Nejdřív si vybrala odbornou školu pro ženská povolání, nakonec ale vyhrála opera

25. prosince by se dožila sta let sólistka Národního divadla, sopranistka Miluše Dvořáková. Na naší první scéně se v polovině minulého století prosadila především v lyrickém oboru.
W. A. Mozart: Figarova svatba – Miluše Dvořáková (Hraběnka) – ND Praha 1947 (zdroj archiv ND Praha / foto Josef Heinrich)

Osobnosti české opery

Miluše Dvořáková se narodila na Boží hod vánoční roku 1917 v Praze. Studovala odbornou školu pro ženská povolání vychovatelek a pěstounek dětí, kterou dokončila v roce 1935. Při studiu se už ale věnovala zpěvu, takže její další kroky vedly na Pražskou konzervatoř.

Dostalo se jí důkladného školení. Na konzervatoři studovala u profesorů Kadeřábka a Tomáškové, ale dále se soukromě vzdělávala u dalších kvalitních pedagogů. Byli to profesoři Soukup, Neumannová a Rosner, ale také dvě významné osobnosti zahraniční: slavný tenorista, přezdívaný drážďanský Caruso, pěvec italsko-chorvatského původu Tino Pattiera, který v letech 1922 v Národním divadle pravidelně v řadě rolí hostoval, a v době poválečné neméně slavný italský barytonista Apollo Granforte, jenž s Národním divadlem nějaký čas spolupracoval a na jehož působení řada slavných sólistů velice vděčně vzpomínala.

Jako posluchačka pátého ročníku konzervatoře zaujala Miluše Dvořáková při předzpívání šéfa Opery Národního divadla Václava Talicha, který usiloval o výrazné omlazení sólistického souboru. Obsadil ji na podzim roku 1940 do role Paminy v jím nově nastudované inscenaci Mozartovy Kouzelné flétny, které se s úspěchem zhostila a zpívala ji poté v řadě repríz.

Brzy se také představila v menší roli Nandy v premiéře původní novinky Jaroslava Krejčího Léto na námět tehdy populární hry Fráni Šrámka a krátce poté, v lednu 1941, v roli Micaely v Bizetově Carmen.

Nějaký čas působila v divadle jako elévka a v prvních měsících roku 1941 se stala řádnou členkou sólistického souboru. V tomto období vystoupila v řadě drobných a menších úloh, jako byly například Kněžka ve Verdiho Aidě, Hlas z nebe v Donu Carlosovi, První duch ve Fibichově Bouři anebo Kate Pinkertonová v Pucciniho Madame Butterfly. Pod taktovkou Václava Talicha zpívala také sopránové sólo v inscenaci Fibichova a Sukova Radúze a Mahuleny. Hudební složku inscenace zabezpečila Česká filharmonie a účinkoval v ní také pěvecký sbor Českého rozhlasu. Václav Talich si Miluši Dvořákovou obsadil do role Karolky ve svém nastudování Janáčkovy Její pastorkyně. S touto rolí se pak setkala i v dalších inscenacích.

Už v prvních velkých rolích přesvědčila Miluše Dvořáková o svých kvalitách. Její předností byl technicky výtečně zvládnutý hlasový projev, příjemně znějící lehký lyrický soprán, jenž byl ovšem schopný i tmavších poloh, což se posléze projevilo v dosti značné šíři jejího repertoáru. Výborně se vypořádala s rolemi subretního typu, jakými byly Esmeralda v Prodané nevěstě, Lidka ve Dvou vdovách či Zerlina, kterou zpívala v roce 1943 při premiéře nového nastudování Mozartova Dona Giovanniho, jež bylo dílem dirigenta Rudolfa Vašaty a režiséra Luďka Mandause. Především je nutné se zmínit o její Katušce ve Smetanově Čertově stěně, s níž se úspěšně vyrovnala při Talichově nastudování této opery v roce 1943 a kterou pak zpívala v dalších dvou inscenacích.

B. Smetana: Čertova stěna – Miluše Dvořáková (Katuška) – ND Praha 1948 (zdroj archiv ND Praha / foto Josef Heinrich)

V Bizetově Carmen vyměnila na čas Micaelu za Mercedes, ale v poválečných letech se k Micaele vrátila. Byla svůdnicí Lolou v Mascagniho Sedláku kavalírovi, Agátou ve Weberově Čarostřelci a v opeře současného německého autora Wernera Egka Peer Gynt, kterou při její premiéře dirigoval sám autor, byla v roli Solveig jednou z partnerek Zdeňka Otavy v roli titulního hrdiny. Vrcholným obdobím působení Miluše Dvořákové v Opeře Národního divadla byla druhá polovina čtyřicátých let a počátek let padesátých. K jejím vrcholným kreacím, v nichž vystoupila v desítkách představení, patřily především Mařenka v Prodané nevěstě, Vendulka v Hubičce a Terinka ve Dvořákově Jakobínovi.

Připomeňme i její další role v českém repertoáru. Účinkovala ve všech operách Bedřicha Smetany. K rolím, o nichž jsme se již zmínili, přičtěme ještě Ludiši v Braniborech v Čechách, Jitku v Daliborovi, Anežku ve Dvou vdovách, Blaženku v Tajemství a Hlas žence za scénou v Libuši. V mnoha desítkách repríz zpívala a tančila v roli První žínky ve Dvořákově Rusalce, v opeře Šelma sedlák se setkala s rolemi Bětušky i Berty a v jednoaktovce Tvrdé palice s postavou Lenky.

Ve Fibichově Šárce po řadu let byla představitelkou Šárčiny družky Svatavy, ve Foersterově Deboře ztělesnila roli Hanky a v Kovařovicových Psohlavcích byla hraběnkou Kateřinou. V operách Vítězslava Nováka se s ní mohli diváci setkat v roli Haničky v Lucerně a Markétky ve Zvíkovském raráškovi. V původní novince za války umučeného skladatele Rudolfa Karla Tři zlaté vlasy děda Vševěda byla představitelkou role První sudičky.

Byla výbornou interpretkou Hraběnky v Mozartově Figarově svatbě, Marcelliny v Beethovenově Fideliovi a nesmíme zapomínat ani na dva stěžejní úkoly v operách Petra Iljiče Čajkovského, na Taťánu v Evženu Oněginovi a Lízu v Pikové dámě.

V roce 1952 se Miluše Dvořáková s Národním divadlem rozloučila. Na první scénu se ale jako host v padesátých letech několikrát vrátila. Vedle Mařenky a Vendulky to ovšem bylo v jiném oboru, v rolích Milady v Daliborovi, Cizí kněžny v Rusalce a Gorislavy v Glinkově opeře Ruslan a Ludmila, kterou v Národním divadle nastudoval ruský režisér Zacharov.

Pravidelně od začátku padesátých let zpívala též v operních inscenacích libereckého divadla, kde měla souběžně při svém angažmá v Národním divadle poloviční úvazek. V letech 1961–1977 učila na Pražské konzervatoři. I když působení Miluše Dvořákové na operní scéně nebylo dlouhé, rozhodně si zaslouží, aby její jméno bylo připomenuto.

Miluše Dvořáková zemřela 30. září 2005 v Praze.

Reklama

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na