Nedbalovo Vinobraní se Zdeňkem Švehlou a cenným bonusem na CD

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Firma Radioservis, která představuje vydavatelství Českého rozhlasu, si vyhlédla mezi zajímavými historickými nahrávkami původního Československého rozhlasu v Praze jeden z klenotů klasické operety – Vinobraní Oskara Nedbala – rozhlasovou nahrávku z roku 1958. Byla rekonstruována v Českém rozhlasu v Praze v roce 2010 osvědčeným mistrem zvuku Miroslavem Marešem, v hudební režii Jana Málka. Nahrávka jedné z nejslavnějších a zároveň i nejhodnotnějších klasických operet, jakožto žánru již uzavřeného, je vhodně doplněna výběrem scén z původní rozhlasové adaptace taneční báchorky skladatele – Z pohádky do pohádky. Rekonstrukci a mastering provedl rovněž Miroslav Mareš, jen o šest let později, roku 2016.
Oskar Nedbal (zdroj commons.wikimedia.org / foto Šechtl and Voseček studios)

Oskar Nedbal je výrazná skladatelská a dirigentská osobnost české hudby, oddaný žák Antonína Dvořáka. Z jeho hudby je doslova cítit inspirace Dvořákem, jeho barvitostí, spontánností, zvláštním pocitem štěstí, které z ní vyzařuje. Byl zároveň vynikajícím dirigentem  – právě pod Nedbalovou taktovkou dosáhla Česká filharmonie prvních mezinárodních úspěchů. Dokladem toho jsou i Paměti II Vítězslava Nováka, kde autor přiznává, že lituje své původní podpory Otakaru Ostrčilovi na místo šéfa Opery Národního divadla v Praze roku 1919, jíž se prý dopustil vlivem svých proti Nedbalovi zaujatých přátel. Oskar Nedbal se mu jevil svým dirigentským umem jako výraznější talent.

Jistě, musíme připočíst Novákovo zklamání, totiž, že ho Ostrčil nepreferoval do té míry, jak si původně představoval. Nicméně je jistě pozdní docenění Nedbalova neobyčejného dirigentského talentu právě Novákem pro historii důležité. Nedbalovu taktovku oceňovala vřele Vídeň i Bratislava. V baletní a operetní tvorbě má Oskar Nedbal nezastupitelný význam v české hudbě.

Oskar Nedbal (zdroj archiv ND Praha)

Čas bývá u skladatelů i reálným kritikem. Nedbal nejen není zapomenut, ale mohu si snad dovolit říci: Kdo by neznal balet Z pohádky do pohádky či populární Pohádku o Honzovi? Obdobně operety Polskou krev i Vinobraní zná široké spektrum posluchačů. Skladbu Valse triste zvolila Česká filharmonie na Smetanově Litomyšli 2017 jako vzpomínku na zesnulého Jiřího Bělohlávka pod taktovkou dirigentského internacionála Semjona Byčkova. Ano, i tato skvělá drobnůstka je široce známa hudebnímu publiku.

Opereta Vinobraní – to je především obdivuhodná síla hudební invence, nápaditosti, smyslu pro kontrast, výborné instrumentace, ale i porozumění pro vokální linii. To vše jsou v komplexu silné stránky Oskara Nedbala, které cítíme z nahrávky jeho operety Vinobraní.

Děj je sice poněkud nepřehledný oproti Polské krvi, ale nahrávky si jistě nikdo nekupuje kvůli ději, ale pro hudební invenci. Někdo melodie Vinobraní zná, ale i ten, kdo myslí, že nikoliv, po chvíli poslechu tohoto CD zjistí, že je má v podvědomí jakoby uložené.

V rozhlasové nahrávce Vinobraní se setkáváme s plejádou populárních pěvců a herců tehdejšího operetního a operního divadla. Jedná se o období konce padesátých let minulého století, pro které se ujal pojem zlatá éra české opery. Hlavní tenorovou roli Hraběte Mikoliče ztvárnil přední pěvec Opery Národního divadla v Praze Zdeněk Švehla, znamenitý lyrický tenorista par excellence této éry, držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství. V roce 1957 přišel Zdeněk Švehla z Olomouce do Prahy, s gloriolou plně osvědčeného tenoristy prvního oboru, takže tento snímek jej zastihl na sklonku první sezony pražského působení.

Zdeněk Švehla (zdroj archiv ND Praha)

Je radostí poslouchat jeho pěveckou noblesu a eleganci, libozvučný hlasový témbr, dokonale plynulé frázování a lehké, kryté výšky. A jistě Švehlův neobyčejný, ba až fatální smysl pro styl klasické operety. Pěvec byl v Praze dirigenty využíván především pro repertoár mozartovský a italský, měl obdivuhodně široký oborový diapason. Zdeněk Švehla je hvězdou nahrávky. Jen pro jeho pěvecký kumšt je moc dobře, že tento snímek vychází na CD.

Zdeněk Švehla nebyl totiž ve své době moc využíván dirigenty pro českou operní tvorbu, neboť byl v Praze plně zaměstnáván a vytížen tvorbou světovou, z čehož pramenilo, žel Bohu, že zanechal málo nahrávek. Dominantní nahrávací firma Supraphon preferovala českou hudbu, v níž tehdy v nahrávacím studiu vládli Beno Blachut a Ivo Žídek. Sám jsem poněkud překvapen, když si projdu a spočítám kompletní nahrávky operního odkazu Smetanova, Dvořákova, Fibichova, Janáčkova, jak málo v nich účinkuje přední lyrický tenorista zlaté éry, jehož Ottavio, Ferrando, Tamino, Alfred, Rudolf, Pinkerton, Lenskij, Vévoda z Mantovy i Cavaradossi, ale i skvělý Janáčkův Kudrjáš, patřili k výtečným kreacím charismatického umělce. Ostatně právě klasickou operetu interpretoval Švehla pravidelně ve Volksoper ve Vídni, kde vycítili velmi dobře pěvcův interpretační cit pro daný styl. Stejně tak často hostoval i v Theater an der Wien, kde se roku 1916 konala vřele přijatá premiéra Nedbalova Vinobraní, v německém originálu, podle textové předlohy Leo Steina pod názvem Die Ninzerbraut (Vinařská nevěsta). Tou je v díle dívka Lisa, která přijede na letní sklizeň hroznů do Záhřebu a nachází tam svoji životní lásku.

Na nahrávce můžeme obdivovat v roli Franjo Svečaka, obchodníka s ovocem, převážně jižním, i hereckou hvězdu doby – Josefa Beka.

Josef Bek (zdroj archiv ND Praha)

Báječný herec s pozoruhodnými pěveckými dispozicemi příjemného barytonu, neobyčejně populární ve své době (hraje a dobře zpívá hlavní roli řidiče autobusu ve slavném dobovém filmu Florenc 13,30 i mnoha dalších), je v žánru operety doslova jako ryba ve vodě. Byť poloha buffo tenoru jeho role mu leží občas trochu vysoko, jedná se o vynikající komplexní výkon. Nahrávka dokládá, proč byl tak oblíbený. Jeho komika je naprosto přirozená. V jeho živé interpretaci se ani nevnímá, při vší úctě k danému dílu, že jde o texty libreta přece jen typicky operetně povrchního.

Slavného operetního tenoristu Járu Pospíšila by nebylo nutno ještě před třiceti lety vůbec představovat. Snad absolutní tenorová hvězda operety již v době předválečné, válečné i poválečné. Tak trochu Karel Gott ve starším pojetí slávy. Svoji kariéru cele zasvětil operetě, byť měl v počátcích své dráhy rovněž operní ambice. Chytře učinil, jeho jméno se stalo velkým pojmem, obdobně zvučným jako například legendárního herce Oldřicha Nového.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Nedbal: Vinobraní (Radioservis 2017) (CD)

[Celkem: 6    Průměr: 4.3/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
elma

Na Slovensku mozeme iba zavidiet… ktovie, kde skoncili vzacne nahravky slovenskych umecov, ktore som v mladosti pravidelne sledovala a pocuvala.

ladislav

Predpokladám, že v archíve RTVS.