Nová hudba propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

Jubilejní 30. ročník, zahájení v Evropský den hudby. To je letošní festival Expozice nové hudby, poprvé rozdělený na tři části. Ta červnová s tématem Zvučící sochy začíná rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer, které zůstanou během akce zcela unikátně propojeny. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“, aby se pak na podzim propojil s Moravským podzimem 2017.

Tématem letošního ročníku je NOVÁ ®EVOLUCE! „Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům (léto s instalacemi, koncerty paralelně s festivalem Moravský podzim), projektům (opět ozvučíme zahrady), autorům i souborům (AMM, Aquirre, Adamčiak…), ale pořád zůstáváme progresivní „expozicí“, a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně“ přibližuje festival jeho dramaturg Viktor Pantůček.

Ve dnech 21.–23. června rozezní nová hudba zahrady, kostel i doposud neznámá místa – a to díly od Christiny Kubisch z Německa, Marie Blondeel z Belgie, Charlemagne Palestineho z USA a slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který zemřel letos v lednu. Všichni tři na festival přijedou, legendární Charlemagne Palestine dokonce osobně provede varhanní koncert v Betlémském kostele v Pellicově ulici. „Schlingen Blängen je kontinuální otevřená zvuková forma pro píšťalové varhany, kterou jsem začal rozvíjet v roce 1964 v Unitárním kostele u newyorského Central Parku. Jelikož všechny píšťalové varhany jsou jedinečné, co se týče velikosti, registru a jejich dialogu s architekturou, v níž jsou instalovány, pokaždé když připravuju Schling, předpřipravuji vlastně paletu rozličných témbrů, vybíraných podle rozdílných registrů, intenzity a na základě konfigurací alikvotních tónů, jenž jsou jedinečné pro konkrétní varhany a budovu, v níž jsou instalovány“ popisuje autor chystaný koncert.

Přes léto festival nabídne společný, netradiční „radioposlech radioateliéru“, a to na různých místech a různým způsobem. Na podzim se pak posluchači nové hudby a všichni milovníci experimentů mohou těšit na návrat proslulých AMM, kteří zrealizují slavnou Treatise od Cornelia Cardewa, na Requiem Milana Adamčiaka, na několikrát odložený projekt Pounding Ponc. Kromě toho zazní skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirrea a improvizační orchestr, připravena je hudba Mauricia Kagela a ruských futuristů. Na závěr festivalu možná přijde i kouzelník, nebo alespoň akrobaté.