Newyorské dobrodružství zvané opera

  1. 1
  2. 2

Co říct o nové newyorské Lulu? Musíte ji vidět, slyšet, zažít, nenechat si ujít příležitost slyšet famózní výkon (a to bez jakýchkoli příkras) Marlis Petersen v titulní roli. Letos sedmačtyřicetiletá koloraturní sopranistka navíc avizovala, že s touto Lulu (svou desátou produkcí v kariéře) se navždy loučí (v Evropě už jí sbohem dala). Petersen je krásná, svůdná, umí být dítětem i bestií, křehkou dívkou i chladnou vražedkyní. Elegance sama i nejhorší spodina v jedné ženě, to vše Marlis Petersen umí rozehrát ve čtyřhodinovém představení a jen tak mimoděk zpívá. Nevřeští, neječí, zpívá (odposlechnuto z publika). Nebojuje s hlasem a s obtížnými výškami, v celém hlasovém spektru zpívá tak, jako by jen volně dýchala či rozprávěla. Je tou pravou a podle mnohých kritik momentálně nejlepší Lulu na světě – krásnou ženou mnoha tváří a životních zkušeností, která skrze sexualitu a emoce ovládá své oběti – muže i ženy –, aby se zároveň sama stala obětí svého prostředí.

Alban Berg: Lulu - Marlis Petersen (Lulu) - Metropolitan Opera New York 2015 (foto Ken Howard/Met Opera)
Alban Berg: Lulu – Marlis Petersen (Lulu) – Metropolitan Opera New York 2015 (foto Ken Howard/Met Opera)

Ztělesňuje děsivé aspekty lidského stavu před a po civilizaci bez morálky. Libretista a skladatel Alban Berg (vycházel ze dvou divadelních her Franka Wedekinda) tluče na dveře základních lidských instinktů i zřetelné moderní amorality, nastoluje v souladu s Wedekindem osudové téma lásky a smrti. (Nezapomínejme na to, v jaké společenské atmosféře Lulu vznikala. Už na prahu třicátých let byla Bergova hudba na seznamu takzvané degenerativní hudby).

Alban Berg, jak je známo, umřel dříve, než stačil dokončit třetí dějství opery, a dílo tak bylo poprvé provedeno jako fragment (Curych, 1937). Arnold Schönberg si dokončení opery z časových důvodů nakonec rozmyslel a vdova po Bergovi zakázala pak komukoli jinému dílo dokončit. Tajně, ještě za života Helene Berg, byla opera dokončena Friedrichem Cerhou a přislíbena provedení v Paříži. Tam také byla po její smrti opera jako celek premiérována (1979). A právě v Cerhově verzi s třetím dějstvím, které dle mého názoru z hutného konceptu Bergovy hudby místy nešťastně trčí a přináší cizorodou až lacinou náhražku, se dnes opera uvádí nejčastěji.

Velkou senzací je v současné newyorské inscenaci na nejvyšší možné úrovni postavené obsazení. Skutečně zde není malých rolí a výkony například Susan Graham, Daniela Brenna nebo Johana Reutera či Martina Winklera jsou rovnocenné výkonu Marlis Petersen.

Alban Berg: Lulu - Susan Graham (Countess Geschwitz) - Metropolitan Opera New York 2015 (foto Ken Howard/Met Opera)
Alban Berg: Lulu – Susan Graham (Countess Geschwitz) – Metropolitan Opera New York 2015 (foto Ken Howard/Met Opera)

Diváky momentálně přitahuje nejen Bergova hudba, existenciální příběh mladé ženy obnažený až na kost, ale osoba režiséra a scénografa, jihoafrického umělce Williama Kentridge, jehož jasně rozpoznatelný scénický rukopis vám okamžitě připomene inscenaci opery Nos Dmitrije Šostakoviče, se kterou Kentridge doslova jako zjevení debutoval v Met v roce 2010. Jeho černobílá „novinová“ scéna je v Lulu ještě více podtržena videem a animacemi převážně ve smyslu jednoduché černobílé oživlé kresby, koláže, skládačky. Tři dějství a celkem sedm obrazů kouzlí s prostorem zdánlivě jednoduše, a to pomocí obrovských posunovacích dveří a v jejich vrstvách vyřezaných průchodů překvapivých geometrických tvarů, které umí vytvořit intimní malířské studio, divadelní šatnu, obývací pokoj nebo podkroví. Je zde i scénický náznak loutkového divadla či průvodu maškar a tomu blízké obří papírové rukavice i pomalovaná papírová torza nahého ženského těla, která tu a tam zdobí spoře oděnou Marlis Petersen. Co tím chtěl William Kentridge říci? Jaké nám prostřednictvím Bergovy hudby i libreta posílá vzkazy?

V českých kinech se dává přenos Lulu z Metropolitní opery 21. listopadu, v Metropolitní opeře samotné už jen do 3. prosince, kdy se dobrodružství zvané opera alespoň na tomto místě uzavře, protože zbytek sezony je už ve znamení tradičních italských kousků. Doufejme, že i ty budou klást tolik potřebné otázky.


Wolfgang Amadeus Mozart:
Don Giovanni
Hudební nastudování a dirigent: Ryan McAdams
Režie a scéna: Edwin Cahill
Kostýmy: Brandon McDonald
Světla: Yael Lubetzky
Chamber orchestra
Premiéra 6. listopadu 2015 Angel Orensanz Center New York
(psáno z reprízy 8. 11. 2015)

Don Giovanni – Philip Cutlip
Leporello – Eric Downs
Il Commendatore – Christian Zaremba
Donna Anna – Amy Shoremount-Obra
Don Ottavio – Yujoong Kim
Donna Elvira – Marquita Raley
Masetto – Matthew Patrick Morris
Zerlina – Cecelia Hall
Ghost of Tirso de Molina – Joel Reuben Ganz

www.ventureopera.com
***

Alban Berg:
Lulu
Dirigent: Lothar Koenigs
Režie: William Kentridge
Scéna: Sabine Theunissen
Kostýmy: Greta Goiris
Světla: Urs Schönebaum
The Metropolitan Opera Orchestra and Chor
(koprodukce Metropolitan Opera / Dutch National Opera / English National Opera)
Premiéra 5. listopadu 2015 Metropolitan Opera House New York
(psáno z reprízy 9. 11. 2015)

Lulu – Marlis Petersen
Dr. Schön / Jack the Ripper – Johan Reuter
Countess Geschwitz – Susan Graham
Alwa – Daniel Brenna
Schigolch – Franz Grundheber
Animal Tamer / Acrobat – Martin Winkler
Painter / African Prince – Paul Groves
Physician / Professor / Policeman – James Courtney
Prince / Manservant / Marquis – Alan Oke
Dresser / Schoolboy / Page – Elizabeth DeShong
Theater Manager / Banker – Julian Close
Journalist – Tyler Duncan
Servant – Paul Corona
Designer – Kathryn Say
Girl – Ashley Emerson
Mother – Jane Shaulis
Solo Performer – Joanna Dudley
Solo Performer – Andrea Fabi

www.metopera.org

Autorka je hudební redaktorkou Českého rozhlasu

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat