Nová premiéra Baletu ND: Skvělá trefa i zklamání

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tolik očekávané kostýmy v choreografii variují od jednoduchých bílých přes prosté černé úsporné, v nichž by mohlo zcela vyniknout tančící tělo (a jež jsou využívány v této podobě celkem standardně). S efektem se kalkuluje až v části, která by mohla symbolizovat jakési osvobození a rebelii, kdyby nebyla utopena v šedi pohybové. Zlatá barva nemusí být prvoplánově laciná, pokud ji provází scénická metafora, hyperbola, kdy je užití něčím překlopeno do absurdity, zasazeno do jiného kontextu nebo vyjádřeno ve svém vlastním extrému. Zbořit konvence? Ale klidně! Jenže ani to se bohužel nestalo. Už už by se zdálo, že tanečníci „rozjedou“ alespoň exhibici ve vogue stylu a tutting (a že by také bylo kde čerpat inspiraci, i z naší alternativní taneční scény – ale prosím nezaměňovat inspiraci a plagiátorství, to zase pozor). Je až zarážející, jak nevyužita jejich energie zůstává a spokojí se s několika pózami a nepříliš složitými gesty. Bohužel, National Theatre is not burning. Nehoří, jen doutná…

V našem prostředí sice fúze divadelních a nedivadelních tanečních stylů a žánrů není obvyklá, ale jsou umělci, již se jí nezříkají. Jako choreografka mezi dvěma světy úspěšně balancuje Jana Burkiewiczová, která režíruje a tvoří pohybová aranžmá pro Ceny Czech Grand Design, Designblok i módní přehlídky – a spolupracuje i s Liběnou Rochovou. Snahu o propojování street dance a divadla jeví kolektiv Contemporary Theatre, jemuž nicméně také schází určitá průbojnost… Pokud jde o kostýmní výtvarnictví, scénografii a úmyslné, funkční zařazení kýče do výtvarné složky (tj. že není účelem, ale objektem jiného sdělení nebo dekonstrukce), jmenujme Marka Cpina, který je nezpochybnitelně divadelníkem s vytříbeným vkusem, a zároveň úspěšným aranžérem v komerčním sektoru.

Balet ND, bpm – Bohemian Gravity (foto Sergei Gherciu)

Jak již bylo naznačeno, problémem je omezená orientace v divadelních žánrech, jež není chybou, ale zcela prostým stavem věci. Tvůrci premiérového kusu, kteří ve své vlastní oblasti jsou profesionály, jako by neměli v této nové pozici k dispozici žádnou rešerši a ani jako by nevěděli, v jakém bodě vlastně vstoupili na tvůrčí scénu, co již bylo zpracováno, kde lze navázat, kde se již vyvarovat opakování, ať už jde o postupy ve scénografii nebo strukturování choreografie, jakým způsobem tvůrci před nimi pracovali s tématem touhy a dosahování svobody a mnoho dalších aspektů. Je na místě podotknout, že skutečně nejde o nějaký útok na jejich uměleckou či lidskou hodnotu tvůrčího týmu, ale konstatování, že za daných okolností není ani vůči nim vhodné, ponechat je takto bez opory. Jde nejen o to vytvořit produkční podmínky či zprostředkovat nejmodernější technologie, ale nabídnout i uměleckou tvůrčí konzultaci, ať po stránce dramaturgické či estetické: to přeci není zásah do umělecké integrity. Nadšení tvůrců je nelíčené a zápal pro věc nepředstíraný. Jejich nejbližší spolupracovníci, ať jsou to fotografové, filmaři či jiní, je mohou obdivovat a v procesu povzbudit, ale bez širších souvislostí není bohužel taková podpora návratnou investicí.

Velká příležitost a zcela zbytečné zklamání na několika stranách… Tato premiéra má potenciál i narušit několik přátelství. Je mi to upřímně líto, ale mlčet nemůžeme – to je zase integrita teoretiků, kteří tvoří živé zázemí oboru a kteří toto artikulovat musí, aby se nezpronevěřili sami sobě.

ARTZA
Choreografie a koncept: Eyal Dadon
Spolutvůrce: Tamar Barlev
Hudba: Eyal Dadon, Nicolas Jaar, Daler Mehndi
Scéna: Eyal Dadon
Kostýmy: Bregje van Balen
Light design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Liran Michaeli
Baletní mistr: Jan Kodet, Miho Ogimoto

Tančí: Kristina Kornová, Irina Burduja, Ayaka Fujii, Kristýna němečková, Matěj Šust, Mathia Deneux, Paul Tudor Moldoveanu, Marek Svobodník, Jonáš Dolník
Stíny: Cornelia Seibold, Anna Novotná, Klára Jelínková, Abigail Bushnell, Sami Gossart, Samuel Price, Erivan Garioli, Marek Kašparovský

Bohemian Gravity
Choreografie: Yemi A.D.
Hudba: NobodyListen
Aranžmá orchestru: Jan Šikl
Hlavní asistent choreografie: Tomáš TOMMY Pražák
Asistent choreografie: Michaela Kadlčíková, Anastasiya Piatrenka, Tomáš Böckl
Scéna: Eliška Sky Kysilková
Světelný design: Eliška Sky Kysilková, Lunchmeat Studio, Daniel Tesař
Kostýmy: Liběna Rochová
Baletní mistr: Alexandre Katsapov, Jiří Kodym

Tančí: Rebecca Mabin, Olga Bogoliubskaia, Diana Alonso, Alexandra Pera, Aya Watanabe, Alice Petit, laura Laušmanová, Mariana Gasperin, Jakub Rašek, Roger Duart, Angelo Marco Accardi, Pederico Ievoli, Danilo Lo Monaco, Paul Irmatov, Fraser Roach, Vaeceslav Burlac

Bill
Choreografie a kostýmy: Sharon Eyal, Gai Behar
Hudba: Ori Lichtik, Oren Barzilay
Nastudování: Mariko Kakizaki
Světelný design: Avi Yona Bueno (Bambi)
Baletní mistr: Alexey Afanasiev, Radek Vrátil

Tančí: Alina nanu, matěj Šust, Paul Irmatov, Kristina Kornová, Ludovico Tambara, Danilo Lo Monaco, Sami Gossart, Abigail Bushnell, Alexandra Pera, Mariana Gasperin, Louise Coprechot, Giacomo De Leidi, Evgeniya Victory Gonzalez, Nikola Márová, Marco Piraino, Anna Novotná, Erivan Garioli, Samuel Price, Elias Frantziskonis, Marek Kašparovský

Premiéra v Národním divadle: 31. 3. 2022

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5 5 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments