Neznámá Čajkovského Čarodějka

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Čajkovského partituru nádherně rozezněl dirigent Mikhail Tatarnikov u pultu ORF Radio-Symphonieorchestr Wien. Plný zvuk, smysl pro použité lidové rytmy a dokonalá spolupráce se zpěváky naplnily toto zvukově bohaté pojetí. Dirigent se nebál kontrastů ani efektů (bouře v závěru) a jeho úsilí se mu plně vyplatilo, stejně jako vzorovému nastudování sborového partu – Arnold Schoenberg Chorem, tentokrát ve výborné ruštině. Zvukové autenticitě prospěli především ruští (nebo slovanští) zpěváci ve většině rolí.

Diskutabilní složkou inscenace zůstává ale režie renomovaného Christofa Loye, který se jako režisér na jeviště Theater an der Wien opakovaně vrací. Přestože dílo nese autorský podtitul Nižegorodskaja legenda a většina postav díla je pojata spíše typově, rozhodl se dílo inscenovat jako psychologické drama nefunkční rodiny. Tragédie otce a syna, kteří se zamilují do téže ženy, může mít až rozměr antického dramatu, ale bohužel vzhledem k ději, lokaci i postavám, jako je čaroděj Kudma, v tomto případě jako celek prostě nefunguje. V několika místech ale Loyova koncepce nečekaně ozřejmí jednání postav, například dobře vybudovaný obraz oidipovského komplexu u Jurije, na kterém je matka závislá a on plní její přání. Nerealistický rozměr postav nezastřou ani současné kostýmy, kdy po sboru v prvním dějství sboristky vymění kroje za současné pestré letní šaty, ani jednoduchá výprava z dřevotřískových desek s vertikálními průzory (Christian Schmidt), která až příliš připomíná výpravu pro Straussovo Intermezzo v témže divadle před několika lety. Režisér po dohodě s choreografem Thomasem Wilhelmem mění tance chasy v prvním aktu, do kterých je proti své vůli vtažen Mamyrov, v travestitní show, v které je jeden z tanečníků také namaskován jako Conchita Wurst, rakouský travestistní vítěz písňové soutěže Eurovize. Toto nepříliš důstojné spojování v podstatě Čajkovského tragického intimního života s jeho dílem, které se datuje již od uvedení filmu Milovníci hudby a v současnosti „propuklo“ v několika inscenacích Evžena Oněgina s homoerotickou zápletkou mezi Oněginem a Lenským, je doufám jen časově omezenou módou, a nikoli trvalejším trendem. Zajímavě ale v této souvislosti v Loyově režii působí noční návštěva Jurije u Nastasji, která mu přijde vstříc oblečena jako muž, jako by cítila jeho nejistotu v sexuální orientaci. To je ovšem jen režisérská konstrukce, stejně jako ironická evokace ruského prostředí – často se popíjí vodka, na scéně se objevuje medvěd a v lyrickém momentu je spuštěna oponka s březovým hájem a tak dále. Přesto je inscenace hlubokým zážitkem, objevujícím nové polohy Čajkovského díla a vyzývajícím k seznámení s dalšími jeho operními opusy.

Hodnocení autora recenze: 75 %
(hudební nastudování a sólisté 90 %, inscenace 60 %)

Petr Iljič Čajkovskij:
Charodeyka
(Die Zauberin)
Dirigent: Mikhail Tatarnikov
Režisér: Christof Loy
Výprava: Christian Schmidt
Světelný design: Bernd Purkrabek
Choreograf: Thomas Wilhelm
ORF Radio-Symphonieorchester Wien
Arnold Schoenberg Chor
Sbormistr Erwin Ortner
Premiéra 14. září 2014 Theater an der Wien Vídeň
(psáno z reprízy 26. 9. 2014)

Fürst Nikita Kurljatew – Vladislav Sulimsky
Die Fürstin – Agnes Zwierko
Prinz Juri – Maxim Aksenov
Mamyrow – Vladimir Ognovenko
Nenila – Hanna Schwarz
Iwan Schuran – Martijn Cornet
Nastasja – Asmik Grigorian
Foka – Martin Snell
Polja – Natalia Kawalek-Plewniak
Balakin – Erik Årman
Potop – Stefan Cerny
Lukasch – Vasily Efimov
Kitschiga – Nikolay Didenko
Paisi – Andreas Conrad
Kudma – Martin Winkler
Die Komödianten – Barbara Spitz, Peter Knauder, Renzo Popolizio, Steven Seale, Adam Ster, Wanderson Wanderley, Anatole Zangs

www.theater-wien.at

Foto archiv, Monika Rittershaus

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Charodeyka (Theater an der Wien)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pametnik

Čajkovského Čarodějka měla v Liberci premiéru dne 21. 6. 1961. Dirigent: J. Bubeníček, režie: O. Mrňák

Prvními Evami v Liberci (premiéra 30. 5. 1948) byly Božena Kroutilová a Blažena Kosková. V programu k představení byla zveřejněna omluva J. B. Foerstera, že pro vysoký věk nemůže přijmout pozvání ke shlédnutí premiéry.

jiri

Pamětníkovi – nezpíval tehdy Mánka mladý Jan Malík? Nebo v Čarodějce roku 1961? To byl dramatický tenor úžasné úrovně, čtyřikrát jsem jel na jeho výkony do Liberce / Canio, Dalibor, Lukáš, Alfred /. Pokud někdo měl generační smůlu a nedostal se do ND, pak to byl Jan Malík. Kdykoliv jsem ho slyšel, vždy mi takzvaně “spadla čelist”.. Být tady dnes, patrně by neskončil v Liberci.

fidelio

Čajkovského Čarodějka v Divadle na Vídeňce je pro své ojedinělé uvedení ( s minimálními škrty) vysoce kvalitním představením pro fajnšmekry. Hudební nastudování a pěvecké výkony všech solistů byly na představení (které jsem shlédl 26.9.) vynikající, za všechny nutno vyzdvihnout hlavní představitelku Nastasji, litevskou pěvkyni Asmik Grigorian – to je představitelka, se kterou musí být radost pracovat pro každého režiséra – výborně vypadá, má přirozenou hereckou intuici a krásný dramatický hlas. Recenzent vyjadřuje trochu skeptický názor k režii Christofa Loye- tento režisér nepatří mezi mé oblíbence, ale jeho “psychologizování” příběhu mně nevadilo – získalo to na napětí a dramatičnosti. Režijně dráždivé… Číst vice »

Pametnik

Děkuji za milý dotaz. Prvního Mánka v Liberci zpíval mladý Jaroslav Stříška.Kněžice Jurije v Čarodějce zpíval samozřejmě výborně Jan Malík!