O životaschopnosti jednoho nemanželského dítěte. Radostné pozorování života

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

V tomto díle, adekvátním období uměleckého realismu a naturalismu, je tragické pozadí a pointa zůstává nedořečená: budou spolu Jenůfka a Laca opravdu šťastni? Cikánská láska ale zůstává věrná požadavku šťastných konců. Zorice se objeví jedno z řešení jen jako sen – a když se probudí, rozhodne se pro toho pravého. Novinka byla charakterizována jako „uherská sentimentální opereta“, která ještě výraznější rys dostane o dva roky později v Cikánském primášovi Emmericha Kálmána.

Těžkosti lehkého žánru
Několikrát už byla řeč o tom, jak obtížné je stanovit žánrovou hranici. Lze uvést řadu příkladů marných snah operetních skladatelů vkročit na pole opery a existují i příklady opačné – operních skladatelů, kteří selhali v operetním žánru. Jsou skladatelé, rození symfonikové, kteří o operu usilovně bojovali (Beethoven), takoví, kteří brzy snahu vzdali (Mahler), a ti, kteří se o ni ani nepokusili (Suk). A jsou hudební dramatikové, jejichž ostatní dílo je zmiňováno pouze jako doplněk (Verdi, Wagner, Puccini). Tak jako zná malířství krajináře a portrétisty, literatura romanopisce a básníky, balet typy allegrové a adagiové, herectví komiky, tragiky, charakterní herce a naivky – tak existují i specializace mezi skladateli. Rozmanitost lidských nadání tvoří rozmanitost umění a to je na něm krásné.

Nevěděla byste o něčem humorném, o nějaké bufonerii? Mám hroznou chuť se smát a rozesmávat jiné lidi,“ psal Giacomo Puccini roku 1911 své přítelkyni Sibyl Seligman. Už delší dobu se snažil vzdálit tragicky končícím, vážným tématům, ale každý nápad nakonec zavrhl. Roku 1913 byl Puccini přítomen prvnímu vídeňskému uvedení své opery Děvče ze zlatého Západu a ředitelé Carlova divadla Otto Eibenschütz a Heinrich Berté přišli s nápadem, zda by slavný italský skladatel nenapsal něco pro tuto operetní scénu. Puccinimu se nabídka zalíbila, nezdálo se, že by znamenala velké pracovní zatížení a finančně byla lákavá: „Dohodl jsem se s divadlem na honoráři 300.000 korun a dalších výhodných detailech. Má jít o krátkou komickou operu na rozkošné téma. Ta práce mě bude těšit a půjde rychle.“ Skladatel se však hluboce mýlil. Libretisté Willner a Reichert dodali operetní text, k němuž měl Puccini vytvořit osm až deset hudebních čísel: „Opereta – to pro mě nepřichází v úvahu. Opera, prosím – něco jako Rosenkavalier, jen zábavnější,“ psal. La Rondine (Vlaštovka) vznikala tři roky a z původní zábavné drobnůstky se stala lyrická opera, která má leccos společného s Verdiho Traviatou. Podle životopisců chtěl Puccini napsat lehčí dílo v lehárovském stylu, ale scházela mu „lehčí ruka“. Pucciniho Vlaštovka měla premiéru roku 1917 v Monte Carlu, ve Vídni byla uvedena až o tři roky později v Lidové opeře, v přepracované verzi. Jedna vlaštovka nedělá jaro a jeden pokus o jiný žánr neudělal z Pucciniho jiného skladatele.

O operetu se pokusil i Pietro Mascagni – jeho (Ano) je z roku 1918, libretisty byli Carlo Lombardo a Arturo Franci.

Pietro Mascagni: Sì - titulní list operety (foto archiv autorky)
Pietro Mascagni: Sì – titulní list operety (foto archiv autorky)

Lombardo (celým jménem Carlo Lombardo dei Baroni Lombardo di San Chirico) byl operetní impresario, skladatel, libretista a sestavovatel nejrůznějších pasticcií. Předlohou k Mascagniho operetě se stala Lombardova vlastní opereta La duchessa del Bal Tabarin, což byla poitalštěná opereta vídeňského skladatele Bruna Granichstaedtena Majestät Mimì z roku 1911. Mascagniho pohnutky ke kompozici operety byly dvojí, existenční (během druhé světové války si netroufal na větší dílo a potřeboval peníze) a „patriotické”: měla být italskou odpovědí na vídeňskou operetu, zejména na Lehárovu Veselou vdovu. „Obávám se, že po válce zaplaví naše divadla vídeňská opereta. Naši skladatelé dosud nenacházeli dost podpory, aby napsali národní operetu,“ vyslovil se Mascagni. je sice opereta, ale s veristickými rysy, také s odkazem na kořeny operetního žánru (děj se odehrává v Paříži, v prostředí Folies Bergère) a s příměsí exotiky a erotiky. Pro „žánr operety příznačná kritická složka se však vytratila a mění se v obhajobu měšťanské morálky. Normy společenského života, které vykládaly ‚libertinage‘ – volnomyšlenkářství jako erotickou nevázanost, jsou odmítnuty a jako nejvyšší instituce se proklamuje manželství“, nalezneme v hodnoceních. Uzavřená hudební čísla a mluvené dialogy nebyly pro italské divadlo ničím novým, kombinace francouzského dějiště a prostředků opery buffy však ano. Na tu se Mascagni odvolal strukturou zpěvních čísel, v nichž se pokusil rehabilitovat starou ritornelovou formu. Výsledkem je ovšem monotónnost, stabilní formální vzorec brzdí spád.

Neúspěšný výlet do operety podnikl také Ruggero Leoncavallo, jeho La reginetta delle rose (Královna růží) však byla pouhou napodobeninou vídeňské operety.

Giuseppe Pietri (foto archiv autorky)
Giuseppe Pietri (foto archiv autorky)

Za tvůrce italské operety v pravém slova smyslu je považován Giuseppe Pietri (1886 – 1946), jeho Addio giovinezza! (Sbohem mládí!) ze studentského života z roku 1915 těží z italské lidové komedie a využívá toskánský dialekt.

Giuseppe Pietri: fantazie z operety Addio giovinezza - part harmonia (foto archiv autorky)
Giuseppe Pietri: fantazie z operety Addio giovinezza – part harmonia (foto archiv autorky)

Také v dalších dílech využil Pietri lidové elementy. K lehárovskému stylu tíhl ve dvacátých letech i Virgilio Ranzato. Ale země zrodu opery o její „nemanželské dítě“ příliš nestála.

Stále více lyriky
Lehár naopak těžil z italské opery a vliv verismu způsobil v operetě zásadní obrat, jenž se připisuje zejména jemu. Dosud mohli budovat libretisté zápletky jakkoli, ale vždy se očekával happyend. Už před Lehárem se objevilo několik děl, kde se nedostavil nebo nebyl jednoznačný, ale místo o tragickém vyústění se hovoří o sentimentu – jako příklady se uvádějí Bertého Dům u tří děvčátek nebo Krista z myslivny Georga Jarna.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments