Nová baletní sezona ND v Praze a Brně, ale i další taneční zprávy a aktuality

  1. 1
  2. 2
  3. 3

První repertoárovou premiérou sezony bude 25. listopadu West Side Story, velký taneční projekt, který se představí v netradičním prostoru pavilonu P na brněnském výstavišti s kapacitou pro tisíc diváků. Tato show bude přímo vytvořená pro toto místo a nebude se poté již přesouvat do divadla. West Side Story každý zná jako muzikál, v Brně půjde ale o taneční inscenaci. Moderní pojetí příběhu Romea a Julie se publiku představí na originální záznam, který nahrál sám Leonard Bernstein. Choreografie a režie se chopil umělecký šéf brněnského Baletu a zkušený choreograf Mário Radačovský. Scénu vytvoří výtvarník Marek Hollý, kostýmy Alexandra Grusková. Z obsazení je zatím známo, že ve dvou hlavních mužských rolích se představí demisólisté souboru Martin Svobodník, který se postará i o videoprojekce, a Arthur Abram.

Leonard Bernstein: West Side Story – vizualizace scény pro ND Brno (zdroj NdB)

Večer složený z choreografií současných autorů světového jména s názvem 4 Elements bude mít premiéru 9. března 2018. Na repertoár přibudou další díla Jiřího Kyliána: Falling Angels a Sarabande. Není to tak dávno, kdy se dílo Jiřího Kyliána objevilo na repertoáru souboru poprvé – bylo to v lednu 2016 (choreografie Petite Mort).

Další část bude tvořit Gnawa španělského choreografa Nacho Duata, kterého také Mário Radačovský přivádí na repertoár baletu jako první. Původní premiéru pro soubor chystá slovenský rodák Lukáš Timulák, dlouholetý člen Nedelands Dans Theatre, který je plodným a úspěšným choreografem.

Do divadla Reduta, kde se už léta zabydlely experimentální a současné taneční projekty, přibude 23. května Amadeus MozArt, večer složený ze tří choreografií členů nebo bývalých členů souboru, jimiž jsou Carolina Isach Cogollos, Dan Datcu a Uladzimir Ivanou. Ne náhodou nese inscenace právě název Amadeus MozArt, Mozart sám totiž v divadle Reduta také vystupoval. Kromě jeviště se bude představení odehrávat i ve foyer a v Mozartově sále, takže se na dvě hodiny roztančí celé divadlo. Každý z choreografů představí svůj pohled na hudebního génia, nechá se inspirovat jeho osobou, hudbou i prostorem divadla.

V Redutě bude mít premiéru také další Choreografický ateliér, a to 18. ledna. Členové souboru Baletu Národního divadla Brno dostávají pravidelně příležitost k vlastní tvorbě a mohou objevovat vlastní talent. Některým z nich už workshop nastartoval další tvůrčí kariéru a s jejich pracemi se již diváci mohli a mohou setkávat v repertoárových inscenacích (aktuálně jsou to Kontrasty).

 

Andrej Halász – vzpomínáme
Sluší se připomenout nedožité osmdesátiny slovenského tanečníka a pedagoga Andreje Halásze. Byl by je oslavil 8. srpna. Především je velkou osobností československé taneční pedagogiky. Narodil se v Košicích, v roce 1965 absolvoval pedagogiku tance na bratislavské Vysoké škole múzických umení. Jako tanečník spojoval svět folklóru i klasického baletu, byl členem Maďarského lidového uměleckého souboru, SĽUKu, Vojenského uměleckého souboru, ale také byl sólistou Slovenského národního divadla (1961–1968) a sólistou, pedagogem i choreografem Státního baletu v Košicích (1975–1981), jehož úroveň velmi pozvedl.

Andrej Halász (zdroj ŠD Košice)

Jako tanečník ztvárňoval klasické i dramatické a komické taneční role (Albert v Giselle, Princ Ziegfried v Labutím jezeru, Princ Désiré ve Spící krasavici, Paganini, Giotto ve Francesce da Rimini, ale třeba také travesti role Mama Simone v Marné opatrnosti a jiné). Spolu s manželkou Marilenou založili taneční oddělení na konzervatoři v Košicích.

Jako choreograf nastudoval přes čtyřicet titulů, některé spolu s manželkou (Leningradská symfonie, 1967; Kamenný kvítek, 1971; Carmen G. Bizeta/R. Ščedrina, 1974; pp. Román o růži a Proměny, 1974; Dukelská poéma, 1975; Marná opatrnost L. Hérolda, 1976; Louskáček, 1978, Ústí nad Labem 1996; Cipollino, 1979; Bolero, 1980; Pavana za mrtvou infantku, 1980; Popelka, Plzeň 1993; Don Quijote, Ústí nad Labem 1996; Giselle, Košice 2000). Vyučoval i na Music and Ballet School Baghdad v Iráku. Jako pedagog a baletní mistr působil v Pražském komorním baletu, vyučoval klasický tanec na Taneční konzervatoři v Praze i na Akademii múzických umění. Nakonec se vrátil do Košic učit opět na konzervatoř i do baletního souboru jako repetitor a choreograf.

Nesmazatelně se zapsal ve vzpomínkách českých tanečníků, kteří jej znali jako pedagoga, mezi jeho žáky patřili například Ján Nemec, Pavel Ďumbala, Jiří a Otto Bubeníčkovi, Stanislav Fečo, Václav Kuneš, Jiří Pokorný a další. Andrej Halász zemřel 19. února 2016.

 

Zajímavosti ze zahraničí
Kennedyho Centrum ve Spojených státech letos udělí výroční čtyřicáté čestné ceny umělcům za celoživotní dílo, Kennedy Center Honors 2017. Mezi oceněnými, jejichž jména byla zveřejněna před několika dny, ačkoli ceremoniál ocenění se uskuteční až v prosinci, jsou Lionel Richie, Gloria Estefanová, televizní dramatik Norman Lear, rapper LL COOL J a výrazná tanečnice a choreografka Carmen de Lavallade. Čestné ocenění má oslavit „výjimečné kariéry pěti umělců, jejichž talent a důvtip obohatily a formovaly kulturní život Ameriky,“ uvádí v prohlášení předseda Kennedyho Centra David M. Rubenstein.

Šestaosmdesátiletá tanečnice Carmen de Lavallade má za sebou kariéru opravdu pestrou. Narodila se do kreolské rodiny v Los Angeles a tanec měla evidentně v rodě. Její sestřenice Janet Collins se stala první primabalerínou s afroamerickými kořeny vystupující v Metropolitní opeře. Carmen de Lavallade šla od baletu cestou moderních směrů, studovala u Lestera Hortona a stala se členkou jeho souboru. V roce 1954 odešla do New Yorku s Alvinem Aileym a tančila v broadwayském muzikálu Trumana Capoteho House of Flowers. Tančila v produkcích Metropolitní opery, v televizních filmech, muzikálech, i když nebyla členkou souboru, vystupovala jako hostující sólistka se souborem Alvina Aileyho. Objevila se i v produkcích Agnes de Mille pro American Ballet Theatre.

V roce 1970 se stala choreografkou a rezidentní umělkyní na Yale School of Drama, její choreografie se objevovaly v muzikálech, operách i dramatech, na počátku devadesátých let vytvořila choreografie také do dvou oper v Metropolitní opeře. Získala mnoho ocenění a čestný doktorát na Juilliard School. Její manžel Geoffrey Holder byl také herec a tanečník. V roce 2014 vytvořila představení mapující její život s tancem – As I Remember It.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na