Nová Tosca v Národním divadle. Tentokrát zcela aseptická

  1. 1
  2. 2

Nová národnědivadelní Tosca je podle mého názoru skutečným nezdarem. Inscenace se rozvolnila (nejen) zdlouhavými popisnými mimohudebními vsuvkami, minula se s vývojem postav a jejich vztahů, není integrovaným inscenačním celkem, v němž by propojila rádoby filmový rámec inscenace se samotným příběhem, postrádá cílevědomou dramatickou stavbu a svědčí o necitlivosti, ba necitelnosti inscenačního týmu k dramatickému času, který probíhá na jevišti. Z Pucciniho Tosky se paradoxně vytratil byť i pouhý závan tragického osudu těch, kteří jsou neustále sledováni a pronásledováni policejním režimem. Objevil se spíše ve své silně karikované podobě: Baron Scarpia, onen všemocný římský “mafián”, je přes svůj všudypřítomný policejní aparát ponechán v policejním paláci o samotě, aby jej mohla zabít kterákoli z jeho potencionálních obětí. Navíc se Tosce podaří uprchnout z opuštěné policejní centrály, doma se převlékne, napudruje, nasadí si klobouček, setká se ve vězení se svým milým a teprve potom ji začnou ti všudypřítomní pronásledovat. To má být paralela k Československu padesátých let? V tom je ta režisérova inspirace Berijou, Slánským, Stasi? Inscenační koncepce je přece pouhou přípravou, kostrou divadelní interpretace. Inscenátorům se ji však ani v nejmenším nepodařilo obalit svaly a dalšími náležitostmi živoucího organizmu.

 

Hodnocení autorky recenze: 40%

Giacomo Puccini:
Tosca
Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser
Dirigent: Andreas Sebastian Weiser (alt. David Švec)
Režie: Arnaud Bernard
Scéna: Camille Dugas
Kostýmy: Arnaud Bernard
Světelný design: Arnaud Bernard
Sbormistři: Adolf Melichar, Jiří Chvála
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Orchestr a sbor Státní opery
Kühnův dětský sbor
Premiéra 28. ledna 2017 Národní divadlo Praha

Tosca Barbara Haveman (alt. Anda-Louise Bogza)
Mario Cavaradossi – Peter Berger (alt. Valter Borin)
Scarpia – Jiří Sulženko (alt. Francesco Landolfi)
Cesare Angelotti – František Zahradníček (alt. Roman Vocel)
Kostelník – Jevhen Šokalo (alt. Oleg Korotkov)
Spoletta – Václav Sibera (alt. Jiří Hruška)
Sciarrone – Tomáš Bartůněk (alt. Oldřich Kříž)
Pastýř – František Zdeněk (alt. Filip Koll / Matyáš Urbánek)
Žalářník – Peter Paleček (alt. Nikola Tašev)

www.narodni-divadlo.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Tosca (ND Praha 2017)

[Celkem: 121    Průměr: 2.1/5]

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
metuzalem

Výstižná recenze! V cizině bývá zvykem zmínit se závěrem o reakci publika. Ta byla tentokrát velmi bouřlivá a jednoznačně odmítavá. Je dobře, že pražské operní publikum se konečně vzbouřilo proti hloupostem a diletantismu, které mu vedení ND operními premiérami opakovaně předkládá.

HanaS

Nebyla bych tak příkrá, co se některých předchozích operních premiér týče. Ale tahle Tosca je opravdu tragická. Copak režisér nemusí vedení divadla před začátkem zkoušek předložit svoji koncepci? Jinak by přece tento paskvil nemohl projít. Pan Sulženko by se měl naučit při děkovačce přijímat výhrady publika, z jehož kapes (vstupné a daně) je placený.

Honzy

Musím souhlasit s hodnocením OJ, že nová operní inscenace TOSCA ve Zlaté kapličce se absolutně nepovedla!!!Stává se bohužel již pravidlem, že nové inscenace činohry nebo opery jsou v ND divácky neatraktivní. Dochází k mnoha experimentům a výsledkem jsou absolutně beztvaré díla.Měli by se tvůrci ND (režiséři,dramaturgové,scénografové,výtvarníci…) velice zamyslet, jestli vůbec chtějí vytvářet umělecky na výši a při tom divácky přijatelné inscenace. Psáno z 2.premiéry dne 29.12017(hodnocení 30%)

vojtech

Určitě se nedá říci, že reakce publika by byly jednoznačně negativní – na premiéře se bučelo i křičelo bravo, na druhé premiéře se už nebučelo skoro vůbec. Nicméně ačkoli tato Tosca má řadu zajímavých nápadů, celkový dojem z představení není nic moc. Emoce, kterými tato opera oplývá, byly přetaveny v úplně jiné emoce, jaké divák, jenž se vydá na Tosku, zřejmě neočekává.

fidelio

Recenze je opravdu výstižně napsaná, souhlasím s většinou názorů paní recenzentky. Kdy už konečně někdo vyvodí závěr z nepovedených inscenací v opeře ND? V inscenaci byly očividné nedostatky, to nebylo jen o subjektivním hodnocení líbí /nelíbí. Jako divák, který dal najevo svoje nespokojenost bučením – jsem byl příjemně překvapen reakcí částí pražského publika, které si prostě už nenechá líbit podprůměrnost pražských operních produkcí.

Ctirad

Také si myslím, že recenze premiéry je napsaná velice výstižně. Před lety jsem si myslel, že se Pucciniho Tosca – jedna z nejlépe napsaných oper – nedá zničit. Již několik režisérů u nás mně toto přesvědčení vyvrátilo – korunu tomu ovšem dala tato recenzovaná inscenace v Národním divadle. Opera má několik šéfů, nevím, který z nich tuto “koncepci” přijal a s jakým cílem, kdo je za tento paskvil zodpovědný. Je to inscenace zralá na derniéru a v poslední době v Praze, bohužel, není ojedinělá. Je to mrhání lidskou energií i finančními prostředky (těch má ale Opera ND asi dost). Pan… Číst vice »

Günther

Opravdu nevím, kde vedení ND tohoto režiséra vyhrabalo a lze jen souhlasit s výše uvedenou recenzí a s rozhlasovou Mozaikou Dr.Havlíkové. Viděl jsem obě premiéry a musím přiznat, že ta druhá byla o poznání lepší. Skvělá Anda – Louise Bogza je na rozdíl od Barbary Haveman pěvecky ideální představitelkou Toscy. Francesco Landolfi je výrazně lepší než Jiří Sulženko. Jen Peter Berger mi přišel vhodnějším představitelem malíře Cavaradossiho než jeho alternant Valter Borin a Jevhen Šokalo lepším kostelníkem než Oleg Korotkov. Skvělý jak pěvecky tak herecky byl Spoletta Jiřího Hrušky. Bohužel pryč je doba operních dirigentů jako byli Zdeněk Košler nebo… Číst vice »