Není dnes většího beethovenovce, než je Rudolf Buchbinder

Proti této větě by mohlo mnoho posluchačů namítnout několik připomínek, já si však stojím za svým. Protože hra Rudolfa Buchbindera je jako drahokam, který svoji vysokou hodnotu uchovává napříč časem. Je to univerzální hodnota, která zachovává hudbu, není to krátkodobá oslňující záře, která druhý den vyprchává.
Rudolf Buchbinder, Sächsische Staatskapelle Dresden – Drážďany 22. ledna 2018 (zdroj FB Staatskapelle Dresden / foto Matthias Creutziger)

A není to samozřejmě pouze o technice a talentu. Buchbinderova hra se v Beethovenovi dostává do vyšších sfér, protože se opírá o celoživotní studium všech aspektů Beethovenova díla i interpretace jeho děl napříč dobou. Přistupuje k interpretaci s respektem a věnuje se pouze jí. Žádné další vlivy, žádná další zbytečná gesta. Pouze ryzí hudba právě teď. Měl jsem možnost slyšet Rudolfa Buchbindera již několikrát a vždy odcházím s pocitem, který ve mně dlouho přetrvává. A to z Beethovenových sonát, Brahmsových klavírních koncertů i ze hry díla Wolfganga Amadea Mozarta. Z těchto zážitků vyvstává ten z tohoto týdne, kdy se Rudolf Buchbinder představil se Sächsische Staatskapelle Dresden. Vedl první a poslední klavírní koncert Ludwiga van Beethovena.

Vyprodané hlediště drážďanské Semperoper samo naznačovalo, jak je Buchbinder v Drážďanech oblíben (a oblíben je i u šéfdirigenta Christiana Thielemanna). V tento večer zastal sólista i roli dirigenta, což se bezprostředně projevilo na jeho vizi celkové interpretace koncertů i konkrétních jednotlivých míst, kde Buchbinder například požadoval zesílení či zeslabení jednotlivých nástrojů nebo nástrojových sekcí (například v Prvním koncertu a jeho finální větě nebo ve finále Pátého koncertu).

První C dur a Pátý Es dur klavírní koncert jsou mými nejoblíbenějšími a často u mne osobně soupeří v pořadí oblíbenosti podle interpretace jednotlivých klavíristů, přičemž mnohdy to jsou úplné protiklady. Například Kissinova energičnost a rychlost mi dokáží otevřít První koncert v jiném (a „nebeethovenovském“) světle nebo naopak Zimermanova přesnost a konstantnost je mi sympatická v koncertě Pátém. Buchbinder se tradičně drží umírněné pozice a nevytváří žádný hráčský extrém jako již zmíněný Kissin. Naopak, První klavírní koncert otevírá velmi pomalu a již první údery do klaviatury naznačují, že každý tón je přesně na tom místě, kam patří.

Melodičnost koncertu vytváří v sále nesmírně uspokojivé posluchačské pocity, načež je Buchbinder částečně narušuje oproti předchozí hře razantní kadencí v závěru první věty. Nesmím zapomenout upozornit na neustálý pocit uvědomění a pokory, které z jedenasedmdesátiletého Buchbindera vyzařují. Largo je potom citovou paletou, založenou na jednoduché, ale účinné myšlence věty. Efektní závěrečná věta se odehrává znovu v rozvážném tempu, avšak dostatečně živě, a je vidět, jak si orchestr s klavíristou společně rozumějí. A není to pouze univerzální přátelství, které vidíme v dnešním koncertním světě. Je dlouhodobé a podobné tomu, co cítí Buchbinder k Vídeňským filharmonikům. Mimochodem, koncert to byl podobný, jako když ho Buchbinder hraje s Vídeňskými, ovšem hra v Drážďanech byla více konstantní a usazená oproti živelnější Vídni.

Snad nejhranější Beethovenův koncert, Pátý Es dur op. 73, zvaný také „Císařský“, začal orchestrálně nesmírně projasněně. Buchbinder si zachovává jisté úhozy a bezprostřední lesk. Srozumitelné frázování formuje další téma a věta vrcholí ve stupňujícím se tempu. Po rozvolněné střední větě nastupuje Buchbinder do již nestárnoucího tématu věty finální, které prolíná až do úplného závěru. Z celé hry srší radost a slavnostní nálada. Nikde nedochází k problému ve hře Buchbindera nebo orchestru či k nedostatečnému odhadnutí síly zvuku. Obě složky fungují v absolutní souhře. Koncert končí razantně a na uměleckém vrcholu.

Nelze po tomto večeru napsat, který z Beethovenových koncertů u mne vyhrál. Vyhrály oba a vyhrál především Rudolf Buchbinder.

Hodnocení autora recenze: 100 %

 

Speciální koncert s Rudolfem Buchbinderem
Dirigent, klavír: Rudolf Buchbinder
Sächsische Staatskapelle Dresden
22. ledna 2018 Semperoper Drážďany

program:
Ludwig van Beethoven:
– Koncert pro klavír a orchestr č. 1 C dur, op. 15
Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur, op. 73

www.staatskapelle-dresden.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat