Netradiční ročník festivalu Struny podzimu zakončí pocta Astoru Piazzollovi

Festivalu Struny podzimu se podařilo popasovat s nástrahami, které organizátorům kulturních akcí připravil rok 2020 a navrch přidává na závěr letošního programu ještě jednu lahůdku. Do Divadla X10 pozval k natáčení ansámbl Orquestrina pod vedením hornisty Radka Baboráka, aby v prostředí podzemního divadla natočil koncert předjímající 100. výročí narození největší osobnosti argentinského nového tanga Astora Piazzolly.

Radek Baborák a Orquestrina (foto Petra Hajská)

Koncert Radka Baboráka a jeho jedenáctičlenného ansámblu festival odvysílá 17. prosince 2020 ve 20:00 na svém webu, facebookovém profilu a také na webových stránkách ČT art.

„Nejen naše venkovní koncerty na střeše Lucerny a hladině Vltavy, ale i listopadové exkluzivní online koncerty zaznamenaly silný ohlas. Sice se už všichni netrpělivě těšíme na živé koncerty, ale přinést originální hudební zážitky do desítek tisíc domácností po celém světě má také své kouzlo. Věřím, že jedenáctka hudebníků, sestavená Radkem Baborákem, a jejich pocta Argentině bude skvělým zakončením letošního festivalu, navíc v roce, kdy fotbalový svět přišel v šedesáti o legendu a jiná argentinská ikona, Astor Piazzolla, by oslavila příští rok 100. narozeniny,“ vysvětluje rozhodnutí obohatit program o další přenos prezident Strun podzimu Marek Vrabec. Neotřelé vizuální pojetí koncertu zajistí scénograf a režisér Michal Caban a kameraman a spolurežisér Vojtěch Kopecký, o zvukový zážitek se postará studio Sono.

Ačkoli Piazzollova hudba, která je pro posluchače po celém světě synonymem pro tango nuevo, neobsahuje party pro lesní roh, Radek Baborák pokračuje ve své průkopnické cestě aranžéra a interpreta Piazzollova díla v netypickém obsazení. Roli bandoneonu, tradičního nositele zvuku argentinského tanga, přebírají lesní roh, basklarinet, housle a klavír. Baborák tak v novém aranžmá dává vyniknout samotným skladbám a mistrovské invenci Piazzolly, který dovedl na malé ploše dosáhnout velkého výrazu, exaltovanosti i vášně v kontrastu s melancholií a pokorou.

Struny podzimu 2020: Z krize se zrodil jiný festival
Navzdory omezením, která byla postupně znovu zaváděna, se festivalu letos podařilo uskutečnit většinu koncertů z původně plánovaného programu. Ještě na jaře organizátoři učinili z dnešního pohledu šťastné rozhodnutí – zrušit všechny zvažované říjnové koncerty a místo nich uspořádat v září poprvé v historii festivalu koncerty na výjimečných místech pod širým nebem. Festival tak zahájil dvojkoncertem na střeše paláce Lucerna izraelský kontrabasista Avishai Cohen se svým novým jazzovým triem. Dalším počinem, kterým Struny podzimu zareagovaly na koronavirovou krizi, byl koncert Hope for Prague/Prague Sounds s britským houslistou Danielem Hopem, který se uskutečnil na unikátní plovoucí scéně v blízkosti Národního divadla a Slovanského ostrova. Koncert zaznamenal mimořádný návštěvnický úspěch a mezinárodní mediální přesah. Prostřednictvím mezinárodní televize TV Arte a díky koprodukci s Českou televizí byl přenášen do celého světa. „Jednalo se o organizačně i produkčně nejnáročnější projekt v téměř pětadvacetileté historii festivalu. Jen plovoucí scéna na Vltavě se z vojenských pontonů z celé republiky stavěla na Vltavě téměř týden. Naše úsilí bylo odměněno mimořádným ohlasem, který daleko přesáhl hranice republiky a jež byl skvělou reklamou na krásy naší metropole,“ těší Vrabce, který má v plánu s venkovními koncerty v kulisách Prahy pokračovat i v budoucnu.

Struny podzimu 2020, Vivaldi Recomposed: Daniel Hope (foto Petra Hajská)

Festivalu se podařilo uspořádat také koncert doprovodného programu Offstrings, na němž v Rudolfinu vystoupil Pavel Haas Quartet společně s Quartetto di Cremona. S příchodem druhé vlny epidemie a zákazem veřejných akcí ale musely Struny podzimu hledat způsob, jak další koncerty pro publikum uvězněné ve svých domovech zachránit. „A tak jsme to otočili. Sestavili jsme mezinárodní filmový a televizní štáb. Ten následně natočil umělce, kteří měli na festivalu vystoupit, živě v jejich domovských městech, navíc v mimořádné zvukové i obrazové kvalitě,“ vzpomíná Vrabec na koncerty Brandt Brauer Frick Ensemble v Berlíně a Andrease Scholla s Tamar Halperin ve Wiesbadenu. Online byla odvysílána rovněž repríza scénického Recitálu Jiřího Suchého z loňska. Živá repríza tohoto koncertu je do Rudolfina plánována na rok 2021. Fanoušci tak o zážitky, na které se těšili, nepřišli. V den a hodinu původně plánovaných koncertů je festival přinesl do bezpečí a pohodlí jejich domovů.

„Krize je nejlepším testem kvality a životaschopnosti festivalu. Právě schopnost inovace je pro přežití v této nepoznané situaci zásadní. Shodou šťastných okolností, ale jak věřím také díky kreativnímu přístupu, se podařilo připravit pro publikum neopakovatelné a unikátní umělecké zážitky v intencích naplňování poslání festivalu. Koncerty festivalu se dostaly ke statisícům diváků, získaly si pozornost médií domácích i zahraničních a povědomí o festivalu se mezinárodně výrazně posílilo. O to víc se už nyní těšíme na jubilejní 25. ročník v příštím roce,“ zakončuje hodnocení letošních netradičních Strun podzimu jejich prezident.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments