Nejočekávanější operní události roku 2018 v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Stejně tak v repertoáru Anji Kampe dominují wagnerovské role: Sieglinde (Mnichov, kde se v představení Valkýry potká právě s Ninou Stemme na letní přehlídce), Isolda (Staatsoper Unter den Linden v Berlíně) i Kundry (Wiener Staatsoper, Opéra national de Paris).

Angela Denoke, která se obrací k charakternímu oboru, se po rozsahem mezzosopránové Hraběnce Geschwitz z Bergovy Lulu, kterou poprvé zpívala nedávno ve Vídni a na konci ledna ji ztvární v Hamburku, soustředí na nový part Ženy v soudobé opeře Senza sangue Pétera Eötvöse také v Hamburku. V jarních měsících se stane i svůdnou Kundry v Mannheimu a v květnu pak Hraběnkou v Straussově Capricciu v sérii představení ve Wiener Staatsoper.

Ze slavných mezzosopranistek pak Cecilia Bartoli, značně vytížená organizačními povinnostmi Salzburger Pfingstfestspiele i koncertními turné, ohlašuje Isabellu z Rossiniho Italky v Alžíru v nové inscenaci právě na Pfingstfestspiele, která bude přenesena na program letního salcburského festivalu. Loyova inscenace Händelovy Alciny, ve které již zpívala v Curychu, bude v březnu přestudována v pařížském Théâtre des Champs Elysées, kde se Bartoli opět zhostí titulní role mocné čarodějky v ostrovní říši plné kouzel a intrik.

Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili dává přednost plnokrevným vášnivým charakterům, jako jsou Carmen (Drážďany, Mnichov), Santuzza (Řím) nebo verdiovské party Azuceny (Metropolitní opera v New Yorku a Deutsche Oper Berlin) a Amneris ve Wiener Staatsoper.

Joyce DiDonato čekají dvě velmi rozdílné role v první polovině roku 2018. Part Sestry Helen Prejean z opery Jakea Heggieho Dead Man Walking byl původně napsán pro Fredericu von Stade. Nyní tuto nesmírně namáhavou roli v drásajícím příběhu o víře a trestu smrti bude americká mezzosopranistka zpívat v Teatro Real v Madridu na konci ledna. Francouzský šarm je pak nutný pro roli Popelky v Massenetově opeře Cendrillon, která bude nastudována v Metropolitní opeře v New Yorku. Pellyho převzatá inscenace není ale pro DiDonato novinkou, tento part v ní zpívala již v Barceloně.

Švédka Anne Sofie von Otter se v jarních měsících bude věnovat turné s Poulencovou operou Dialogy karmelitánek, kde vystupuje jako Madame de Croissy. Turné začíná v  Théâtre des Champs Elysées v únoru a pokračuje na dalších jevištích Francie. Na mnichovských letních operních slavnostech vystoupí v nedávno nastudované inscenaci Figarovy svatby jako Marcellina.

Vrcholem letošních vystoupení Waltraud Meier budou zřejmě její Ortruda v nové inscenaci Lohengrina na Bayreuthském festivalu 2018 a Klytaimnestra v obnovené Straussově Elektře v Teatro alla Scala na podzim tohoto roku.

 

A co chystají slavní tenoři?
Jonas Kaufmann v jarních měsících především dvakrát zazpívá Andreu Chéniera ze stejnojmenné veristické opery Umberta Giordana, nejprve v Teatro del Liceu v Barceloně a pak v sérii vystoupení ve Wiener Staatsoper. Mnichovské operní slavnosti ho ohlašují jako Parsifala v nové inscenaci a Siegmunda.

Polský tenorista Piotr Beczała po Rudolfovi z Pucciniho Bohémy, kterého v těchto dnech zpívá v berlínské Staatsoper Unter den Linden, vstoupí jako další tenor v roli Dona Josého do letité Zeffirelliho inscenace Bizetovy Carmen ve Wiener Staatsoper. Po přesunu za oceán pak v březnu bude zpívat hlavní tenorový part Verdiho Luisy Miller v Metropolitiní opeře. Závěr sezony 2017/2018 patří inscenacím v Curychu, nejprve titulnímu partu z Massenetova Werthera a pak oblíbenému operetnímu partu tohoto zpěváka – Princi Su-Čongovi z Lehárovy Země úsměvů.

Americký tenorista Matthew Polenzani, který má s Piotrem Beczałou zčásti totožný repertoár, podnikne cestu opačným směrem. V současnosti vystupuje jako Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky v Met, pak zopakuje nešťastného Fernanda z jiné Donizettiho opery, Favoritky, na scéně Bayerische Staatsoper, aby později v dubnu zpíval Rodolfa z Verdiho Luisy Miller v Curychu. Postavu stejného jména – Rodolfa z Bohémy bude na konci roku 2018 ztělesňovat v Palermu.

I Vittorio Grigòlo zůstává věrný italskému repertoáru. Po Cavaradossim, kdy vlastně zastoupil kolegu v dosti krátkém časovém intervalu v Metropolitní opeře, zde bude od března vystupovat jako Edgar v Donizettiho Lucii de Lammermoor a pak v květnu bude zpívat Rinuccia z Gianniho Schicchiho v Paříži, kde není inscenován celý Pucciniho Triptych, ale v první části večera před touto fraškou zazní jiná operní komedie – Ravelova Španělská hodinka.

Edgara bude zpívat i Juan Diego Flórez (květen v Mnichově), který také vytvoří Hoffmanna v exkluzivní inscenaci Offenbachových Hoffmannových povídek v Monte Carlu již tento leden, kde všechny čtyři ženské role má zpívat Olga Peretyatko-Mariotti. V květnu pak v mnichovské Bayerische Staatsoper bude střídat Gennara z Donizettiho Lucrezie Borgie (do titulní role se vrací Edita Gruberová) a již zmiňovaný part Edgara. Po Mnichově se přesune do Vídně, kde zpívá v sérii Rigoletta Vévodu mantovského.

Roberto Alagna přešel definitivně k nejtěžšímu dramatickému italskému oboru (Turiddu a Canio v lednu v Met, Verdiho Otello a Pucciniho Kalaf v březnu a dubnu ve vídeňské Staatsoper). Z francouzského repertoáru bude zpívat Samsona ve Vídni a v Paříži. Za vrchol sezony je považováno jeho první bayreuthské vystoupení v roli Lohengrina (premiéra 25. července 2018).

Velmi pilný ázerbájdžánský tenor Yusif Eyvazov započal rok 2018 v Moskvě ve Velkém divadle tenorovým partem v Pucciniho Manon Lescaut, vedle koncertů pak zde vystoupí v únoru i jako Heřman v Čajkovského Pikové dámě a Don Carlos. V jarních měsících by měl zpívat i Kalafa v Praze, Cavaradossiho ve Filadelfii a Manrica v Berlíně. Společně s manželkou Annou Netrebko vytvoří milenecký pár Maurizia a Adriany v Cileově opeře Adriana Lecouvreur v Baden-Badenu.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (2) “Nejočekávanější operní události roku 2018 v Operním kukátku

    1. Dobrý den, loni před koncem roku skutečně došlo v programu letního operního mnichovského festivalu 2018 ke změně protagonistky Tosky, kdy odřeknuvší Annu Netrebko vystřídala Angela Gheorghiu. Děkujeme za upozornění, v textu jsme již opravili, za redakci i autora se omlouváme.

Napsat komentář