Nikola Márová: Těším se, až se budu moci rozlétnout

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nikola Márová s baletem začala v šesti letech v Přípravce baletu Národního divadla. V letech 1990–1998 vystudovala pražskou Taneční konzervatoř u pedagogů H. Vláčilové, Z. Nemcové a P. Ždichynce. Během studií absolvovala také dvě stáže v Drážďanech. Po absolutoriu v roce 1999 nastoupila do Národního divadla jako členka baletního sboru, v roce 2001 získala sólovou smlouvu a v roce 2006 statut první sólistky. První větší příležitostí bylo Pas de trois v Labutím jezeře, pak přišla hlavní role Marie v Louskáčkovi, Frederika v inscenaci Malý pan Friedemann / Psycho, Raymonda ve stejnojmenném baletu, Bianca ve Zkrocení zlé ženy nebo sólové role v The River a v Who Cares?.
Bravurní klasická technika, elegance a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro náročné role velkého tradičního repertoáru. Diváci ji mohli vidět jako Odettu / Odilii v několika verzích Labutího jezera, Raymondu, Popelku ve stejnojmenných baletech, Myrthu (nominace na Cenu Thálie) a Giselle v baletu Giselle, Vílu Vánoc v baletu Louskáček – Vánoční příběh choreografa Y. Vàmose, Olgu v Oněginovi J. Cranka, Sylfidu v klasické verzi baletu La Sylphide, „M“ v Carmen M. Eka, Sabrinu ve Faustovi, Matku a Vílu v Popelce Jeana-Christopha Maillota nebo jako Carabosse v Šípkové Růžence Javiera Torrese. Tančila Medoru v Pas de trois z Korzára, Grand pas de quatre na hudbu C. Pugniho, v choreografiích G. Balanchina Čajkovskij, Pas de deux, Theme and Variations nebo v slavné choreografii M. Fokina Umírající labuť na hudbu C. Saint-Saënse.

Nikola Márová – vizuál k inscenaci Labutí jezero (foto Pavel Hejný)

Se stejnou jistotou a přirozeností vždy tančila také role moderního repertoáru: J. Kyliána Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Stamping Ground, Petite Mort, C. Janssen Álbum Familiar, P. Zusky Ibbur aneb Pražské mystérium, Mezi horami, Requiem, BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři, D.M.J. 1953–1977, Mariin sen, A Little Extreme, A LittleTouch Of The Last Extreme, 1. Symfonie D-dur, Empty Title, Chvění, nebo Williama Forsytha In The Middle Somewhat Elevated.
V brněnském Národním divadle tančil Kláru v Louskáčkovi a Kitri v baletu Don Quijote, ve Slovenském národním divadle Odettu / Odilii v Labutím jezeře, ve Státní opeře Praha Popelku ve nebo Odettu / Odilii, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Auroru ve Spící krasavici a Giselle a v Metropolitan Hall na Taiwanu v baletu Dáma s Kaméliemi (choreografie: Allen Yu). Již v roce 2002 získala cenu Philip Morris Ballet Flower Award udělovanou každoročně nejlepšímu českému baletnímu umělci. V dubnu 2008 se stala držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty / Odilie v baletu Labutí jezero v rámci hostování ve Státní opeře Praha a druhou cenu získala v roce 2018 za výkon ve Svěcení jara Glenna Tetleho.
Tančila ve složených baletních večerech Amerikana III, Česká baletní symfonie, Ballettissimo. Ztvárnila stěžejní role jako například Královnu Mab v Romeovi a Julii, Nikii v La Bayadere, Sněhovou královnu ve Sněhové královně. V posledních letech přidala ke svým významným rolím vedle Matky ze Svěcení jara G. Tetleyho například Markýzu de Merteuile, znovu Vílu Vánoc v obnoveném Vàmosově Louskáčkovi, Rosettu v baletu Leonce a Lena Choreografa Ch. Spucka, Lise v Marné opatrnosti Fredericka Ashtona, Odettu / Odilii v Labutím jezeru Johna Cranka a Taťánu v Oněginovi.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat