Nejvýznamnější letošní operní události USA v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3


Nejvýznamnější operní události v USA za rok 2016
Renomovaný server New York Classical Review zveřejnil výslední tradiční ankety deseti nejvýznamnějších hudebních událostí v USA za rok 2016. Na prvním, čtvrtém, pátém a sedmém místě ankety se nacházejí operní interpretace. V čele tabulky najdeme výkon americké sopranistky Patricie Racette v titulní roli Straussovy opery Salome na scéně Metropolitní opery v New Yorku. Komplexní výkon pěvkyně oslovil kritiky natolik, že ji zařadili na anketní vrchol, i když původně neměla v inscenaci vůbec vystupovat a nahradila vybranou Catherine Naglestad. Produkce soudobé opery Kaiji Saariaho L’amour de loin (Láska zdaleka) si získala recenzenty celkovou kvalitou inscenace v čele s vynikající režií Roberta Lepageho, přesvědčivou vizuální podobou, hudebním nastudováním i skvělými výkony tří sólistů (čtvrté místo) – o této inscenaci jsme psali v překladu článku z The New York Times (zde).

Kaija Saariaho: L’amour de loin – Metropolitan Opera New York 2016 (zdroj metopera.org)

Na další, páté příčce ankety se umístil srdceryvný výkon sólistů Kristīne Opolais jako Čo-čo-san a Roberta Alagny jako Pinkertona v obnovené inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly v oceňované režii Anthony Mingella taktéž na scéně první newyorské operní scény. A na sedmém místě zabodovala další dlouholetá hvězda Metropolitní opery Sondra Radvanovsky jako anglická královna Alžběta I. v Donizettiho opeře Roberto Devereux.


Luba Skořepová a opera
Den před Štědrým večerem zemřela česká herečka Luba Skořepová (1923–2016), doyenka činoherního souboru Národního divadla a živoucí paměť českého herectva po druhé světové válce. V mládí se školila v tanci a pak vystudovala herectví na Pražské konzervatoři.

Luba Skořepová (zdroj cs.wikipedia.org/Kirk)

Její kontakty s hudebně-dramatickou tvorbou byly jen příležitostné. Vystoupila v menších rolích, například v televizní inscenaci oblíbené hudební komedie Sto dukátů za Juana (Česká televize, 1971) nebo jako hospodská v hudební pohádce Tlustý pradědeček (Česká televize, 1984) podle stejnojmenné předlohy Josefa Čapka, nikoliv ale s hudbou Jaroslava Křičky, nýbrž v novém hudebním zpracování Otmara Máchy. Václav Kašlík si ji také vybral do epizodní role Zlé ženy pro televizní film Requiem za Kouzelnou flétnu (Česká televize, 1968), vzniklém na základě scénáře Ludvíka Aškenazyho, původně zamýšleném jako libreto pro program Laterny magiky. Film, ve kterém účinkovaly i operní zpěvačky Helena Tattermuschová nebo Ivana Mixová či tenorista Milan Karpíšek, zpracovával osudy posledního životního období Wolfganga Amadea Mozarta. Záhy ale kvůli osobě politicky nepohodlného scénáristy skončil v trezoru. S operním pěvcem Milanem Karpíškem se pak Luba Skořepová setkala v detektivce Černá punčocha, kde hrála jeho manželku. Zřejmě jedinou její ryze operní rolí je mluvená rolička komorné Terezky na kompletní operní nahrávce Lucerny Vítězslava Nováka pod taktovkou Františka Vajnara na deskách Supraphonu (nahráno 1984, distribuováno 1986).


Nahrávka týdne

Elīna Garanča – Revive (zdroj deutschegrammophon.com)

Elīna GarančaRevive. Orchestra de la Comunitat Valenciana, dirigent Roberto Abbado. Deutsche Grammophon 2016, Nr. 0289 479 5937 3, 1 CD. Nové album lotyšské mezzosopranistky Elīny Garanči, jež si nadělila ke svým čtyřicátinám, výrazně naznačuje nový repertoár, který pěvkyně hodlá v následujících letech interpretovat. Světově proslavená pěvkyně opustila většinu koloraturních rolí rossiniovského a mozartovského repertoáru a také vytvoří naposledy roli Oktaviána ze Straussova Růžového kavalíra v koprodukci londýnské Covent Garden a Metropolitní opery (v této inscenaci Roberta Carsena se také s velkými produkcemi chce rozloučit i americká sopranistka Renée Fleming). Roli Oktaviána zpívala více než sedmnáct let na předních světových scénách. Na scéně vytvořila v nedávné době dvě vynikající role, psané pro dramatický mezzosoprán, a to Léonor di Guzman v Donizettiho Favoritce a Santuzzu v Mascagniho Sedláku kavalírovi. A právě nejznámější ukázkou z partu Santuzzy (Voi lo sapete, o mamma) album Revive začíná.

V celkem čtrnácti áriích pěvkyně zkombinovala mezzosopránové a altové árie z nejznámějších oper světového repertoáru s ukázkami děl málo známých a řídce uváděných, byť ty nejznámější ukázky pro tento hlasový obor převládají. Bohužel hudební archivy nabízejí pro obor dramatického mezzosopránu mnohem menší výběr než pro sopránové obory. A tak na většině alb nalezneme alespoň jednu árii titulní hrdinky ze Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila nebo árii Eboli z Verdiho Dona Carlose (italská verze). Na albu se střídají árie z italských a francouzských operních děl devatenáctého století v obdobném počtu. Poněkud dramaturgicky nezakotveně působí jedině ruská árie Mariny z Musorgského Borise Godunova, jež sice odpovídá dramatismem profilu alba, ale její hudební jazyk i myšlenkový svět je poněkud vzdálen francouzskému romantismu (Berlioz: Trojané), francouzské lyrické opeře (Saint-Saëns: Samson a Dalila, Henri VIII.; Massenet: Hérodiade, Werther; Thomas: Mignon) nebo verdiovské opeře (Don Carlos, Rataplan Preziosilly z Verdiho Síly osudu) a ukázkám z italské předveristické a veristické opery (Ponchielli: La Gioconda, Cilea: Adriana Lecouvreur dokonce ve dvou ukázkách, Mascagni: Cavalleria rusticana, Leoncavallo: Bohéma).

Právě z Cileovy opery si pěvkyně vybrala árie obou soupeřek o přízeň Maurizia Saského, z prvního dějství vyznání francouzské herečky (přičemž part Adriany Lecouvreur je psán pro soprán a osobně nepamatuji, že by ho ztvárnila mezzosopranistka) a z druhého dějství árii pomstychtivé Kněžny z Bouillonu. Vysloveně potěší právě málo nahrávané árie z Massenetetovy Hérodiade, Saint-Saënsova Jindřicha VIII. nebo Leoncavallova zpracování Murgerovy předlohy s příběhy pařížské bohémy, kterou přes vynikající hudební kvality i zdařilejší libreto, věrnější předloze, zastínilo Pucciniho zhudebnění. Suverénní vokální projev pěvkyně zaujme okamžitě jako vždy „aristokratickým“ výrazem, její hrdinky ze všech sociálních vrstev mají v sobě hluboce uloženou jak vášnivost, tak uvědomění si sama sebe jako lidské bytosti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na