Ohlédnutí za týdnem s Hélène Grimaud

Sloupek Davida Marečka 

Čeští filharmonici Grimaud rozumějí
Hélène Grimaud se potkala s Českou filharmonií poprvé před jedenácti lety na turné po evropských a japonských městech s Vladimirem Ashkenazym. Hrála Rachmaninovův Druhý klavírní koncert. Filharmonici dodnes na koncerty s ní vzpomínají jako na zjevení a shodují se, že to byla muzikantská láska na první pohled nebo spíše poslech. Umělkyně od té doby měla dvakrát dorazit do Prahy, ale koncerty (pro jiné pořadatele) vždy zrušila. Neúmyslně tím přispěla k mediální přitažlivosti svých vystoupení a vyvolala velká očekávání a spekulace, jestli opět svá vystoupení neodřekne. Pozadí nejnovějšího projektu bylo však postaveno na pevných základech. Hélène Grimaud hrála loni na jaře s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem Pátý Beethovenův klavírní koncert na turné po Velké Británii a spolupráce probíhala v naprostém klidu a porozumění. Do Prahy se těšila a incident z Pražského podzimu byl dávno zapomenut.

Žije především hudbou
Hélène  Grimaud je hvězda se vším, co k tomu patří. Její management posílá před koncertem dlouhý seznam požadavků, jejichž plnění pak pečlivě kontroluje. Pokud byste však čekali nároky na luxus a servis, byli byste překvapeni. Všechny požadavky se týkají uměleckých podmínek, bezpečnosti a soukromí. Patří k nim inkognito přílet i ubytování, seznam fanatických obdivovatelů či pronásledovatelů nebo nároky na koncertní nástroj. Cíl je jediný: zajistit pianistce takové podmínky, v nichž bude moci podat špičkový výkon. Sama Hélène  Grimaud je nenáročná, milá, laskavá a do hudby ponořená bytost. Její vystupování je civilní a k hráčům orchestru má vyloženě přátelský vztah.

Ladění povýšené na umění
Specifické jsou nároky Hélène Grimaud na koncertní nástroj: vyžaduje takové seřízení klavíru, které jí poskytne světlý a velmi silný zvuk. Klavír na její rudolfinské koncerty připravoval technik České filharmonie Jan Machart ve spolupráci s Thomasem Hübschem, který pečuje o koncertní nástroje Berlínských filharmoniků. Oba intenzivně pracovali na zvoleném klavíru po dobu dvou dnů a Jan Machart byl zodpovědný za finální seřízení nástroje před generální zkouškou a všemi koncerty. Role „servismana” je stejně důležitá jako u vrcholového lyžaře, cyklisty nebo automobilového závodníka.

Hra Grimaud: víc než vybroušená interpretace
Zajímavou debatu vyvolal na stránkách Opery Plus interpretační přístup Hélène  Grimaud k Brahmsovu Prvnímu klavírnímu koncertu. Můžeme se přít o to, do jaké míry je její Brahms stylový, jak odpovídají zvolené barvy, typ úhozu či stavba frází německé interpretační tradici. Co jí však nemůžeme upřít, je absolutní soustředění na hudbu a stoprocentní nasazení při každém vystoupení. Hélène Grimaud se při hře dostává do zvláštního transu, z něhož procitá jen místy, aby očima či gestem komunikovala s dirigentem nebo hráči orchestru. To, co z ní podle mého názoru činí opravdovou hvězdu, je fakt, že hraje vždy se stejným zaujetím a že ho zprostředkuje posluchačům. Profesionalita a technická svrchovanost jsou pro špičkového klavíristu samozřejmostí. To, co odděluje vynikajícího klavíristu od pianistické hvězdy, je charisma, které se přenáší nejen na posluchače, ale i na spolupracující hudebníky. A toho má Hélène Grimaud na rozdávání. Proto je její živý koncert cennější než sebelepší nahrávka. Helene Grimaud hraje sice německého Brahmse „s francouzským přízvukem”, ale hraje ho tady a teď, opravdově, oddaně a naplno.

V Berlíně se speciálním klavírem
Po třech abonentních koncertech doprovodili ve stejném programu čeští filharmonici Hélène Grimaud také v sále Berlínské filharmonie. Zajímavý byl klavír, který si nechala speciálně přivézt: upravený koncertní Steinway má místo koleček dřevěné podložky a několik dalších prvků zajišťujících větší rezonanční plochu a lepší přenos zvuku na pódium a k posluchačům. Zvuk klavíru je mimořádně jasný a bez nejmenších problémů se nese nad orchestrem. Sál byl téměř vyprodaný a elektrizující účinek, jehož svědky jsme byli v Praze, se dostavil i u německého publika.

Hélène  Grimaud zpátky v Praze
Uplynulý týden s Grimaud byl pro filharmoniky intenzivní, nabitý energií a plný přirozeného hudebního porozumění. Další spolupráce byla dohodnuta ihned po pražských koncertech a návrat Hélène  Grimaud do Rudolfina je jen otázkou vhodného termínu.

Autor je generálním ředitelem České filharmonie
Foto Martin Kabát, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments