Notorická zlodějka a lhářka z Hitchcockova thrilleru jako hrdinka nové opery

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (121). Týden od 27. listopadu do 3. prosince 2017. V dnešním vydání najdete: Marnie – nová opera podle Hitchcockovova filmu v Londýně. Lise Davidsen budí senzaci ve Vídni. Nina Stemme zpívá Wagnera živě v nahrávkách z Wiener Staatsoper. Opera a písně na ČT art.


Hitchcockův film inspiruje operu
Marnie – nová opera podle slavného Hitchcockovova filmu se dočkala smíšeného přijetí během světové premiéry v English National Opera v Londýně. Americký skladatel a také uznávaný hudební aranžér Nico Muhly (narozen 1981) napsal novou operu jako zakázkové dílo pro londýnskou scénu a také Metropolitní operu v New Yorku, kde bude opera uvedena v sezoně 2019/2020. Skladatel se zatím uplatnil v mnoha žánrech klasické hudby a je též úspěšným autorem soundtracků, zejména je oceňován jeho hudební doprovod k oskarovému filmu Předčítač (2008).

Nico Muhly (zdroj nicomuhly.com / foto Ana Cuba)

Marnie je jeho třetím uvedeným operním dílem. Předchozí dvě operní kompozice námětově vycházely ze skutečných událostí. Dark Sisters (Temné sestry, komponovaná 2010 a uvedená následujícího roku) v libretu Stephena Karama zpracovávala osud ženy, která se chce vymanit útěkem z mormonské komunity jako jedna z četných manželek despotického muže. Tématem opery je sebeuvědomění v uzavřeném prostředí, kde je zakázána vlastní identita. Námět opery Two Boys (Dva chlapci) pak vycházel ze skutečného zločinu ve Velké Británii, který byl následkem pokřivených vztahů na internetu a falešných identit v chatové komunikaci. Opera měla úspěch při světové premiéře v English National Opera v červnu 2011 a roku 2013 byla uvedena i na scéně Metropolitní opery, kde v hlavní roli inspektorky vyšetřující zločin mladistvých vystoupila známá britská mezzosopranistka Alice Coote. Přesto část kritiků byla přes chválu aktuálnosti námětu a libreta poněkud zdrženlivá k hudební složce díla, která v sobě spojuje řadu vlivů, vedle klasických kompozičních postupů také jazz a minimalismus.

Pro novou operu si vybral skladatel velmi známý námět z anglo-amerického kulturního prostředí. Nejznámější novela anglického spisovatele Winstona Grahama Marnie ihned po publikování v roce 1961 vzbudila pro nevšednost psychopatologického námětu značnou pozornost. Celosvětový úspěch pak novele přineslo zfilmování Alfredem Hitchcockem v roce 1964, ve kterém hlavní role ztvárnili Tippi Hedren (jež měla v jeho filmech zastoupit právě provdanou Grace Kelly) a Sean Connery. Temný filmový příběh o chronické zlodějce, kleptomance a frigidní krásce Marnie, která neustále mění identity a kterou se pokouší zachránit, a to i velmi drastickými prostředky, její poslední zaměstnavatel Mark, je ve filmu poněkud zmírněn nadějnějším a smířlivějším závěrem, než nese původní novela. Hitchcockův film navíc vyniká zajímavou vizuální koncepcí, postavenou na Marniině fobii z červené barvy, a mistrným hudebním doprovodem Bernarda Herrmanna. Na filmové zpracování látky více než na literární text se také odkazuje libreto opery.

Velmi dobré ohlasy si tak získalo libreto opery z pera britského dramatika Nicholase Wrighta, který píše původní hry, ale také se dlouhodobě zabývá adaptacemi prozaických i dramatických textů. Vytvořil již několik operních libret, například pro operní verzi Malého prince (2003) nebo text k padesátiminutové televizní opeře Man on the Moon (Muž na Měsíci, 2006) anglického skladatele Jonathana Dovea, která spojuje přípravy a průběh letu skutečného kosmonauta Buzze Aldrina s Apollem 11 s rozpadem jeho manželství.

Vysoce je hodnocena výprava opery (Michael Mayer) a integrované videoprojekce (Julian Crouch a studio 59 Productions), které se také orientují na obrazovost Hitchcockova filmu, ale zároveň ji dovedně rozvíjejí a modifikují pro divadelní scénu. Stejně tak fungují návrhy kostýmů Arianne Phillips, které vycházejí z legendárních návrhů dámských kostýmů pro tento film slavné filmové návrhářky Edith Head (obdržela během své dlouhé kariéry rekordních osm Oskarů za návrhy kostýmů). Opět s určitými výhradami se ale setkává Muhlyho zhudebnění atraktivní látky. Vedle mistrovských scén (většina kritiků je nadšena symfonickou scénou honu) shledávají místy partituru jednotvárnou a méně vypracovanou v charakterizaci (zejména vokální) postav, jež jsou v libretu vykresleny výrazně psychologicky složitěji.

V Londýně se dílu dostalo vynikajícího hudebního nastudování (dirigent Martyn Brabbins) a několika výjimečných sólistických výkonů. Americká mezzosopranistka Sasha Cooke nadchla v roli především herecky s mnoha odstíny psychologického prožívání nelehké role sexuálně těžce frustrované neurotičky Marnie.

Nico Muhly: Marnie – Sasha Cooke (Marnie) – English National Opera Londýn 2017 (zdroj eno.org / foto © Richard Hubert Smith)

Pěvkyně má široký repertoár, včetně mnoha koncertních vystoupení, od händelovských partů až k současným operám o Steveovi Jobsovi nebo komorní opeře o transgenderové hrdince s názvem As One skladatelky Laury Kaminsky. Kanadský basbarytonista Danile Okulitch vytvořil další postavu v opeře podle slavného filmu. Byl již protagonistou světových premiér oper Brokeback Mountain (Zkrocená hora), tragické romance dvou homosexuálních rančerů, nebo The Fly (Moucha) podle Cronenbergova hororového filmu. Jeho Mark, postava s temnou sexuální stránkou povahy, je vytvořen s vynikající dikcí a schopností přetlumočení nejednoznačného charakteru postavy dostupnými vokálními i hereckými prostředky.

Nico Muhly: Marnie – Sasha Cooke (Marnie), Daniel Okulitch (Mark Rutland) – English National Opera Londýn 2017 (zdroj eno.org / foto © Richard Hubert Smith)

Anglická sopranistka Lesley Garrett si vychutnává roli dominantní Mrs. Rutland a v obsazení najdeme i známou anglickou mezzosopranistku Dianu Montague v menší roli Lucy. Kritiky také velmi pochvalně zmiňují výkon kontratenoristy Jamese Lainga v roli Terryho Rutlanda. Pěvec propůjčuje svůj talent jak dílům staré hudby (například Cavalli a zejména Händel), tak tvorbě novodobé (především kontratenorové party v dílech Benjamina Brittena a současné operní i koncertní opusy).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama