Ohlédnutí: Zlatá Praha roztančená

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nechyběly umělecké školy a konzervatoře, své „zástupce“ tu měla Akademie múzických umění z kateder tance i pantomimy, představila se Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a Bohemia Balet i Taneční centrum Praha / Balet Praha Junior. Jeho vystoupení bylo pozvánkou na nový program, který uvede poprvé 25. října ve Stavovském divadle. Pozvánku na premiéru připravil také Pražský komorní balet, který představí nové choreografie této sezony 18. října tamtéž. Ukázka slibuje směřování k současnému tanci ukotvenému v moderních technikách. Jedna okolnost však trochu brání věnovat se vystoupením podrobněji: ačkoli bylo jeviště na piazzettě postaveno v úctyhodné výšce, pokud jste nestáli přímo u pódia, viděli jste tanečníky pouze od pasu nahoru, takže choreografie postavené na práci nohou, natož obsahující floor work, byly vlastně napůl neviditelné. Což se ovšem nadá říct o úplně závěrečném vystoupení, protože na konci posledního bloku, jenž byl ve znamení pohybu jako akrobacie, jsme zhlédli „wall dance“, akrobatické číslo na stěně provozní budovy Národního divadla, které na lanech předvedli Tomáš Pinter a Eliška Brtnická. Samozřejmě, že u těchto stylů už se dostáváme do problematických vod při určování, co je, a není tanec, pohybové divadlo, podívaná, umění… Dospěli jsme ale do určité individualizované fáze, kdy má každý právo si definice formulovat jako divák sám, protože vše záleží na tom, jaké funkce pro něj umění musí či nemusí plnit. Vystoupení na piazzettě bylo v neposlední řadě pro účastníky reklamou, protože každý měl na svá vystoupení prostor jen v rozmezí deseti až dvaceti minut, takže kdo se chce s tvorbou toho kterého z nich seznámit víc, musí vyrazit do divadla nebo na taneční sál (nezapomínáme na společenské tance a další techniky).Katedra pantomimy HAMU na piazzettě Národního divadla
Závěrečný večer
Gala večer spojený s vyhlášením vítězů soutěžní filmové přehlídky mohli diváci sledovat i na televizních obrazovkách, ale nic se jistě nevyrovná přímému zážitku. Taneční, baletní a hudební čísla byla vkusně vybrána a podařilo se je zakomponovat i do scénografického řešení scény, která byla přeci jen značně zúžená oproti své běžné šířce. Protože zahajovací večer patřil narozeninám Taneční konzervatoře, bylo vzpomenuto i výročí Akademie múzických umění, jež letos slaví stejných sedmdesát let. Hosty večera byli tedy také její dva absolventi, kteří se tak stali zástupci této významné kulturní a vzdělávací instituce. Nejprve klavírní virtuóz Martin Kasík přednesl Preludium B dur Sergeje Rachmaninova, a dále se představila klarinetistka Ludmila Peterková v Capricciu Heinricha Suttenmeistera. Ostatní program však opět patřil tanci.

Krátké stepařské číslo členů souboru Project Wings, který vede tanečník Pavel Strouhal, vystřídala ukázka z repertoáru Laterny magiky z inscenace Human Locomotion. S ohledem na televizní přenos a hladinu osvětlení v sále nemohl vyniknout světelný design, který jinak počítá se zcela ztemněným sálem a vizuálně dotváří dynamiku choreografie. Balet Národního divadla uvedl dvě čísla. Jednak fragment z práce Jacopa Godaniho Reflections on the Fate of Human Forms, která by na Nové scéně vynikla, kdyby zde byla uváděna. Dostává se tu blíž k divákům, čímž se zesiluje pocit bezprostředního kontaktu s interprety. Hlavní devizou tohoto opusu, který se z hlediska pohybového materiálu silně inspiruje v rané tvorbě Williama Forsytha, a proto v jistém směru není příliš původní, spočívá právě v interpretaci. Tanečníci jsou tímto kusem zcela pohlceni, a proto si jej tolik užívá i publikum. A zcela mimo aktuální repertoár se objevila v programu klasická variace, a to z Dona Quijota, adagio z Grand pas de deux Kitri a Basila, které zatančili Nikola Márová a Michal Štípa. Jako vždy v partnerské souhře a s neutuchajícím espritem.

S krátkým sólem se v programu představila vítězka Eurovizí soutěže mladých tanečníků Viktoria Nowak. Tato soutěž je organizována Evropskou vysílací unií, proto je její připomenutí v rámci televizního festivalu plně na místě. Osmnáctiletá polská tanečnice zatančila neoklasickou variaci Piece in Old Style Jacka Przybylowicze (v minulosti uvedlo jeho práci Národní divadlo Brno a letos se představí v Ostravě), hru s křehkým a pružným tělem. Šimon Kubáň vytvořil pro večer krátkou choreografii Docs&Pics, která měla zřejmě symbolizovat život bující ve složkách počítačové paměti. Pohyb zdůrazňuje pružnost a pohotovost v přenášení váhy, tanečníci se na chvíli stávají jedním tělem, chvíli jsou samostatnými jednotkami. I úplný závěr patřil současnému tanci, číslo pro šest tanečníků připravila Ivana Hannichová, která v choreografii Resolved nechala vyniknout silovou stránku tance. Ačkoli byli interpreti v kontrastu oblečeni do dlouhých červených sukní, pohybově se jednalo o mužný tanec až s akrobatickými prvky, který si každý ozdobil sólem nejlépe vystihujícím jeho osobní styl. Diváci přijali nadšeně celý program včetně tohoto závěru a snad si jej užilo i publikum televizní.

Festival Zlatá Praha se rozrůstá do úctyhodných rozměrů a jeho doprovodný program má v této šíři šanci oslovit nové publikum. Není divu, že jde o událost, jejíž příprava zabírá celý zbytek roku, ale těchto několik intenzivních dní za to stojí. Jeden z velkých svátků milovníků hudby a tance končí a nejlepší ze všeho bude začít se rovnou těšit na další ročník.

Zlatá Praha 2015

filmy:
Jiří Kylián
Kamera a režie: Martin Kubala
Námět: Jaroslav Bouček
Scénář: Kateřina Knappová, Martin Kubala
Produkce: BUC-FILM, Česká televize, Punkchart Films

Between Entrance and Exit
Koncept, choreografie, scénický design: Jiří Kylián
Režie: Boris Paval Conen
Hudba: Han Otten
Kostýmní design: Jiří Kylián (koncept), Joke Visser (realizace)
Kamera: Martijn van Broekhuizen
Performeři: Sabine Kupferberg, David Krügel

Schwarzfahrer
Režie: Jiří Kylián
Kamera: Jan Malíř
Hudba: Franz Schubert: Nacht und Träume
***

Slavnostní večer k zakončení festivalu

Martin Kasík (klavír)
Sergej Rachmaninov: Preludium B dur, op. 23, č. 2

Project Wings
Choreografie: Pavel Strouhal
Tančí: Klára Kočárková, Jan Bursa, Pavel Strouhal

Human Locomotion
Choreografie: Jan Kodet
Hudba: Petr Kaláb
Tančí: Pavlína Červíčková, Anna Dvořáková, Zuzana Herényiová, Tereza Chábová, Tamara Kšírová, Libor Kettner, Jakub Sadílek, Alex Sadirov, Adam Sojka, David Stránský

Reflections on the Fate of Human Forms
Choreografie: Jacopo Godani
Hudba: 48nord
Tančí: Mythus Deneux, Maria Dorková, Ondřej Vinklát, Guido Sarno, Morgane Lanoue, Lenka Hrabovská, Tereza Kučerová, Petr Strnad

Ludmila Peterková (klarinet)
Heinrich Suttermeister: Capriccio pro klarinet

Piece in Old Style
Choreografie: Jacek Przybylowicz
Hudba: Henryk Mikolaj Górecki
Tančí: Viktoria Nowak

Docs&Pics
Choreografie: Šimon Kubáň
Hudba: Umio
Tančí: Jaroslava Janečková, Kristýna Stránská, Vojtěch Rak, Péter Rovó

Ludwig Minkus: Don Quijote
(adagio z Grand pas de deux Kitri a Basila)
Choreografie: Marius Petipa
Tančí: Nikola Márová a Michal Štípa

Resolved
Choreografie: Ivana Hannichová
Hudba: Nathan Langer
Tančí: Matyáš Ramba, Tomáš Smička, Alex Sadirov, Rafael Del Busto, Patrik Čermák, Libor Kettner

www.ceskatelevize.cz/specialy/zlatapraha/

Foto archiv, Zlatá Praha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat