O PKF, platech muzikantů, Met i Anně Netrebko. Ptali jste se Emmanuela Villauma

  1. 1
  2. 2
  3. 3

PKF – Prague Philharmonia je vynikající komorní orchestr s úžasným smyslem pro preciznost a čistotu provedení. Hráči jsou ale zároveň přizpůsobiví a skutečně zapálení pro hudbu. Základem repertoáru orchestru jsou klasické symfonické skladby, ale i když se pustíme mimo tuto oblast, jejich přístup k hudbě je stále stejně elegantní, jasný a typicky komorní. To, co spolu vytváříme, vlastně ani nejde popsat slovy nebo ilustrovat na něčem konkrétním, jsou to právě ty magické okamžiky, které vyplývají z propojení s partiturou, a především z jedinečného dialogu mezi umělci a publikem, specifického pro každé jednotlivé představení. Je to vlastně něco velmi vzácného a pro mě je opravdu ctí spolupracovat s takovýmto orchestrem. Kromě toho mě to taky baví…

Aký je rozdiel medzi operným a symfonickým dirigovaním? A aký druh symfonického repertoáru máte najradšej? (JK, Bratislava)

Všichni velcí dirigenti se cítili stejně doma na pódiu jako v orchestřišti. To je pro mě zásadní.

Při dirigování opery máte pocit, že vyprávíte příběh, musíte se umět přizpůsobovat, dávat pozor na více věcí najednou a rozhodovat, které z nich jsou nejdůležitější. Všechny tyto zkušenosti pak mohou být velmi užitečné při dirigování symfonického orchestru. Ať už hrajete jeho operu nebo symfonii, autorem je pořád jeden a ten samý Mozart! Během prvních několika taktů jakéhokoliv představení nebo nahrávky dokážu poznat, jestli má dirigent zkušenosti s operním repertoárem.

Na druhou stranu, když pravidelně provádíte mistrovská symfonická díla s těmi nejlepšími tělesy, získáte větší disciplínu a povědomí o čistě orchestrálních otázkách, jako je například práce s jednotlivými nástrojovými skupinami orchestru, stavba nebo zvuk. A to je zase velmi užitečné, když stojíte v orchestřišti v divadle…

Co říkáte tomu, jak jsou hudebníci v Čechách placeni? (Honza K.)

To je složité téma! Obecně nejsou finanční podmínky pro české hudebníky moc příznivé. Náklady v oblasti hudby rostou rychleji než inflace, práce v ní vyžaduje zručnost a formální vzdělání. Snaha najít rovnováhu mezi uměleckou úrovní a finanční stabilitou představuje vždy opravdovou výzvu. V současné době potřebujeme více než kdy dříve podporu státu a místních institucí, ale také individuální a firemní dárce. Život profesionálního hudebníka vyžaduje kromě nadšení a talentu také dlouhá léta neutuchajícího odhodlání. Když se na to díváte takto, váš výdělek nikdy neodpovídá míře vašeho nasazení a toho, co jste do své práce vložili.

Dobrý den, jak vzpomínáte na nahrávání s Annou Netrebko? Jak dlouho jste zkoušeli a je hodně přísná na to, co „pustí ven“? Nějaký další projekt s ní nechystáte? (Alžběta Raszková)

Bylo to mé první setkání s PKF – Prague Philharmonia, začátek naší společné cesty. Všechny nás to ohromně bavilo a Anna si orchestr okamžitě zamilovala. Anna přesně ví, co chce, a ví, jak to dostat z lidí kolem sebe, ale jakmile si získáte její důvěru, nikdy se nechová jako diva a skvěle se s ní spolupracuje. Nemám pocit, že by byla při konečných úpravách nějak přehnaně náročná. Jako všichni zpěváci ale trvala na tom, aby byl její hlas „nad“ orchestrem! Možná budeme mít s Annou brzy koncert i v Praze.

Společně s orchestrem jsme počátkem září nahráli čistě symfonickou desku s díly Bizeta, Debussyho a Ravela a v tuto chvíli jednáme o jejím vydání. Bude skvělé poslechnout si, jak orchestr září v celé své kráse!

Jménem čtenářů Opery Plus děkujeme za vaše odpovědi.

Emmanuel Villaume (zdroj PKF / foto © David Christian Lichtag)

 

VIZITKA
Francouzský dirigent Emmanuel Villaume (1964) dirigoval během své kariéry vystoupení s těmi nejprominentnějšími operními soubory a symfonickými orchestry z celého světa. Šéfdirigentem PKF – Prague Philharmonia se stal v sezoně 2015–2016.

V současné době již pátou sezonu působí také jako hudební ředitel Opery v Dallasu. V sezoně 2017/2018 zde bude dirigovat tři představení: Samsona a Dalilu (C. Saint-Saëns), Der Ring des Polykrates (E. W. Korngold) a Mozartova Dona Giovanniho. Vrací se také do Metropolitní opery v New Yorku (Puccini: Tosca; Massenet: Thaïs), Lyric Opera of Chicago (Gounod: Faust) a Gran Teatre del Liceu s Pucciniho Manon Lescaut, za kterou sklidil skvělé kritiky v The New York Times: „Je to nejživější a nejvíce vzrušující interpretace Manon v Met za řadu posledních let a je úžasným zahájením jarní sezony operního domu.“ V lednu 2018 dirigoval slavnou Pucciniho operu Tosca v rámci série Metropolitní opera LIVE, která je přenášena do více než 2.000 kin v 73 zemích světa. Kromě těchto scén pravidelně spolupracuje s operami v San Franciscu, Los Angeles, Montrealu, Královskou operou Covent Garden v Londýně, Washingtonskou národní operou, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan a Opéra Bastille v Paříži. Dirigoval představení v Bavorské státní opeře, Deutsche Oper Berlin, Teatro La Fenice, Teatro Regio di Torino, Teatro Real v Madridu, Opéra de Monte-Carlo a řadě dalších. Na slavném festivalu Klangbogen ve Vídni uvedl Menottiho Goyu s Plácidem Domingem v titulní roli.  

Vedle operní tvorby se aktivně věnuje i práci se symfonickými tělesy. V letech 2009–2016 byl šéfdirigentem Slovenské filharmonie. Spolupracoval s Los Angeles Philharmonic, Chicago, Montreal, San Francisco, Houston a Boston Symphony, Royal Philharmonia, Orchestre de Paris, Orchestre philharmonique de Radio France, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. V roce 2008 vystoupil s Čínským národním operním orchestrem v rámci Letních olympijských her v Pekingu. Z dalších vrcholů jmenujme koncerty v newyorské Avery Fisher Hall na Richard Tucker Gala 2014, s Juilliard Orchestra v Alice Tully Hall, na Grant Park Music Festival v Chicagu, festivalu Bílé noci v Mariinském divadle v Petrohradu a evropské koncertní turné s Čajkovského operou Jolanta se sopranistkou Annou Netrebko se zastávkami v Lucernu, Kodani, Monte Carlu a londýnské Royal Albert Hall. Připomeňme také jeho četná vystoupení na prestižním americkém festivalu Spoleto, kde v letech 2001 až 2010 působil jako hudební ředitel.  

Jeho projekty s PKF – Prague Philharmonia zahrnují nahrávání s Annou Netrebko pro label Deutsche Grammophon, CD s Bryanem Hymelem pro Warner Classics, které získalo nominaci na International Opera Awards 2016, či speciální silvestrovské gala v Royal Opera House Muscat v Ománu. V lednu 2017 absolvoval s orchestrem mimořádně úspěšné turné po USA, které mimo jiné zahrnovalo koncerty v Davis Symphony Hall v San Franciscu a Copley Symphony Hall v San Diegu.  

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na