Nové role Anny Netrebko v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Teatro alla Scala (foto archiv)
Teatro alla Scala (foto archiv)

Milánská operní scéna v nové sezoně otevře svoje brány divákům tradičně na Sv. Ambrože 7. prosince 2016 novou inscenací Pucciniho Madame Butterfly v hudebním nastudování místního hudebního ředitele Riccarda Chaillyho. Režisérem bude Alvis Hermanis. Dvě inscenace budou svěřeny dvěma světově proslulým italským filmovým režisérům – oscarovému Gabrielovi Tornatoremu (Rossiniho Straka zlodějka, dirigent Riccardo Chailly) a kdysi skandální filmařce Lilianě Cavani (La traviata), která se poslední dvě dekády příležitostně věnuje i operní režii převážně na italských scénách. Z dalších nových a obnovených inscenaci: Don Carlos (dirigent Myung-whun Chung, režie Peter Stein), Falstaff (dirigent Zubin Mehta, režie Damiano Michieletto), Únos ze serailu (režie Giorgio Strehler) a Don Giovanni (režie Robert Carsen, dirigent Paavo Järvi).


Filmový režisér Wim Wenders debutuje v opeře
Proslulý německý filmový režisér Wim Wenders (narozen 1945), známý například svými filmy Nebe nad Berlínem nebo Paris, Texas, bude v roce 2017 debutovat na operním jevišti Berlin Staatsoper režií Bizetovy opery Lovci perel (plánovaná premiéra 24. června 2017).

Wim Wenders (foto © Donata Wenders)
Wim Wenders (foto © Donata Wenders)

Za hudební nastudování bude odpovědný Daniel Barenboim. Wim Wenders si tuto operu vybral i z důvodu, že jde o první operní dílo, které viděl jako dítě na jevišti. Není to ale jeho první „flirtování“ s operní režií, byl také jedním z kandidátů na operní režii Wagnerovy tetralogie Prsten Niebelungův pro bayreuthský festival v roce 2013, ale ke konečné dohodě mezi umělcem a vedením festivalu nedošlo.


Robert Dean Smith a Yusif Eyvazov zaskakují za Johana Bothu
Stále nemocný jihoafrický tenorista Johan Botha musel odříci další smluvené závazky.

Johan Botha (zdroj osterfestspiele-salzburg.at)
Johan Botha (zdroj osterfestspiele-salzburg.at)

V provedení Mahlerovy Písně o Zemi ho zastoupil jiný známý wagnerovský tenor – Američan Robert Dean Smith ve dvou uvedeních ve vídeňském Musikvereinu ve dnech 2. a 3. dubna 2016 v nastudování dirigenta Kirilla Petrenka. Taktéž slavný tenor musel odříci premiéru Pucciniho Turandot ve Wiener Staatsoper, která připadala na 28. dubna 2016. Jako prince Calafa ho zastoupí ázerbajdžánský tenorista Yusif Eyvazov v debutu na této scéně. Kvůli vážnému onemocnění musel již letos zrušit sjednaná angažmá Otella na salcburských Osterfestspiele a roli Siegmunda ve Wagnerově Valkýře v drážďanské Semperoper.


Zemřel Gegham Grigoryan

Gegham Grigoryan (foto archiv)
Gegham Grigoryan (foto archiv)

Arménský zpěvák Gegham Grigoryan (nebo psáno též Grigorian), narozen roku 1951, zemřel 23. března 2016. Byl to vynikající zpěvák, který byl výrazně poškozen zákazem výjezdu do zahraničí ze strany sovětské vlády na konci sedmdesátých let dvacátého století. To zbrzdilo jeho světovou kariéru, protože měl podepsanou smlouvu (1978) na hlavní role v Teatro alla Scala, mimo jiné na Cavaradossiho v Pucciniho Tosce pod Claudiem Abbadem. Věnoval se tedy domácí kariéře, pomalu přecházel k dramatičtějším partům. Druhým vrcholem jeho kariéry bylo účinkování v Mariánském divadle po roce 1989, kam ho povolal Valerij Gergijev. V devadesátých letech zpíval na mnoha světových jevištích a koncertních síních, a to jak ruské, tak italské party. Ke konci kariéry, kdy byl jmenován hudebním ředitelem operního domu v Jerevanu, interpretoval i některé party pro lyrický baryton. Tak se vrátil na jeviště, kde přijal v roce 1975 po debutu jako Edgaro v Donizettiho Lucii di Lammermoor trvalé angažmá, a kde vystoupil v řadě ruských i arménských operních titulů. Po roce 2000 se věnoval i operní režii. Jeho umění dokumentuje několik operních nahrávek především z ruského repertoáru. Je to i obrovská ztráta pro jeho dceru Asmik Grigorian, operní sopranistku, které byl prvním učitelem zpěvu. Asmik Grigorian patří v současnosti k největším interpretačním nadějím světové operní scény.


Výstava týdne
Anselm Kiefer – Die Holzschnitte. Vídeň, Albertina – Basteihalle, 18. března – 19. června 2016. Německý neoexpresionistický výtvarník (malíř a grafik, tvůrce autorských knih a instalací) Anselm Kiefer (narozen 1945) mnohokráte na sebe upozornil na německé a rakouské výtvarné scéně skandály, kdy se snažil upozornit na ztrátu německé kulturní identity i v důsledku německé nacistické minulosti. Současná výstava jeho grafického díla ve vídeňské Albertině také obsahuje velkoformátové dřevoryty inspirované starogermánskou mytologií i výtvarnými tématy z Wagnerových oper. Vždy ho fascinoval svět Niebelungů a k jeho oblíbeným výtvarným motivům patří například Brünnhildin kůň Grane.

Anselm Kiefer: Brünhilde – kůň Grane, 1978 (zdroj starr-art.com)
Anselm Kiefer: Brünnhilde – kůň Grane, 1978 (zdroj starr-art.com)


Nahrávka týdne
Walter Braunfels: Lieder/Songs. Marlis Petersen (soprán), Konrad Jarnot (baryton), Eric Schneider (klavír). Capriccio. Postupně objevované dílo německého skladatele Waltera Braunfelse (1882-1954), ze kterého se těší pozornosti opery Die Vögel (Ptáci; 1920), Verkündigung (Zvěstování; 1935) a především Szenen aus dem Leben der Heiligen Johanna (Scény ze života Svaté Johanky; která byla uvedena ve světové premiéře až posthumně v Stockholmu roku 2001, komponována 1939-1943). Opera o svaté Janě byla provedena koncertně i na salcburském festivalu.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na