Nová Madama Butterfly poprvé s Mariou Kobielskou

O nové inscenaci Pucciniho Butterfly ve Státní opeře bylo na tomto místě napsáno již mnoho. Od příprav přes potíže s uvedením kvůli indispozicím sólistů v době chřipkové epidemie až po premiéru se záskokem Cio-Cio-San ze zahraničí. V sobotu 27. února jsme ve Státní opeře mohli vidět v hlavní roli Mariu Kobielskou, která kvůli nemoci svou původní premiéru na začátku února musela vzdát.

G.Puccini: Madama Butterfly - Luciano Mastro (F. B. Pinkerton), Maria Kobielska (Cio-Cio-San) - ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)
G. Puccini: Madama Butterfly – Luciano Mastro (F. B. Pinkerton), Maria Kobielska (Cio-Cio-San) – ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)

Na scéně se včerejšího večera sešlo velmi vyrovnané obsazení, které dostálo všem nárokům Pucciniho dramatu. Luciano Mastro jako Pinkerton byl přesvědčivý zvláště v poloze lehkomyslného veselého světoběžníka, který si příliš neláme hlavu se závazky k ženám. Bere si gejšu Cio-Cio-San jako luxusní, dobře zaplacené zboží a po odjezdu z ostrova jeho alimenty nepravomocné manželce váznou. V této poloze se zpěvák ustálil možná až příliš, silné momenty citového vzplanutí k dívce nebo prozření a lítost z toho, co jí způsobil svou zradou a novým manželstvím v Americe, ty už tak přesvědčivé nebyly. Mastro svým světlým a pevným tenorem uspokojivě naplnil všechny vrcholy Pucciniho partu; co do dynamiky orchestr sice tak tak, ale přece jen „přezpíval“. Velkou konkurenci ovšem měl ve Svatopluku Semovi (Sharpless), zvláště ve společných výstupech. Semův výkonný baryton se navíc mohl pochlubit přitažlivou barvou a vnitřním citem. Sem má prostě charisma, jakmile otevře ústa, cosi vás nutí pozorněji se do jeho zpěvu zaposlouchat. V jeho podání byl konzul Sharpless empatickou postavou, která snad jako jediná chápe tragédii malé Butterfy. To byl zřejmě i režijní záměr.

G.Puccini: Madama Butterfly - Svatopluk Sem (Sharpless) - ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)
G. Puccini: Madama Butterfly – Svatopluk Sem (Sharpless) – ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)

Maria Kobielska vstoupila na scénu spolu s nepříliš vydařeným ženským sborem, moc jim to neladilo a i sólistka byla jako v nervózní tenzi, její silně rozvibrovaný soprán působil dost násilně. Naštěstí se další scény dařily lépe, v tišších místech se jejímu přednesu vrátila citlivost a elegance – například v jejím duetu s Pinkertonem o svatební noci, kde byl výborný i tenorista. Kobielska naplnila roli patnáctileté Cio-Cio-San potřebnou naivitou, nadšením ve vše moderní a americké. Velké scény s naplno bouřícím orchestrem utáhla s přehledem. Za svůj výkon sklidila oprávněný obdiv publika.

G.Puccini: Madama Butterfly - Luciano Mastro (F. B. Pinkerton), Maria Kobielska (Cio-Cio-San) - ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)
G. Puccini: Madama Butterfly – Luciano Mastro (F. B. Pinkerton), Maria Kobielska (Cio-Cio-San) – ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)

Velice hezky se prezentovala Štěpánka Pučálková jako její oddaná družka a služebná Suzuki, její chmurně potemnělý mezzosoprán se dobře vyjímal zvláště v posledním dějství před sebevraždou Cio-Cio-San. Václav Sibera jako kuplířský Goro a trochu komická figura s tím vším hopkáním a ukláněním neměl svůj den, jeho tenor zněl slabě a v intonaci nejistě. Ani orchestr řízený dirigentem Jiřím Štruncem není ještě vyladěn k dokonalému hudebnímu prožitku, někdy ho bylo slyšet více, než je potřebné, někdy zněly smyčce rozklíženě. Zatímco namodralá scéna působila magicky, v hudbě se ta magie tak docela nekonala.

Celkové vyznění inscenace je spíše statické, podílí se na tom hodně režie Jiřího Heřmana, sázející na složité symboly, nové perspektivy pohledu a předvádění japanologických znalostí (promítání nesouvislých filosofických haiku, ale i efektní inspirace stínovým divadlem). Přiznávám, že tohle není můj šálek čaje, že mě nebaví luštit, proč celou dobu po jevišti až do omrzení bloumá černá dáma v klobouku a mladý pán celý v bílém. Jako jing a jang?

G.Puccini: Madama Butterfly - ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)
G. Puccini: Madama Butterfly – ND Praha 2016 (foto Patrik Borecký)

Jasně, přečteme si výklad, že je to Pinkertonova americká manželka (tedy díky kostýmu vypadá spíš jako jeho matka nebo vdova) a jeho již dvacetiletý syn, který zpětně odhaluje starou historii svého nemanželského původu. Ale divácky je to kontraproduktivní. Cio-Cio-San má zpívat svému synovi a něžně ho kolébat na prsou – jenže dítě už nám poněkud z ukolébavek vyrostlo. Nebo scéna svatební noci s Pinkertonem – jejich intimní duet ruší celý zástup podobných zbytečných figur. Intimita je ta tam, pozornost se nevyhnutelně tříští. Jsem zastáncem spíše přirozených postupů: když se zpívá, že Pinkerton je pryč a zoufalá Butterfly ho hledá, tak by prostě neměl stát čtyři kroky od ní. Dramatické momenty se tak poněkud relativizují a mění se v otázku, co tím chtěl básník říct? Na poměrně malé dynamice jevištního děje se podílí i scéna (Jiří Heřman, Jan Lukášek) – jakkoli bohatě vybavená a efektní. Mezi třemi dějstvími nezažijeme žádnou zásadní proměnu, ať jsme v domě Cio-Cio-San nebo v podniku pro pány, nebo se dokonce zpívá o útesech nad mořem, my jsme stále u stejného bazénu, uprostřed pokoje. Mění se jen svícení, občas se zatáhne stěna nebo vyjede nějaká paleta na laně do výšky (že by symbol nákladního přístavu?).

G.Puccini: Madama Butterfly - ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)
G. Puccini: Madama Butterfly – ND Praha 2016 (foto Hana Smejkalová)

Na druhé straně je třeba kvitovat vysokou výtvarnou úroveň obrazů, které scéna vytváří, zvláště poetické animace na začátku a na konci opery, kdy bouřlivý hurikán smete třešňový sad a vlna tsunami pohřbí umírající Cio-Cio-San. Samotné harakiri Butterfly je vyjádřeno velmi působivě a decentně – její stín s dýkou namířenou na vlastní hruď se promítne vedle navlas stejných siluet divokých jeřábů, jež po celou dobu zdobily její domov.

Hodnocení autorky recenze: 75%

Giacomo Puccini:
Madama Butterfly
Hudební nastudování: Martin Leginus
Dirigent: Jiří Štrunc
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Jiří Heřman, Jan Lukášek
Kostýmy: Alexandra Grusková
Pohybová spolupráce: Lucie Hayashi
Světelný design: Daniel Tesař
Videoprojekce: Lunchmeat studio (Larva, Bartoš)
Sbormistr: Adolf Melichar
Dramaturgie: Patricie Částková
Orchestr a Sbor Státní opery
Premiéra 9. února 2016 Státní opera Praha
(psáno z reprízy 27.2.2016)

Cio-Cio-San – Maria Kobielska
Suzuki – Štěpánka Pučálková
F. B. Pinkerton – Luciano Mastro
Sharpless – Svatopluk Sem
Yamadori – Igor Loškár
Kate Pinkerton – Erika Vocelová Jarkovská
Goro – Václav Sibera
Strýc Bonzo – Jiří Přibyl
Císařský komisař – Roman Vocel
Yakuside – Michael Skalický
Knihovník – Peter Paleček
Matka Cio-Cio-San – Soňa Koczianová
Teta – Gabriela Pešinová
Sestřenka – Eliška Mourečková

www.narodni-divadlo.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Madama Butterfly (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="201073" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments