Nové možnosti vyjádření hudby, hraní „podle obrázků“ i použití tradičních nástrojů netradičně – to a mnohem víc na říjnové Expozici

Expozice nové hudby v dramaturgii Viktora Pantůčka nabízí především nové možnosti vyjádření hudby a nové polohy osobního, až krajního, projevu. Absolutní interpretační svoboda zahajujících britských AMM a část nejdelší grafické partitury na světě nebo netradiční použití tradičních hudebních nástrojů – to a mnohem víc bude její jubilejní 30. ročník, který nese podtitul NOVÁ ®EVOLUCE a koná se od 11. do 25. října.

Jubilejní Expozice nabízí neotřelá a svobodná díla, která, i když třeba nejsou zrovna nejnovější datem svého vzniku, rozhodně neztratila nic ze své revolučnosti, ačkoliv se mnohá z nich již stala součástí evoluce hudby. Ne vše nové je revoluční, ne vše revoluční je nové. Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď. Stará i nová díla se potkávají na stejných pódiích a u stejných posluchačů vyvolávají stejné rozpaky, pocity blaha i uspokojení. Expozice otevírá prostor pro mnohdy neprávem opomíjené formy, žánry i média hudebního vyjádření. Brouzdá od absolutní interpretační svobody k strojovému přednesu, od instalace, přes hudební intervence a improvizace k osobité, autorské kompozici.

Čeká nás naprosto svobodná interpretace v podání legendárních AMM, řízená improvizace Pavla Zlámala a „jeho“ malého orchestru, do nějž přizval zkušené jazzmany, virtuosy z oboru klasické hudby i hudební experimentátory, dlouho odkládaný projekt Pounding Ponc – LIVE, hraniční polohy komponování a interpretování na tradičních nástrojích v podání tří půvabných dam z ISHA tria nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie, zve na experimentální hudební festival Pantůček.

Hned zahajovací koncert festivalu nabídne starou partituru zcela nově, neopakovatelně, tady a teď. V podání britských AMM známých svou nekompromisní poetikou a neortodoxní filozofií improvizace zazní hudba podle části nejdelší grafické partitury na světě, Treatise Cornelia Cardewa, komponované v letech 1963–1967. Když člověk otevře tuto partituru, má na něj uklidňující účinek. Má před sebou skutečně nádherné dílo a zároveň výzvu! „Jak to mám hrát?, Co můžu dělat?“. Instrukce může třeba být: „Pět minut hraj pouze jeden tón (zvuk nebo událost). Sedni si a soustřeď se na pohlcení prostoru, a když nastane ta správná chvíle, vyluď jediný výtečný tón. Tento tón by měl přistát v prostoru, sžít se s ním a dokonale mu vyhovět.“ Moje zkušenost je, že všichni dokážeme zahrát deset, dvacet nebo sto tónů, ale jenom někteří dokážou zahrát jeden tón a vypustit ho dokonale do prostoru. Souvisí to samozřejmě s idejí ovládnutí chvíle, popisuje Keith Rowe, jeden z členů AMM.

Festival začal již v červnu. Maria Blondeel a Christina Kubisch propojily svými instalacemi zahrady vil Löw-Beer a Tugendhat a Charlemagne Palestine rozzvučel kostel. Během měsíce října nabídne Expozice celkem 8 akcí; 2 budou součástí doprovodného programu, v rámci kterého se představí zvukový umělec Robert Aiki Lowe a se svou site-specific instalací duo Rie Nakajima & Pierre Berthet. Koncerty a improvizace se odehrají v Besedním domě, na Skleněné louce, v nové městské Tržnici Brno, v Husově sboru na ulici Botanická a v zahradě Arnoldovy vily.

Související články


Reklama