím pěkně připomenout jací, že to, jak říkáte, skvělí dirigenti a sólisté z celého světa vždycky hostovali v Národním divadle? Netvrdím, že si na žádné nevzpomínám, ale nějak mi pořád stačí prsty jedné ruky. Myslela jste skutečně Národní divadlo v Praze a nikoliv operu v Mnichově, Berlíně, Vídni či v Drážďanech? Tam by to samozřejmě přesně sedělo… :o)

JancoMi

Dobrý večer, díky projektu Archiv Národního divadla je i Vám k dispozici kompletní přehled umělců a jejich spolupracovníků působících Národním divadle, v opěře, činohře a baletu. Jsou mezi nimi zahrnutí i hostující operní sólisté a dirigenti z celého světa, zůstaneme-li u opery. Stačí si projít opery, které v ND dirigoval po roce 1989 Jiří Kout, John Fiore … archiv.narodni-divadlo, není nutné si vše pamatovat, důležité je vědět, kde najít. MJ.

Vandal

Milý JancoMi, vy, mladí a chytří jste hrozně rychlí. Nejjednodušší je hodit odkaz na internetovou schránku a problém je vyřešen. Nicméně otevřel jsem Váš odkaz na stránky archivu ND a zjistil jsem, že poslední sezóna v archivu uvedená je 2011/2011. Dnes máme rok 2019. Takže pochybuji, že jste se na tyto stránky vůbec podíval. Pokud Vám není jasné, o čem hovoříme, připravil jsem Vám seznam alespoň trochu známých osobností, které vystupují v jedné nejmenované evropské opeře v září 2019. Já vím, že to není vůči ND fair, ale bavíme se o tom, že je třeba naši „pokladnici kultury“ někam posunout.… Číst vice »

GAMBETTI

Excelentni odpoved! Bohuzel krute pravdiva, jestli v pristich peti letech vystoupi v operni produkci ND jeden jediny z uvedenych interpretu, radosti pozru divadelni kukatko.

JancoMi

narodni-divadlo.cz/cs/umelec/yusif-eyvazov – dejte si radši pivo.

GAMBETTI

Jarku, pane JancoMi, ja vim, ze zrovna tento interpret v ND vystoupil, avsak – cetl-li jste vskutku pozorne – psal jsem o pripadnem pozreni kukatka, paklize kterykoliv z uvedenych interpretu vystoupi v operni produkci ND v PRISTICH peti letech! A o tom si s ohledem na stav veci fakt nechejme leda zdat! Mimochodem – pan Eyvazov vystoupil, pokud si tedy pamatuji, toliko jako mimoradny host, myslim, ve dvou ci nejvyse trech predstavenich jiz nastudovane opery, tedy jen jako atraktivni, jednotazove sjednany a patricne zaplaceny zaskok rovnez za vyrazne navysene vstupne. Ale s ohledem na ND – budme stastni i za… Číst vice »

GAMBETTI

Jarku, pane JancoMi, jisteze o projektu Archivu ND vim, avsak nic to nemeni na mem tvrzeni, ze na vycet skvelych reziseru a solistu z celeho sveta mi, mluvime-li o tech skutecne spickovych, staci za mnoho poslednich let prsty jedne ruky. Jiri Kout, jiste. John Fiore, ovsem. A dal? Ale i kdyby jich ciste teoreticky bylo po roce 1989 treba padesat, tak Vam to v odpovedi paradne nandal pan Vandal, coz si neodpustim uz kvuli rymu, ponevadz Vam na prikladu mesicniho programu nejmenovane, lec velmi dobre tusim ktere, evropske opery ukazal ten rozdil – deset prvotridnich interpretu za jeden mesic! V… Číst vice »