Notorická zlodějka a lhářka z Hitchcockova thrilleru jako hrdinka nové opery

  1. 1
  2. 2
  3. 3

V závěru nahrávky zazní dva úryvky z Tristana a Isoldy. Zaznívá scéna velkolepé intimity mezi Isoldou a Brangänou (v podání Janiny Baechle) a samozřejmě závěrečná Smrt z lásky z červnové premiéry v roce 2013. Postavu Isoldy vytváří s kontrolovanými hlasovými prostředky, především jako metafyzický obraz ženství a ženského prožívání emocí a vztahů. Oprošťuje postavu od častého a příliš jednoznačného vysokodramatického pojetí wagnerovské hrdinky a do mnoha míst vkládá lyrickou hlasovou substanci a rafinovanost vokálních prostředků při zachování barevné a výrazové kvality projevu.

Nejen pro wagnerovské fanoušky, ale i pro zájemce o hlasový vývoj slavných interpretů se jeví toto CD jako nákupní povinnost, a to i přes skutečnost, že výkony Niny Stemme v uvedených wagnerovských partech jsou dostupné i v dalších studiových a živých nahrávkách. Jedinečnost živého provedení na proslulé scéně a vynikající partneři i dirigenti dávají totiž výkonům výjimečnou posluchačskou kvalitu.


Opera na ČT art

V sobotu 2. prosince 2017 (20.20, 143 minut) zařazuje ČT art záznam Donizettiho opery Maria Stuarda z roku 2013. Tuto inscenaci Davida McVicara poznali čeští diváci v sérii přenosů z Metropolitní opery (výběr z recenzí v zahraničním tisku jsme přinesli zde ). Představení v tradičním duchu a v přehledné scénografii je neseno dvěma velkými výkony hlavních představitelek. Americká mezzosopranistka Joyce DiDonato zpívá Marii Stuartovnu s vysokou belcantovou kulturou a excelentním pěveckým výrazem i mimořádným hereckým zanícením.

Překvapením pro české diváky byl výkon sopranistky Elzy van der Heever (původem z Jihoafrické republiky), jež strhla v roli Alžběty I. dramatismem a vokálním výkonem. Navíc upoutala skvělou maskou slavné anglické královny, která využila vzory dobového portrétního umění a pro kterou si tato pěvkyně nechala dokonce vepředu vyholit část vlasového porostu, aby dosáhla takzvaného „vysokého čela“, kterým byla panenská královna proslulá. Skvělá komplexní představitelsko-pěvecká kreace. V tenorové roli přesvědčuje i americký pěvec Matthew Polenzani.

V neděli den poté, tedy 3. prosince 2017 (20.20 hod.), český basista Jan Martiník v doprovodu klavíristy (a také současného generálního ředitele České filharmonie) Davida Marečka provede v koncertním záznamu Schubertův písňový cyklus Winterreise (Zimní cesta). Záznam pochází ze série koncertů v České republice (recenze z Ostravy a z Prahy najdete zde a zde ), konkrétně z večera v Besedním domě v Brně dne 21. března 2017.

Dílo vrcholného německého hudebního romantismu vzniklo v posledním období Schubertova života. Dvacet čtyři písní převážně baladické formy zhudebnil slavný skladatel ve dvou časových sledech, tak jak se k němu dostaly postupně uveřejněné básně Wilhelma Müllera. Z tohoto důvodů pořadí Schubertových písní neodpovídá konečnému řazení Müllerovy stejnojmenné básnické sbírky v definitivní verzi. Jeden z nejznámějších písňových cyklů někdy i ožívá ve scénických i poloscénických produkcích, ale vychutnejme si příběhy lásky a zrady na pozadí zimní krajiny a lidských vzpomínek i ročních období v kultivovaném přednesu tentokráte pouze na koncertním pódiu.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat