O letních rossiniovských hodech v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hned den poté je naplánována další premiéra. Zcela nová inscenace Turka v Itálii Davideho Livermora (režie i scénografie) slibuje výbornou zábavu. Jako Selim se totiž představuje jeden z nejlepších operních herců současnosti, basbarytonista Erwin Schrott. Další obsazení je také luxusní: Olga Peretyatko jako koketní Fiorilla, Simone Alaimo (Geronio) a Pietro Spagnoli (Prosdocimo). Za dirigentským pultem stojí italská dirigentka Speranza Scappucci, která má četné zkušenosti s Rossiniho dílem a také bude na podzim 2016 dirigovat sérii představení Rossiniho Cenerentoly ve Vídeňské státní opeře. Tato nová produkce se bude hrát čtyřikrát v Teatro Rossini.

G.Rossini: Il Turco in Italia - návrh scény Pesaro 2016 (zdroj FB festivalu)
G.Rossini: Il Turco in Italia – návrh scény Pesaro 2016 (zdroj FB festivalu)

Také ve čtyřech srpnových představeních se vrací oceňovaná inscenace z roku 2012, Rossiniho rané, velmi málo uváděné dvouaktové operní dílo Ciro in Babilonia (Cyrus v Babylónii, 1812), s pseudomytologickou zápletkou o válce mezi králi Babylónie a Persie.

V operní režii Davideho Livermora a pod taktovkou Javiera Bignaminiho se v letošní obnovené sérii této inscenace můžeme těšit na pravé koloraturní ohňostroje, které předvedou světové hvězdy rossiniovské interpretace: altistka Ewa Podleś (Ciro), sopranistka Pretty Yende (Amira) a italský tenorista Antonino Siragusa (Baldassare).

Tradičně dostávají příležitost absolventi místní Accademie Rossiniana, a to jak na samostatném koncertu, tak ve dvou tradičních představeních Cesty do Remeše v Teatro Rossini.

Teatro Rossini Pesaro (foto archiv)
Teatro Rossini Pesaro (foto archiv)

Festivalový program dotvářejí vybrané koncerty předních sólistů – Pietra Spagnoliho, Moniky Bacelli a koncert dvou hvězd – sopranistky Pretty Yende a japonské mezzosopranistky Ayi Wakizono pod názvem Duetti amorosi (Zamilované dvojzpěvy). Stejně jako Maxim Mironov věnoval svůj recitál v Bad Wildbadu slavnému tenoristovi Rubinimu, tak jiný známý tenor, Američan Michael Spyres, skládá v programu Hommage a Nourrit (18. srpna) svůj hold slavnému zpěvákovi, francouzskému tenoristovi Adolphovi Nourritovi (1802-1839). Adolphe Nourrit již v mládí dosáhl postavení prvního tenoristy v pařížské Opeře, ale přes obrovské úspěchy ve Francii a pak v Itálii v rossiniovských i francouzských partech propadl na vrcholu kariéry těžké depresi a spáchal sebevraždu.

Hvězdný tenorista Juan Diego Floréz oslavuje dvacet let od svého místního festivalového debutu v koncertu s prostým názvem Flórez 20 (19. srpna 2016), kam si pozval několik přátel a spoluúčinkujících (Salome JiciaCecilia MolinariOlga PeretyatkoNicola AlaimoMarko MimicaPietro SpagnoliMichael Spyres). Připomeňme si na závěr Flórezův debut v Pesaru před dvaceti lety.

 

Výstava týdne
Sünde und Secession. Franz von Stuck in Wien. (Hříchy a secese. Franz von Stuck ve Vídni.) Vídeň, Belvedere. 1. července – 9. října 2016. Letní vídeňskou výstavní atrakcí tentokráte není expozice z díla Egona Schieleho nebo Gustava Klimta, jak tomu bylo v posledních letech. Letos výstavní dramaturgie sází na všestranného secesního výtvarníka Franze von Stucka (1863-1928). Malíř, sochař, grafik i architekt se věnoval mnoha výtvarným žánrům a oborům. Jeho malířská figurální tvorba je ovlivněna pojetím člověka jako věčného hříšníka a čerpá mnoho námětových podnětů z antiky i raného křesťanství. Vytvořil tři verze námětu Salome (1906), které vznikly pod přímým vlivem prvých nastudování stejnojmenné opery Richarda Strausse a tanečního vystoupení kanadské tanečnice Maud Allan, která na svém turné v letech 1905 až 1907 prezentovala vizuálně silný obraz Salome v baletu The Vision of Salome.

Franz von Stuck: Salome (zdroj de.wikipedia.org)
Franz von Stuck: Salome (zdroj de.wikipedia.org)

Ve shodě s těmito vlivy Franz von Stuck vytvořil v krátkém časovém odstupu tři verze tohoto námětu (třetí práce se ztratila během druhé světové války) se shodným pojetím judejské princezny jako exotické femme fatale. Taková byla i obrazová a inspirační síla Straussovy opery, která převrátila dosavadní pohled na operní námět. Se Straussovou Salome vtrhla na jeviště cílená erotika i freudovská psychologie. Vídeňská výstava nabízí řadu dalších mytologických, antických i biblických námětů, které vytvořil výtvarník, ve své době označovaný za skandalistu, pro sílu erotična, se kterou ztvárňoval biblické postavy. Výstava nabízí rozsáhlý výběr z maleb, kreseb, plastik, ale i karikatur a dokumentů.


Nahrávka týdne
Bohuslav Martinů – Julietta. Frankfurter Opern- und Museumorchester, Chor der Oper Frankfurt, dirigent Sebastian Weigle. Oehms Classics OC 966, 2016. (2 CD).

Bohuslav Martinů: Julietta (zdroj jpc.de)
Bohuslav Martinů: Julietta (zdroj jpc.de)

Na základě sestřihu premiérové série uvedení nejznámější opery Bohuslava Martinů ve frankfurtské opeře v červnu a červenci 2015 vznikla nová live nahrávka. Inscenace surrealistického operního příběhu s centrálním tématem ztráty paměti zaujala i díky režijnímu pojetí Florentine Klepper (booklet obsahuje fotografie z inscenace). V současnosti je k dispozici i obrazový záznam inscenace na DVD. Opera byla uvedena v německém překladu.

Zajímavé bylo obsazení hlavních rolí. Role mladého romantického snílka byla svěřena lyrickému tenoristovi americko-rakouského původu Kurtu Streitovi (narozen 1959), který již během poslední dekády přešel k dramatičtějším partům. Pěvec s obrovskými zkušenostmi v mozartovském a händelovském repertoáru (a dnes třeba také výrazný interpret díla Benjamina Brittena), s výjimečnou pěveckou kulturou a schopností výrazu a na scéně s mimořádným charismatem, byl pro frankfurtskou inscenaci výbornou devízou. Jeho Juliettou byla kolumbijská sopranistka Juanita Lascarro, pěvkyně, která udělala značnou kariéru na německých a rakouských scénách a se souborem frankfurtské opery je spjata již takřka jednu dekádu.

Zpívala zde celou řadu různorodých rolí: od těch mozartovských (Pamina, Fiordiligi, Donna Elvira, Hraběnka Almaviva) přes Gounodovu Markétku až k vyloženě koloraturním rolím (například Lucie z Lammermooru), händelovským partům nebo dokonce Straussově Daphne. V roce 2014 zde také zpívala trojroli Málinky/Kunky/Etherey ve Výletech pana Broučka Leoše Janáčka. I její výkon je stylový a pěvkyně pojímá roli jako svůdnici, což je výrazová poloha, která kolumbijské krásce zcela vyhovuje. Osobně oceňuji její svůdnou Poppeu v Monteverdiho Korunovaci Poppei v Theater an der Wien před necelými deseti lety, kdy zářila v režii Roberta Carsena.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat