Nová baletní sezona ND v Praze a Brně, ale i další taneční zprávy a aktuality

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (32) - od 9. srpna 2017 do 15. srpna 2017. V dnešním vydání najdete: Sezona 2017/2018 na českých jevištích – Praha a Brno. Vzpomínka na slovenského tanečníka a pedagoga Andreje Halásze. Zprávy především ze zahraničí.

Sezona 2017/2018 na českých jevištích
Nová sezona se rychle blíží, a tak je načase podívat se na tuzemské scény a zmapovat si premiéry, na které se mohou těšit čeští diváci.

Balet Národního divadla Praha
Balet Národního divadla vstoupí do sezony 2017/2018 již pod vedením nového šéfa Filipa Barankiewicze (rozhovor s ním jsme přinesli zde). První premiérou, která je pro novou sezonu připravena, bude 20. a 21. října v historické budově Národního divadla komponovaný večer Timeless, který představí dvě slavná díla a jednu novinku. V první části bude uvedena Serenáda George Balanchina. Serenáda je jedním z mistrovských děl klasického baletního repertoáru dvacátého století a slouží jako příklad jedinečné výrazové techniky tohoto velkého mistra, který jako nikdo před ním provázal klasickou taneční techniku s tokem hudby a její dynamikou. Dobře zatančit Balanchina, to chce opravdu profesní mistrovství.

Izraelský choreograf Emanuel Gat připraví pro soubor nový kus. Emanuel Gat je odchovancem souboru Nir Ben Gala, vlastní taneční skupinu založil v roce 2004 v Tel Avivu. Od roku 2007 žije a tvoří ve Francii, například jako rezidentní umělec pro festival v Montpellier.

Do třetice se na jeviště v tomto večeru dostává po letech Glen Tetley (v roce 2002 uvedl Balet Národního divadla v rámci programu Amerikana II jeho choreografii Sphinx). Nyní přibývá na repertoár jeho Svěcení jara, které vytvořil v roce 1974 pro Bayerisches Staatsballett München. Asi není choreografa, jehož by v určité fázi nelákalo vytvořit vlastní verzi díla, které bylo ve své době tak skandální. Od premiéry v roce 1913 přitahuje velká jména především představitelů moderního a současného tance. Tetley ve své verzi přiřkl roli oběti ne ženě, ale muži, který, jak napsali britští kritici Mary Clarke a Clement Crisp, představuje „…oběť vybraného mladého muže, který je vtělením naděje, hříchů a utrpení lidstva. Je zabit jako obětní beránek, ale znovu se narodí spolu s jarem a představuje naději a příslib nového života.

Druhá premiéra bude následovat až později na jaře – 19. a 20. dubna 2018. Pražskému publiku se představí Marná opatrnost, poprvé v choreografii nestora britského baletu Sira Fredericka Ashtona. Vytvořil ji v roce 1960 pro Royal Ballet v Londýně a poetická komická inscenace se pak stala celosvětově nejoblíbenější verzí tohoto baletu. Balet sám pochází z roku 1789, kdy ho ve Francii uvedl Jean Dauberval, patří tedy ještě hluboce do období preromantismu. Z datace je patrné, že v době premiéry ještě nebyly ani vynalezeny baletní špičky, takže novodobé verze zapojující virtuózní techniku se od pravděpodobné podoby originálu velmi liší.

Také hudba nebyla komponovaná jako původní celovečerní dílo, ale vycházela z populárních popěvků své doby, jak tomu často bylo – hudba k baletům byla spíše nově aranžovaná než komponovaná. O rekonstrukci baletu se pokusil v roce 1984 Švéd Ivo Cramer, specialista na osmnácté století, který sice vytvořil zcela novou choreografii, ale inscenaci stylotvorně udržel v dobové podobě včetně zařazení venkovských tanců nebo čtverylky na pastvě.

Frederick Ashton vycházel z původního libreta (hudební partituru upravil John Lanchbery podle hudby Ferdinanda Hérolda z roku 1828), zasadil děj do prostředí anglického venkova a vytvořil technicky náročný balet a naivně romantické dílo pro celou rodinu. Balet Národního divadla tímto titulem také vyplní jistou mezeru, protože inscenací vhodných i pro děti je na repertoáru poskrovnu.

Peter Ludwig Hertel: Marná opatrnost – choreografie Alicia Alonso – Jan Kadlec, Hana Vláčilová, Jaroslav Slavický – Balet ND Praha 1980 (zdroj archiv ND Praha / foto Jaromír Svoboda)

Třetí premiérou Baletu Národního divadla bude 14. a 15. června na Nové scéně další triptych, tentokrát pod názvem Slovanský temperament. V premiéře uvede své nové choreografie trojice tvůrců: Katarzyna Kozielska, Andrey Kaydanovskiy a Ondřej Vinklát. Katarzyna Kozielska je demisólistkou Stuttgarter Ballett, choreografii se věnuje od roku 2011, tři choreografie uvedla v domovském souboru. Andrey Kaydanovskiy je tanečník ruského původu, je členem Wiesner Staatsoper rovněž jako demisólista, v roce 2016 získal v německou cenu Deutsche Tanzpreiz Zukunft jako nadějný mladý choreograf.

Národní divadlo Brno
Sezona 2017/18 bude pro Balet Národního divadla Brno nabitá událostmi a provozně náročná, protože jeho největší scéna, Janáčkovo divadlo, je v rekonstrukci. Některé inscenace jsou přesunuty nebo je po dobu rekonstrukce nebude možné uvádět. Balet bude dále hrát v Mahenově divadle a v divadle Reduta, nově na Biskupském dvoře pod širým nebem a na brněnském výstavišti v pavilonu P. Kterých inscenací se změny týkají? Do Mahenova divadla se přesouvá Labutí jezero, Made in USA, Petite Mort a zůstávají zde Spící krasavice, Black and White a Edith, vrabčák z předměstí. V divadle Reduta nadále zůstávají Kontrasty. S následujícími tituly se prozatím musí diváci rozloučit: Bajadéra, Louskáček, Sněhurka a sedm trpaslíků a Chvění. Soubor čeká také mnoho zájezdů, mimo jiné v říjnu odjíždí na měsíc na turné po Číně s inscenací Black and White. Sezonu zahájí Balet Národního divadla Brno vůbec poprvé sérií gala představení pod širým nebem – každý večer od 1. do 5. září bude na programu Letní baletní koktejl 2017, který bude průřezem aktuálního repertoáru, sledem čísel z baletů, jako jsou Black and White, Made in USA, ale i z připravované premiéry. Představení se konají na Biskupském dvoře, tanečnímu umění snad bude počasí přát.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář