Nejvýznamnější letošní operní události USA v Operním kukátku
Z historie vánočních oper
Historie oper s vánoční tématikou sahá až do samých počátků opery, do pozdně renesanční Itálie. První operou s vánočním námětem je zřejmě Il gran natale di Christo Salvatore nostro (Velké narození Krista, našeho Spasitele), společné dílo dvou zakladatelů opery Jacopa Periho a Giovanniho Battisty da Gaglianiho z roku 1622. Hudba je bohužel ztracena, ale libreto tištěné v roce 1625 se zachovalo. Další díla sedmnáctého a prvé poloviny osmnáctého století vycházejí z totožné tématiky biblického vyprávění o slavném narození Páně. Teprve práce druhé poloviny osmnáctého století (Charles Dibdin: The Christmas Tale / Vánoční příběh, 1773; Johann Baptist Schenk: Die Weinacht auf dem Lande / Vánoce na venkově, 1786) kombinují biblický příběh s obvyklou singspielovou zápletkou, která vytváří vnější rámec díla. Do obsáhlejší tvorby oper s vánoční tematikou v devatenáctém a dvacátém století významně vstupují dva náměty, Gogolova povídka Štědrovečerní noc z cyklu Večery na samotě u Dikaňky a Dickensova novela Vánoční koleda. Gogolovu předlohu zhudebnil jak ukrajinský skladatel Mykola Lysenko, tak Nikolaj Rimskij-Korsakov. Motivů z ní využil i Petr Iljič Čajkovskij v libretu Kováře Vakuly, později přepracovaném jako úspěšnější Střevíčky.

Ve dvacátém století vznikají i velmi různorodá díla, jež se dotýkají Vánoc v různých podobách, v některých případech dochází k pozoruhodnému kontrastu útěšné podoby svátků s tragickým osudem chudých dětí (především operní varianty smutné pohádky Děvčátko se sirkami). Mezi nejúspěšnější díla patří Rebikovova dětská opera Jolka, uváděná ve dvacátých a třicátých letech i v Čechách jako Vánoční stromek podle Dostojevského povídky. V Německu se pak rozšířila opera Hanse Pfitznera Das Christ-Elflein. Několik skladatelů zhudebňuje Dickensovu uvedenou novelu.
Na dlouhou dobu se vůbec nejúspěšnější a v televizi nejčastěji uváděnou vánoční operou stává dodnes oblíbený operní mirákl Gian-Carla Menottiho Amahl and the Night Visitors (Amahl a noční návštěvníci, 1951) s příběhem Tří králů. Pozoruhodná je opera Paula Hindemitha Das lange Weihnachtsmahl (Dlouhá štědrovečerní večeře), kdy na krátkém časovém prostoru třičtvrtě hodiny zaznamenává osud tří generací americké rodiny pravidelně se scházející u štědrovečerní hostiny.
Objevují se také díla inspirovaná lidovou kulturou, zvyky a vyprávěními. Z našeho regionu je třeba jmenovat zhudebnění Dickensovy předlohy Jánem Cikkerem Večer, noc a ráno (nebo s alternativním názvem Mister Scrooge) z roku 1963. Nejúspěšnějším českým příspěvkem pak zůstává půvabná zpěvohra České jesličky podle lidových her a národních koled Jaroslava Křičky, inspirovaná i barokním divadlem. Autoři libreta, Jan Port a Bohuš Stejskal, čerpali ze své vinohradské inscenace dramatického pásma České pašije. Zpěvohra je stále součástí širšího národního repertoáru. Velké popularitě se především v Ostravě těší Jesličky svatého Františka Pavla Helebranda z roku 1996 s libretem podle učení sv. Františka z Assisi a moravské lidové poezie.

Konfrontaci hrůz zákopů první světové války a vánočního svátku míru přinesla oceňovaná opera Silent Night (Tichá noc, 2011) Kevina Putse a zřejmě nejnovějším příspěvkem je pohádková opera Becoming Santa Claus / Stát se Santa Clausem (2015) renomovaného amerického skladatele Marka Adama.
Luxusně obsazená Pucciniho Bohéma v Ženevě
Ženevská inscenace nabízí Pucciniho Bohému jako tradičně inscenovaný titul v režii Matthiase Hartmanna. Paolo Arrivabeni, šéf operního souboru v Lutychu, diriguje s přehledem Orchestre de la Suisse Romande. Opera je nastudována ve dvou kompletních obsazeních čtyř klíčových charakterů.

První premiéru (21. prosince 2016) zpívalo několik hvězd současného operního nebe. Ukrajinský tenor Dmytro Popov ztvárňuje s velkým ohlasem partii Rodolfa, tedy svou parádní roli, se kterou sklidil značný ohlas v roce 2013 v londýnské Covent Garden, zpívá ji v Bavorské státní opeře a na podzim s ní debutoval v Metropolitní opeře. Julia Novikova, koloraturní sopranistka, je koketní Musettou a mladý francouzský barytonista Andrè Schuen jejím partnerem jako hlasově i herecky imponující Marcello. Pouze gruzínská sopranistka Nino Machaidze v roli Mimi, kterou teprve nedávno zařadila do svého repertoáru (letos pro Los Angeles), sklízí určité připomínky pro přílišnou energii a hlasovou robustnost, kterou do role nebohé souchotinářky vkládá. Do konce roku následuje ještě dalších osm repríz, včetně představení o silvestrovském večeru, a další tři představení pak ještě 3., 4. a 5. ledna 2017. Druhé obsazení je tvořeno méně známými jmény (Sébastien Guèze/Rodolfo, Ruzan Mantashyan/Mimi, Michael Adams/Marcello a Mary Feminear/Musetta).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky