Nový koncertní sál pro Ostravu? Snad můžeme být optimisty. Ptali jste se ředitele filharmonie

  1. 1
  2. 2
  3. 3

I přes to, že 78 milionů je zdánlivě velká částka, jsme jí stále velmi limitováni. Neřešíme naštěstí přímo existenční problémy, v tomto ohledu k nám zřizovatel přistupuje vstřícně. Tento rozpočet nám umožňuje bezpečně pokrýt mandatorní výdaje, zejména nájmy a platy. Ale zbývá reklama a koncertní sezona samotná, jejíž kvalita je pak přímo úměrná prostředkům, které Vám zůstávají. A těchto aktivit už se navýšené prostředky tak úplně netýkají. Naštěstí se nám podařilo vybudovat mezinárodní manažerskou síť a osobní kontakty, díky kterým můžeme i přes omezený rozpočet zvát do Ostravy výrazné umělecké osobnosti, čímž kvalita sezony netrpí. Tou kvalitou mám na mysli zejména úroveň hostujících umělců, která je v našem případě, řekl bych, dosti vysoká. Celkovou finanční situaci Janáčkovy filharmonie Ostrava bych tedy nyní označil jako stabilní.

Dobrý den, nepočítáte také s koncertním uváděním oper? Myslím, že zájem o takový projekt by mezi Vašimi návštěvníky určitě byl a v Ostravě máme navíc řadu výtečných zpěváků. Děkuji, ať se Vám daří. (Kozohorský)

Vážený pane Kozohorský, i touto myšlenkou jsme se samozřejmě zabývali. Je však třeba brát v úvahu to, že operní produkce Národního divadla moravskoslezského jsou na velmi vysoké úrovni, programový záběr místní opery je široký a obávám se, že bychom jim tak trochu lezli do zelí. Navíc bych měl obavy i o návštěvnost. Když jsme před přbližně rokem přivezli do Ostravy hvězdy světové opery Piotra Beczału a Sonyu Yonchevu na operní galakoncert, neměl jsem pocit, že by byl o tento typ produkce zájem srovnatelný se zahraničím. A to se jednalo o poměrně populární program. Z těchto důvodů tedy s koncertním uváděním oper zatím nepočítáme. Připouštím však, že pokud najdeme vhodný operní kus, který by byl místním operním sborem z nějakých důvodů neuskutečnitelný, a dirigenta, který by se za produkci postavil, je možné, že takové představení v Ostravě uslyšíte.

Dobrý den, co chystáte pro příští sezonu? (Barbora)

Pokud myslíte přímo sezonu 2018/2019, zde bych si ještě dovolil s podrobnostmi posečkat a nechat je na tiskovou konferenci, která je každou sezonu, obvykle v dubnu, uvádí. Podíváme-li se na sezonu právě probíhající, vidíme v ní plejádu velkých uměleckých osobností – za všechny jmenujme například Federica Colliho, Lukáše Vondráčka, Denise Kozhukhina, Jana Martiníka, Václava Lukse a další. Novinkou v letošním roce jsou komentované koncerty s podtitulem Láska na první poslech nebo řada klavírních recitálů. Pokračujeme s řadou koncertů pro děti, crossoverovými projekty v Gongu (letos například s Tomášem Klusem), věnujeme se mladým profesionálům. V programech se snažíme zařazovat velká a obtížná díla symfonické literatury vedle proslulých sólistických koncertů – opět letos jmenujme například Symfonii č. 4 Dmitrije Šostakoviče, což je můj osobní tip, Mahlerovu Symfonii č. 7, Brucknerovu Pátou či Druhou symfonii Sergeje Rachmaninova. To vše v celkem sedmi koncertních řadách. Ujišťuji Vás, že uměleckou úroveň, kterou jsme nastavili, budeme jen zvyšovat. Já samozřejmě obsazení příští sezony z podstatné části znám a sám se na ni velmi těším. Takže se snad můžete těšit i Vy. Troufám si říci, že jsme dávno překročili hranice běžné regionální produkce, jak bývají často nazývány aktivity mimo hlavní město Prahu.

Orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava (zdroj JFO)

Dobrý den, zajímalo by mě, jak na tom jsou hráči Vašeho orchestru s výší platů. Děkuji za odpověď. (Karnecký)

Řekl bych, že asi jako u všech pracovníků v kultuře, není ani stav u nás příliš utěšený. Domnívám se, že výše platů neodpovídá dosaženému vzdělání a zejména vynaložené energii a času jak už při studiu, tak při výkonu vlastního povolání. Ke zlepšení dochází v poslední době postupným navyšováním tarifních platů a také díky tomu, že nám zřizovatel tato navýšení pokrývá. K Vaší otázce – konkrétně hrubý nástupní plat hudebníka je v jedenácté platové třídě v říjnu tohoto roku 17.730 korun, průměrný hrubý plat ke stejnému datu asi 26.300 korun.

Před časem jsem zachytila informaci, že organizujete nějaké přednášky pro seniory. Můžete k tomu, prosím, alespoň něco prozradit? Kde bych se mohla dozvědět podrobnosti? (Linhartová)

Milá paní Linhartová, ano, nemýlíte se. Před několika lety jsme rozšířili naši edukační činnost, která je logicky zaměřena primárně na děti. Nicméně prakticky ve stejnou chvíli jsme si uvědomili, že senioři u nás tvoří zásadní část publika a že by bylo fér nabídnout i jim nějakou aktivní činnost vedle pravidelného poslechu našich koncertů. Proto vznikl klub Filharmonie Plus, ve kterém se naši posluchači středního a vyššího věku mají možnost pravidelně scházet, pracovat na svém vzdělání, seznamovat se například s hudebními formami, které pravidelně slýchají na pódiu, někdy i aktivně hrát. To vše pod vedením zkušeného lektora Martina Ptáčka, který je i autorem celého konceptu. Tyto workshopy jsou pak pravidelně doplňovány přednáškami osobností – muzikologů či samotných interpretů. Jsem rád, že se tato naše aktivita těší velké oblibě. Více informací se můžete dozvědět na našem webu.

Dobrý den, všiml jsem si, že Janáčkova filharmonie Ostrava doprovází Rolanda Villazóna a Ildara Abdrazakova nejen při jejich pražském koncertě, ale také na dalších vystoupeních po Evropě. Jak lukrativní je to pro orchestr projekt a jak obtížné je takovou “zakázku“ získat? Co všechno tomu předchází? Kde a jak dlouho se zkoušelo? Ať se Vám i nadále daří! (Pavel Š.)

Ano, toto turné právě probíhá v Německu a Rakousku, začalo koncertem v Praze. Pro nás je to samozřejmě prestižní a i finančně lukrativní záležitost. Prestižní například v tom smyslu, že se díky takovým osobnostem dostaneme na pódia, na která bychom běžně stěží dosáhli, finančně lukrativní v tom, že tento druh činnosti je jedním ze dvou hlavních zdrojů příjmů mimo dotace, jak jsem již zmiňoval. Získat takovou “zakázku” samozřejmě není úplně snadné. Řekl bych, že je to podobné jako v každém byznysu – musíte vybudovat určitou síť kontaktů, založenou na Vaší umělecké reputaci, flexibilitě a osobních vztazích. Umělecká kvalita je základní předpoklad, tu prostě musíte automaticky mít. A na ní, na ochotě spolupracovat, schopnosti přizpůsobit se hned na počátku spolupráce a na několika dalších aspektech následně pěstujete s agenturami určitý vztah. Pokud toto vše při prvním kontaktu dokážete, může to být počátek delší spolupráce. A protože se jedná o umění, je důležité, aby mezi námi jako umělcem a organizátorem na straně druhé prostě fungovala nějaká umělecká sympatie. Pokud by druhá strana u našeho výkonu něco postrádala, prostě nás už nepozve. Také sebemenší komunikační zaváhání může takový vztah zničit.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář