Nové role Anny Netrebko v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nové album s 41 (!) písněmi, které jsou často jen jednominutové miniatury, odkrývá tohoto skladatele jako vynikajícího písňového skladatele, který pokračuje důstojně v tradici německé klasické písňové tvorby. Romantický výraz se v některých opusech blíží písňové tvorbě například Huga Wolfa, nejblíže ale tato Braunfelsova produkce stojí písním jeho současníka – Ericha Korngolda. Řada písní je nahrána ve světové premiéře. Jako interpreti se zde scházejí dva zpěváci, kteří by se na jevišti těžko sešli. Anglický barytonista Konrad Jarnot, který se intenzivně věnuje písňové, kantátové a oratorní tvorbě, a druhou interpretkou je jedna z nejúžasnějších současných zpívajících hereček na světové scéně – sopranistka Marlis Petersen. Album obsahuje průřez celou Braunfelsovou písňovou tvorbou, včetně několika drobných cyklů i fragmentu takzvaného Liederspielu, specifického německého útvaru, kdy písně vytvářejí drobný scénický útvar s dějem. Objevná nahrávka, která významně zprostředkovává velmi různorodé písně z meziválečného období, typické doby mnoha stylových a výrazových proměn.

Walter Braunfels: Lieder / Songs (foto archiv)
Walter Braunfels: Lieder / Songs (foto archiv)


Opera na ČT art
V sobotu 2. dubna 2016 (20.20) vysílal umělecký kanál ČT nejdříve dokument Berlin 1930 k přípravě koncertu a alba Du bist die Welt für mich, které obsahovaly operetní árie a filmové písně známých skladatelů meziválečného období jako byli Lehár, Kálmán, Stolz, Abraham, Benatzky, Künneke a další. Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann pátral jak po kořenech stylu, tak po dokumentech i osudech skladatelů, textařů i interpretů (převážně tenorů), kteří mnohé písně dokázali povýšit na světové hity.

Jonas Kaufmann (foto Gregor Hohenberg)
Jonas Kaufmann (foto Gregor Hohenberg)

Dokument byl prokládán záběry ze zkoušek na koncert a nahrávání i z promotion akcí. Za zmínku stojí krátký úsměvný vstup tehdy stoleté (!) koloraturní sopranistky Marthy Eggerth, manželky slavného tenoristy Jana Kiepury, která se věnovala nejdříve opeře, pak ale převážně operetě a zvukovému filmu. Na dokument navázal záznam koncertu Du bist die Welt für mich (Jsi pro mě celý svět) (ve 21.15), kde zpěváka doprovázel Rundfunk-Sinfonieorchestr Berlin pod řízením Jochena Riedera. Z dokumentu bylo patrné, že tato práce umělce velmi bavila.

Hned následujícího dne v neděli 3. dubna 2016 (21.30) se diváci na témže televizním kanálu mohli znovu setkat s pěveckým uměním jihoafrické sopranistky Pretty Yende, která v Praze zpívala v lednu 2014 (naši recenzi z tohoto koncertu najdete zde).

Pretty Yende (foto FB P. Yende)
Pretty Yende (foto FB P. Yende)

Skromná umělkyně s překrásným hlasem v oboru koloraturního a lyrického sopránu patří k ozdobám světových scén. Její pobyt a koncert mapuje pořad Pretty Yende v Praze.


Hudební úsměv
Když slavný skladatel Giuseppe Verdi (1813-1901) zemřel, jistý naprosto neznámý italský skladatel Turati okamžitě zkomponoval smuteční pochod.

Giuseppe Verdi (foto Hulton Archive/Getty Images)
Giuseppe Verdi (foto Hulton Archive/Getty Images)

Odeslal opis skladby tajemníkovi Giuseppe Verdiho s poněkud neomaleným přáním, že by skladba měla být hrána na Verdiho slavnostním pohřbu. Tajemník mu odpověděl: „Z hlediska dějin hudby Vám musím upřímně napsat, že by bylo lepší, kdybyste zemřel Vy a smuteční pochod napsal Giuseppe Verdi!“

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na